Cine ne va duce pe Lună? Musk și NASA concurează în cea mai importantă cursă spațială
Nimeni nu a mai ajuns pe Lună din 1972. Dar odată cu apariția zborurilor spațiale umane comerciale, dorința de întoarcere revine. NASA a selectat compania privată SpaceX pentru a face parte din operațiunile sale comerciale de zboruri spațiale, dar firma urmărește și propria sa agendă de explorare spațială.
Pentru a permite zborurile către Lună și nu numai, atât NASA, cât și SpaceX dezvoltă noi rachete: SpaceX’s Starship și Space Launch System al NASA. Dar cum diferă acestea și care dintre ele este mai puternică?
Cum funcționează Starship
Rachetele trec prin mai multe etape pentru a intra pe orbită. Aruncând rezervoarele de combustibil uzate în timpul zborului, racheta devine mai ușoară și, prin urmare, mai ușor de accelerat. Odată operat, sistemul de lansare al SpaceX va cuprinde două etape: vehiculul de lansare cunoscut sub numele de Super Heavy și Starship.
Super Heavy este alimentat de motorul rachetă Raptor, arzând o combinație de metan și oxigen lichid. Principiul de bază al unui motor de rachetă cu combustibil lichid este acela că doi combustibili – un combustibil cum ar fi kerosenul și un oxidant precum oxigenul lichid – sunt aduși împreună într-o cameră de ardere și aprinși. Flacăra produce gaz fierbinte sub presiune ridicată care este expulzată la turație mare prin duza motorului pentru a produce propulsie.
Racheta va fi de două ori mai puternică decât rachetele din era Apollo. În partea de sus a lansatorului se află Starship, el însuși alimentat de alte șase motoare Raptor și echipat cu un compartiment mare pentru găzduirea sateliților, compartimente pentru până la o sută de echipaje și chiar rezervoare suplimentare de combustibil pentru realimentarea în spațiu, ceea ce este esențial pentru zborul spațial uman interplanetar de lungă durată.
Când se preconizează c-ar ajunge Starship pe Lună
Starship este proiectat să funcționeze atât în vidul spațiului, cât și în atmosferele Pământului și planetei Marte, folosind mici aripi mobile pentru a aluneca către zona de aterizare dorită.
Odată ajunsă deasupra zonei de aterizare, Starship se răstoarnă într-o poziție verticală și își folosește motoarele Raptor de la bord pentru a face o aterizare. Va avea o forță suficientă pentru a se ridica de pe suprafața lui Marte sau a Lunii, depășind gravitația mai slabă a acestor planete și pentru a reveni pe Pământ – făcând din nou o aterizare electrică ușoară. Starship și Super Heavy sunt ambele complet reutilizabile și întregul sistem este conceput pentru a ridica mai mult de 100 de tone de sarcină utilă pe suprafața Lunii sau a lui Marte.
Nava spațială se maturizează rapid. Un zbor de testare recent al prototipului Starship, SN8, a demonstrat cu succes o serie de manevre necesare pentru ca acest lucru să funcționeze. Din păcate, a apărut o defecțiune la unul dintre motoarele Raptor, iar SN8 s-a prăbușit la aterizare. În următoarele zile este așteptat un alt zbor de testare.
Sistemul de lansare spațială al NASA
Sistemul de lansare spațială (SLS) de la NASA va fi cea mai puternică rachetă pe care agenția a folosit-o vreodată. Are o înălțime de aproape o sută de metri.
SLS, care conține mai mult de 3,3 milioane de litri de hidrogen lichid și oxigen lichid (echivalent cu piscinele de dimensiuni olimpice), este alimentată de patru motoare RS-25, dintre care trei au fost utilizate în Space Shuttle. Principala lor diferență față de Raptors este că ard hidrogen lichid în loc de metan.
Centrul rachetei este mărit de două amplificatoare solide, atașate la laturile sale, oferind un impuls total cu aproximativ 5% mai mult decât Saturn V la lansare. Aceasta va ridica nava spațială pe orbita scăzută a Pământului. Etapa superioară este destinată să ridice sarcina utilă atașată – capsula astronautului – din orbita Pământului și este alimentată de un singur motor RL-10 (deja utilizat de rachetele ATLAS și DELTA), care este mai mic și mai ușor decât RS-25.
NASA lucrează la cea mai puternică rachetă construită vreodată
Sistemul de lansare spațială va trimite capsula echipajului Orion, care poate susține până la șase echipaje timp de 21 de zile, pe Lună, ca parte a misiunii Artemis-1 – o sarcină pe care rachetele curente ale NASA nu le pot îndeplini în prezent.
Se intenționează să aibă ferestre acrilice mari, astfel încât astronauții să poată urmări călătoria. De asemenea, va avea propriul motor și combustibil, precum și sisteme de propulsie secundare pentru întoarcerea pe Pământ. Viitoarele stații spațiale, cum ar fi Lunar Gateway, vor servi drept centru logistic, care poate include realimentarea.
Rachetele sunt puțin probabil să fie reutilizabile (în loc să aterizeze, vor cădea în ocean), deci există un cost mai mare cu sistemul SLS, atât în ceea ce privește materiale, cât și din punctul de vedere al mediului. Este proiectat să evolueze către etape mai mari capabile să transporte echipaj sau încărcătură cu o greutate de până la 120 de tone, ceea ce este potențial mai mare decât Starship.
O mare parte din tehnologia utilizată în SLS este așa-numitul „echipament vechi”, deoarece este adaptat de la misiunile anterioare, reducând timpul de cercetare și dezvoltare. Cu toate acestea, la începutul acestei luni, un test de incendiu al SLS a fost oprit la un minut, în cadrul testului de opt minute, din cauza unei suspiciuni de eroare a componentelor. Nu s-au produs pagube semnificative, iar managerul programului SLS, John Honeycutt, a declarat: „Nu cred că ne uităm la o schimbare semnificativă de proiectare”.
Deci, cine va ajunge pe Lună primul?
Deci, care navă spațială ar putea duce prima un echipaj pe Lună? Artemis 2 este planificată ca prima misiune cu echipaj care folosește SLS pentru a efectua un zbor pe Lună și se așteaptă să fie lansată în august 2023. În timp ce SpaceX nu are o dată specifică planificată pentru lansarea cu echipaj, acestea rulează #dearMoon – un proiect care implică turism spațial lunar planificat pentru 2023. Musk a declarat, de asemenea, că o misiune marțiană cu echipaj ar putea avea loc în 2024, folosind și Starship.
În cele din urmă, este o competiție între o agenție care a avut ani de testare și experiență, dar este limitată de modificările fluctuante ale bugetului contribuabililor și ale politicii de administrare și o companie relativ nouă în joc, dar care a lansat deja 109 rachete Falcon 9 cu 98% rată de succes.
Oricine ajunge mai întâi pe Lună va inaugura o nouă eră de explorare a unei plente care are încă multă valoare științifică.