Ai mașină veche? Guvernul ar vrea să-ți dea bani ca să renunți la rabla ta de 15 ani
Vești bune pentru românii cu mașini vechi. Ai putea să primești bani de la stat, dacă ai o mașină mai veche de 15 ani.
Românii cu maşini mai vechi de 15 ani ar putea să primească bani ca să renunţe la ele. În caz contrar, ministrul Mediului spune că aceştia vor fi supra-impozitați, deoarece sunt o sursă de poluare importantă, conform StirileProtv. Măsurile ar putea fi luate, în special, în zonele în care calitatea aerului lasă de dorit. Ecologiştii cred însă că proiectul trebuie aplicat peste tot în ţară. Altfel, responsabilitatea ar putea fi pasata de la autorităţile centrale la cele locale.
În prezent, România este printre puţinele țări din Europa care nu descurajează înmatricularea rablelor, conform ministrului Mediului. Numărul de maşini vechi a crescut mult, de când a fost eliminată taxa auto.
Ca referință, sunt înmatriculate 7.2 milioane de maşini în România. Este vorba de un parc vechi, cu multe maşini vechi şi foarte vechi. 3.4 milioane au mai puţin de 15 ani. În schimb, 3.8 milioane de autoturisme sunt mai vechi de 16 ani, ceea ce reprezintă peste 50% din parcul auto.
Comisia Europeană a solicitat României să descurajeze înmatricularea maşinilor de peste 15 ani, iar ministrul Mediului propune o taxă în acest sens, la cumpărarea lor. În plus, ar fi plătit şi un impozit pentru deţinerea de maşini vechi. Cuantumul nu a fost stabilit încă. Tanczos Bârna se gândeşte însă şi cum să-i încurajeze pe români să renunţe la vechituri.
În oraşul Sfântul Gheorghe din Covasna există un sistem care ar putea fi preluat ca model national. Acolo, cei cu maşini înmatriculate în municipiu de mai mult de zece ani primesc bani dacă le casează. Spre deosebire de programul Rabla, oamenii nu sunt obligaţi să-şi ia autoturisme noi în schimbul acestor bani. Ministrul Mediului crede că la nivel naţional, suma ar trebui corelată cu valoarea de piaţă a maşinii. Sistemul de taxare şi de bonusuri ar urma să se aplice în oraşele aglomerate.
Începutul de an n-a fost unul bun pentru industria auto. Peste criza sanitară s-a suprapus și criza de semiconductori și microcipuri, motiv pentru care multe planuri n-au mai stat în picioare. Din cauza pandemiei, nici interesul consumatorilor n-a fost mare.
Înmatriculările noi de mașini au scăzut cu 10% în primul trimestru al anului față de perioada similară a anului trecut, arată datele publicate de Institutul Național de Statistică. În aceeaṣi perioadă, înmatriculările noi de vehicule pentru transportul mărfurilor au crescut cu 11,8% comparativ cu trimestrul I din anul anterior.