05 mai 2025 | 07:32

Scaune tot mai mici, pasageri tot mai mari în avioane – Cum s-au schimbat regulie jocului la companiile aeriene de-a lungul anilor și, mai ales, de ce?

ACTUALITATE
Scaune tot mai mici, pasageri tot mai mari în avioane - Cum s-au schimbat regulie jocului la companiile aeriene de-a lungul anilor și, mai ales, de ce?
Locurile pasagerilor din avioane devin din ce în ce mai mici / Foto: Trip Savy

Pentru mulți pasageri, senzația că spațiul în avion a devenit sufocant nu este o simplă impresie. În realitate, dimensiunile locurilor s-au micșorat treptat în ultimele decenii, în timp ce greutatea și dimensiunile corporale ale oamenilor au crescut.

Specialiștii atrag atenția că această combinație ar putea avea consecințe nu doar asupra confortului, ci și asupra siguranței pasagerilor.

Cu cât mai mulți pasageri în avioane, cu atât mai bine pentru companii

Reducerea spațiului destinat fiecărui pasager a devenit o strategie frecvent utilizată de marile companii aeriene pentru a maximiza veniturile.

Analize recente arată că marile companii din SUA, precum Delta, American Airlines, Southwest și United, au redus spațiul dintre rânduri considerabil din anii ’80.

În cazul companiilor low-cost, precum Spirit sau Wizz Air, acest spațiu s-a redus chiar și mai mult decât atât.

În același timp, datele oficiale indică o creștere a greutății medii a populației. Conform Centrelor pentru Controlul și Prevenirea Bolilor din SUA, un adult cântărește astăzi, în medie, cu aproximativ 6,8 kg mai mult decât acum 30 de ani.

În mod ironic, în timp ce alte industrii, cinematografe, automobile, săli de spectacole, și-au adaptat locurile la aceste schimbări, aviația comercială a urmat o direcție opusă.

De la serviciu public la piață liberă: efectele dereglementării din 1978

Una dintre cauzele centrale ale acestei tendințe este adoptarea Legii Dereglementării Transportului Aerian din SUA, în 1978, scrie revista Popular Science.

Înainte de această reformă, companiile aeriene erau considerate servicii publice și erau supuse unor reglementări stricte privind prețurile, rutele și standardele de confort.

După liberalizarea pieței, competiția acerbă a dus inițial la scăderea tarifelor, dar a încurajat și reducerea costurilor, inclusiv prin comprimarea spațiului destinat pasagerilor.

În acest context, multe servicii care erau incluse anterior în prețul biletului, cum ar fi transportul bagajelor sau alegerea locului, au devenit opțiuni cu plată.

Iar pentru un spațiu decent pentru picioare, pasagerii trebuie adesea să plătească în plus pentru o variantă de tip Economy Plus, ceea ce creează o diferențiere clară între pasagerii cu resurse și restul călătorilor.

Riscuri pentru sănătate și siguranță în caz de urgență

Specialiștii avertizează că reducerea spațiului în avion nu afectează doar confortul, ci și sănătatea. Zborurile de lungă durată pot favoriza apariția cheagurilor de sânge, mai ales la persoanele supraponderale.

În plus, evacuarea rapidă a pasagerilor din avion, în caz de urgență, devine tot mai dificilă în condițiile actuale.

Deși Administrația Federală a Aviației din SUA (FAA) a realizat o simulare în 2019 pentru a testa evacuarea, criticii susțin că testele nu reflectă condițiile reale de zbor, întrucât au exclus persoane în vârstă, copii sau persoane cu dizabilități.

În lipsa unor reglementări ferme privind dimensiunile minime ale scaunelor, tendința pare să continue.

Până atunci, pasagerii care pot, aleg să plătească pentru mai mult spațiu sau să adopte măsuri de prevenție, cum ar fi mișcarea periodică în cabină sau utilizarea de anticoagulante ușoare, acolo unde este cazul.