Geniul lui Matei Millo, întemeietorul teatrului cult în România. Povestea unuia dintre cei mai mari dramaturgi ai neamului românesc
:format(webp):quality(80)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/02/Geniul-lui-Matei-Millo-intemeietorul-teatrului-cult-in-Romania.-Povestea-unuia-dintre-cei-mai-mari-dramaturgi-ai-neamului-romanesc-800x501.jpeg)
Matei Millo este un nume de referință în istoria teatrului românesc, un pionier al scenei care și-a dedicat viața dezvoltării artei dramatice și promovării unui repertoriu național. Actor, dramaturg, regizor și reformator, Millo a jucat un rol crucial în definirea teatrului românesc modern, fiind considerat creatorul teatrului cult în România.
Matei Millo, fiu de boieri și nepot de poet
Matei Millo s-a născut pe data de 25 noiembrie 1814 în localitatea Stolniceni-Prăjescu, județul Iași, într-o familie boierească. A fost fiul Zamfirei (născută Prăjescu) și al lui Vasile Milo, dar mai ales nepotul poetului Matei Milu, de la care și-a moștenit înclinația spre literatură, fiind educat spiritul valorilor europene.
De la primele sale încercări dramatice și până la marile spectacole care au încântat publicul românesc, Millo a fost un vizionar, un om cu o pasiune neclintită pentru scenă și o influență de neegalat asupra culturii românești.
Încă de mic, a beneficiat de o educație aleasă, studiind limbile greacă, franceză și germană cu profesori particulari. A urmat cursurile pensionului lui Victor Cuenim din Iași între 1833 și 1834, iar ulterior Academia Mihăileană (1835-1836), unde l-a avut profesor pe Gheorghe Asachi.
Aici și-a întâlnit viitorii colegi și prieteni literari, precum Vasile Alecsandri și Mihail Kogălniceanu, împreună cu care va contribui la dezvoltarea teatrului românesc.
Cum a debutat cariera sa artistică
Millo a fost un om de cultură, dar și un personaj nonconformist, atras de boema artistică a epocii. Familia sa nu a privit cu ochi buni pasiunea sa pentru teatru, considerând această meserie una indecentă pentru un boier.
Cu toate acestea, Millo a ales să își urmeze visul, sfidând normele sociale și tradiția familială. Pe 10 aprilie 1834, actorul și-a făcut debutul pe scenă în sala Teatrului Franțuzesc din Iași, cu ocazia unei serbări în onoarea generalului Kiseleff.
A jucat în „Serbare a păstorilor moldoveni”, o piesă regizată de Gheorghe Asachi, avându-i colegi de scenă pe Mihail Kogălniceanu, Vasile Alecsandri și Costache Negri. Aceasta a fost prima sa experiență teatrală, dar și confirmarea talentului său de actor.
În 1840, a plecat la Paris pentru a studia economia politică și ingineria, însă teatrul a rămas marea sa pasiune. A jucat roluri episodice la Teatrul Bobino și a studiat arta dramatică cu maeștrii vremii, precum Lemaitre, Got, Bouffe și Rave.
Reîntors în țară în 1845, fără diploma de inginer, Millo s-a dedicat definitiv teatrului, în ciuda opoziției familiei sale.
:format(webp):quality(80)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/02/Matei-Millo-unul-dintre-cei-mai-mari-dramaturgi-ai-neamului-romanesc-si-creatorul-teatrului-cult-in-Romania.-Foto-arhiva.jpg)
Matei Millo, unul dintre cei mai mari dramaturgi ai neamului românesc și creatorul teatrului cult în România. Foto arhivă
Ascensiunea în teatrul românesc
În 1846, Millo a fost numit director al teatrului din Iași, unde a înființat prima școală de actorie din România, „Școala declamatorie”. A fost un promotor al teatrului național, sprijinind tinerii actori și dezvoltarea unui repertoriu românesc original.
Debutul său ca actor profesionist a avut loc pe 1 martie 1847, la Teatrul de la Copou, în comedia „Cei ce se aseamănă se adună”, jucată în limba franceză.
Familia sa a încercat să-l descurajeze, punând la cale un scandal la una dintre reprezentațiile sale, însă Millo a ales să-și urmeze vocația, rostind celebra replică:
„Cinul boieresc nu-mi face nici rece, nici cald… ca artist însă e altă vorbă, mă vor batjocori ai mei, dar cred că am să mor un cineva.”
Cele mai faimoase opere ale sale și contribuții la teatrul românesc
Matei Millo a fost un dramaturg prolific, scriind și adaptând numeroase piese de teatru. Printre cele mai cunoscute se numără:
- „Baba Hârca” (1848) – prima operetă românească, pe muzica lui Alexander Flechtenmacher, în care Millo a interpretat primul său rol în travesti, ceea ce i-a adus un succes răsunător.
- „Un poet romantic” (1850) – un vodevil satiric.
- „Ștefan cel Mare” și „Jianul căpitan de hoți” (1859) – piese patriotice inspirate de evenimentele Unirii.
- „Masca pe obraz sau Hai să râdem” (1862) – un text de comedie cu accente satirice.
- „Apele de la Văcărești” (1872) – o comedie de divertisment.
- „Millo mort, Millo viu” și „Zdrențele politice” – farse critice la adresa moravurilor politice ale vremii.
De asemenea, Millo a tradus și adaptat piese celebre din Molière („Bădăranul”, „Burghezul gentilom”), Beaumarchais („Căsătoria lui Figaro”) și Bernardin de Saint-Pierre („Mulatrul”), aducând teatrul european mai aproape de publicul românesc.
Întemeietorul teatrului românesc și o moștenire culturală neprețuită
În 1877, Matei Millo a devenit prim-societar al Societății Dramatice a Teatrului Național din București și a îndeplinit rolul de director de scenă.
A continuat să joace și să scrie, în ciuda vârstei înaintate și a sănătății fragile. A făcut călătorii la Napoli și Nisa în anii 1890, sperând să-și recapete forțele, însă în 1896, la vârsta de 81 de ani, s-a stins din viață la București.
Moștenirea sa este una imensă. A revoluționat teatrul românesc prin stilul său realist, reacționând împotriva declamației teatrale artificiale și promovând interpretarea naturală. A creat un repertoriu național și a impus un stil de joc bazat pe finețea observației, umor și sobrietate.
Matei Millo rămâne un simbol al teatrului românesc, un vizionar care a reușit să transforme scena într-un spațiu al artei autentice.
Prin talentul, pasiunea și devotamentul său, a demonstrat că teatrul nu este doar divertisment, ci și o formă de educație și patriotism. Astăzi, numele său este sinonim cu renașterea teatrului românesc și cu lupta pentru un teatru autentic și național.