Ce teste NATO importante au picat Google și Facebook
Giganții tech nu iau mereu cele mai bune măsuri în online, iar de asta și-au dat seama cercetători din cadrul NATO despre Google și Facebook.
Rețelele sociale sunt locul ideal prin care se pot răspândi informații false și manipulări. De asta și-au dat seama și cercetătorii din cadrul NATO Strategic Communication Centre of Excellence. Astfel, au început un experment menit să testeze cele mai importante rețele sociale, pentru a vedea cum se descurcă la gestionarea manipulărilor de pe platforme. S-au concentrat pe Facebook, Instagram, Twitter și pe Google, prin platforma YouTube.
Pentru asta, au apelat la companii care oferă servicii de manipulare, numite MSP-uri. Acesta este, în esență, un tip de companie care permite clienților să cumpere clicuri și să își crească prezența pe social media. Pentru 300 de euro, NATO StratCom a cumpărat 3.530 de comentarii, 25.750 de like-uri, 20.000 de vizualizări și 5.100 de urmăritori.
Apoi, cercetătorii au reușit să identifice conturile folosite pentru a livra aceste interacțiuni cumpărate. În total, au ajuns la un număr de 18.739 de conturi.
Ce au aflat cercetătorii NATO despre Google și Facebook
Rezultatele studiului nu pun giganții tech într-o lumină favorabilă.
La patru săptămâni de la „achizițiile” cercetătorilor, patru din cinci interacțiuni false încă se aflau online pe rețelele sociale. De asemenea, la trei sătpămâni după ce conturi false au fost raportate, 95% dintre acestea încă puteau fi accesate pe internet.
Ca parte a experimentului cercetătorii au creat și propriile conturi false pe care le-au folosit să răspândească conținut manipulator cu ajutorul MSP-urilor. NATO are și cifre specifice fiecărei platforme Facebook și Google. Pe Facebook, 80% dintre aceste conturi au fost suspendate, in timp ce pe cealaltă rețea socială a sa, Instagram, doar 50% dintre conturi au fost șterse.
Situația stă infinit mai prost în ceea ce privește platforma Google. YouTube nu a suspendat niciunul dintre conturile respective. Pe de altă parte, a stat mai bine în ceea ce privește comentariile neautentice. A fost singura platformă care a reușit să le îndepărteze pe toate. În comparație, Instagram a reușit să îndepărteze doar 5% dintre acestea.