14 mai 2025 | 11:19

Moștenirea nu este automată. Actele notariale de care ai nevoie

Știri social
Moștenirea nu este automată. Actele notariale de care ai nevoie

Mulți români cred, în mod greșit, că moștenirea se transmite automat după decesul unei rude. În realitate, moștenirea trebuie acceptată în mod expres, printr-o procedură legală și clar reglementată. Dacă nu sunt îndeplinite anumite formalități, chiar și cei mai apropiați moștenitori pot pierde drepturile asupra bunurilor.

Moștenirea nu este un proces automat

Este esențial să te adresezi unui notar public cât mai curând după decesul unei rude pentru a demara procedura succesorală. Cu actele potrivite și cooperarea între moștenitori, procesul este simplu și legal. Neîndeplinirea acestor pași poate duce la pierderea unor bunuri sau la conflicte familiale.

Acceptarea moștenirii este declarația expresă prin care o persoană arată că dorește să primească bunurile rămase de la o persoană decedată (succesiunea). Această declarație se face la notarul public sau în instanță, în termen de 1 an de la deces. După acest termen, dreptul la moștenire se poate pierde, dacă nu există motive legale de repunere în termen.

Ce acte sunt necesare pentru deschiderea succesiunii?

Pentru a deschide succesiunea și a intra în posesia moștenirii, moștenitorii trebuie să se prezinte la un notar public cu următoarele documente:

Documente privind defunctul:

  • Certificatul de deces (original + copie)
  • Actul de identitate al defunctului (dacă este disponibil)
  • Certificat de căsătorie sau de divorț, dacă este cazul
  • Testamentul (dacă există).

Documente privind moștenitorii:

  • Acte de identitate
  • Certificate de naștere sau căsătorie, pentru a dovedi legătura de rudenie
  • CNP-urile și datele de contact ale tuturor moștenitorilor.

Documente privind bunurile moștenite:

  • Acte de proprietate ale bunurilor imobile (contract de vânzare-cumpărare, titlu de proprietate, certificat de moștenitor anterior, etc.)
  • Extras de carte funciară actualizat
  • Fișe fiscale.
  • Documente privind conturi bancare, autoturisme, terenuri, etc.

Ce urmează după depunerea actelor?

Notarul verifică actele și stabilește masa succesorală – adică bunurile ce urmează a fi împărțite. Se convoacă toți moștenitorii legali sau testamentari pentru a da declarația de acceptare a moștenirii. În cazul în care există înțelegeri amiabile, se poate face partaj succesoral tot la notar.

După finalizarea procedurii, se eliberează certificatul de moștenitor, care este titlul legal de proprietate pentru bunurile respective.

Dacă nu declari moștenirea în termen de 1 an, riști:

  • să pierzi definitiv dreptul de moștenire,
  • să fii nevoit să deschizi succesiunea pe cale judecătorească (mai costisitor și complicat),
  • să apară litigii între moștenitori.