Secretul „rușinos” al Facebook, dezvăluit la ultima criză, e vechi de trei ani
Facebook, rețeaua socială, și servicii ca WhatsApp și Instagram au avut ceva probleme grave pe 3 iulie. Pe rețea a fost vizibil un detaliu interesant: pozele sunt „citite” de Facebook și compania știe aproximativ ce-i în ele. Cumva, a fost șocant. Cumva, e un fapt evident și absolut previzibil din partea rețelei controlate de Mark Zuckerberg. Mai frumos e când afli că tehnologia a fost dezvăluită în 2016.
Facebook, alături de Google, Microsoft și alte companii, investește masiv în dezvoltarea inteligenței artificiale. Pe de o parte ar reduce costurile cu angajații, pe de alta ar face mai eficientă organizarea serviciilor sale. Iar o componentă importantă a AI e că poate recunoaște obiecte, oameni și alte elemente în imagini. E una dintre cele mai banale funcții ale inteligenței artificiale.
Facebook folosește asta ca să caracterizeze fiecare imagine încărcată pe platformă. Așa că pe 3 iulie, foarte probabil, ai văzut poze gri cu text de tipul „Image may contain: food”. Ceea ce-i înfricoșător, nu? Cum adică să știe rețeaua ce poză ai încărcat tu. Că e poză, nu text, n-ar trebui să „știe”. Dar știe, iar Facebook a vorbit prima dată despre asta în 2016.
De ce îți „citește” Facebook pozele
Pe lângă toate practicile imorale sau ilegale, Facebook a venit mereu cu un discurs despre cum vrea să facă societatea mai bine. Oamenii nu sunt niște cifre, ci sunt comunități care construiesc lumea în care trăim. În acest miraj al ajutorului a fost introdusă și funcția care identifică ce lucruri sunt în poze.
În 2016, funcția a fost promovată drept una de mare ajutor pentru nevăzători. Și, cumva, chiar e. Nevăzătorii, evident, nu văd pozele, dar i-ar ajuta un text care o descrie cât de cât. Să pui oameni să facă asta e imposibil și stupid. Așa că pui computerul.
La suprafață, nu s-a schimbat nimic între ce-a anunțat Facebook atunci și ce ai văzut pe 3 iulie 2019. Pozele sunt caracterizat tot destul de banal: imagine care conține pizza, mâncare, oameni care zâmbesc. În spate nu știe nimeni, decât compania, ce e și cum „citesc” imaginile algoritmii de inteligență artificială.
Detalii care te vor face să spui: „hei, dar eu vreau intimitate pe internet”
Dacă ai trecut peste acest „șoc” la care doar fulgii de nea s-au topit, mai sunt câteva detalii despre cum Facebook consumă conținutul tău. Pozele de pe Instagram, de exemplu, sunt folosite să-și antreneze programele de recunoaștere facială și algoritmii de inteligență artificială. Sunt miliarde de poze la care compania are acces. Sigur, anonimizat. Ca și cum ar conta asta.
Pozele pe care le încarci sunt scanate pentru locație, detalii despre dispozitiv, oră și dată și nu numai. Chiar dacă ele ajung online fără toate aceste detalii atașate, compania le poate afla. Și așa poate crea o hartă destul de precisă și un avatar complex pentru fiecare utilizator. Uite ce poate Google să facă deja. De exemplu, poate cartografia lumea și n-ar fi deloc o sarcină prea grea.
A „dresat” deja un algoritm capabil să mintă. Și nu-i nevoie de prea multă inteligență artificială ca să minți un om. Iar DeepText a fost algoritmul capabil să scaneze text ca să fii mai ușor de targetat cu reclame.
Sigur că asta nu e tot și ce-ai văzut pe 3 iulie nici măcar nu e vârful aisbergului. E un fulg de nea din vârful aisbergului. Așa că dacă viitoare când vrei s-o mai dai în paranoia, nu-i nevoie. Facebook știe deja.