Cât durează să încarci o mașină electrică: tot ce trebuie să iei în calcul
Încărcarea bateriei unei mașini electrice este diferită de încărcarea cu benzină sau motorină.
Cât timp durează încărcarea depinde de o serie de factori, inclusiv dimensiunea și tipul bateriei, dar cu siguranță durează mai mult decât umplerea rezervorului unei mașini cu benzină.
Mașinile electrice devin din ce în ce mai populare, dar mulți oameni încă vor să știe cât timp durează de fapt încărcarea în lumea reală înainte de a face trecerea de la mașinile „clasice”. Este o întrebare corectă și una care necesită o perspectivă diferită asupra realimentării decât cea cu care ne-am obișnuit după ani de când conduceam vehicule pe benzină.
Principalii factori care influențează timpul de încărcare a vehiculelor electrice sunt:
- Rata maximă de încărcare a sursei tale de alimentare
- Rata maximă de încărcare a vehiculului electric
- Dimensiunea bateriei
- Starea bateriei la momentul încărcării
- Vreme
Rata maximă de încărcare
Doi indici maximi de încărcare sunt importanți atunci când conectezi o mașină electrică pentru alimentare: cea a sursei de alimentare și cea a vehiculului însuși. Pentru o încărcare cât mai rapidă posibilă, acestea două trebuie să fie sincronizate. Dacă o stație de încărcare are o rată maximă ridicată, asta nu va conta dacă rata maximă de încărcare a mașinii electrice este mai mică, deoarece o mașina este implicit la propria sa rată maximă.
O mașină electrică cu o rată de încărcare maximă de 7 kilowați, de exemplu, nu se va încărca mai rapid decât cel de la o stație de încărcare de 11 kW – va rămâne implicit la 7kW. În schimb, dacă atașezi un vehicul cu o limită de 11 kW la o stație de încărcare de 7 kW, vei primi doar o încărcare de 7 kW.
În funcție de nivelul stației de încărcare pe care o utilizezi, încărcarea bateriei unei mașini electrice poate dura de la câteva zile la jumătate de oră. Acest lucru se datorează faptului că diferite niveluri de încărcare oferă energie bateriei la rate diferite.
Încărcarea de nivel 1, de exemplu, este o priză de perete de 120 de volți. Este același tip de priză la care ai conecta un aparat de bucătărie. Acesta este mai accesibil decât sistemele de încărcare de nivel 2 de acasă, dar oferă doar un strop de putere — Car and Driver compară încărcarea unei mașini electrice la o ieșire de nivel 1 cu umplerea unui butoi de mai mulți litri cu un pistol de apă. Vei ajunge acolo până la urmă, dar durează mult timp. Încărcarea bateriei unei mașini electrice de la aproape zero la 100% la o ieșire de nivel 1 durează câteva zile.
Încărcătoarele de nivelul 2 sunt de 240 de volți și pot încărca bateria unei mașini electrice în câteva ore. Prizele de perete pentru aparate mai grele pot furniza atât de multă putere. Poți avea instalată și o stație de încărcare dedicată de nivel 2, dar asta poate costa mult. O încărcare peste noapte de aproximativ opt ore este, de obicei, timp suficient pentru a recăpăta cea mai mare parte a puterii unei mașini electrice pe o conexiune de nivel 2.
Stațiile de încărcare rapidă de nivelul 3, numite și stații de încărcare rapidă DC sau DCFC, sunt cele mai rapide pentru a alimenta o mașină electrică. Cele mai rapide te vor duce la aproximativ 80% capacitate în aproximativ o jumătate de oră, iar chiar și stațiile DCFC mai lente se vor încărca în aproximativ o oră. Stațiile obișnuite DCFC furnizează între 43-50kW de putere, stațiile Tesla Supercharger pot pompa până la 150kW, iar cele mai rapide stații de încărcare pot produce 350kW. Important de reținut că nu toate vehiculele electrice pot folosi cele mai rapide stații DCFC – este posibil să nu aibă priza adecvată sau rata maximă de încărcare necesară pentru a profita de ele.
Starea și dimensiunea bateriei
Cât de multă putere are bateria unei mașini electrice atunci când este conectată pentru a încărca, afectează și timpul de încărcare. O baterie cu o încărcare de 45% va dura mai puțin timp pentru a se completa decât una la 20%, la fel ca orice alt dispozitiv electronic reîncărcabil. Este o idee bună să păstrezi bateria unui vehicul electric între 20-80% din capacitate pentru a prelungi durata de viață și starea maximă de funcționare.
Nivelul de încărcare al bateriei este uneori denumit „starea bateriei” sau „state of charge (SoC).” Dacă SoC-ul bateriei tale este sub 20% sau peste 80%, majoritatea mașinilor electrice sunt programate să încetinească rata de încărcare pentru a proteja bateria. Deci, chiar dacă ești conectat la o stație DCFC, nu vei obține viteza maximă dacă bateria ta se află în afara intervalului de încărcare optim.
Dimensiunea acumulatorului unei mașini electrice, măsurată în kilowați-oră (kWh), este important de luat în considerare. Dimensiunea bateriei afectează cantitatea de putere pe care o poate păstra, ceea ce determină autonomia mașinii. O mașină cu un acumulator de 100 kWh aproape epuizat, de exemplu, ar dura aproximativ zece ore pentru a se încărca la o stație de încărcare de 10 kW. O baterie de 50 kWh ar dura jumătate din acest timp folosind aceeași sursă de energie, deoarece capacitatea sa este mai mică. Cu alte cuvinte, este mult mai ușor de umplut o cană cu apă decât să umpli o piscină folosind același furtun de grădină.
Vreme
Vremea extremă va afecta timpul de încărcare și capacitatea de încărcare a mașinilor electrice. Frigul extrem, în special, poate face ca elementul lichid dintr-o baterie litiu-ion să devină vâscos și să încetinească reacțiile chimice necesare pentru a produce electricitate. Acest lucru face, de asemenea, să dureze mai mult pentru a obține o încărcare completă. Multe vehicule electrice vin cu un sistem de încălzire și răcire a bateriei pentru a ajuta la atenuarea efectelor vremii nefavorabile asupra timpului de încărcare și este recomandat ca oamenii să folosească aceste sisteme pentru a precondiționa bateria înainte de a se conecta la o stație de încărcare.
Nicio metrică plată încă
Din păcate, în acest moment nu există o măsurătoare universală utilizată pentru a măsura timpul de încărcare al vehiculelor electrice. Numărul de variabile implicate, de la capacitatea bateriei la rata maximă de încărcare a unui vehicul, înseamnă că răspunsul nu va fi același pentru fiecare mașină electrică.
Îmbunătățirile în tehnologia bateriilor în următorii ani vor schimba, de asemenea, cât de repede și cât de des ar trebui să fie încărcate bateriile de mașini electrice. Unii producători oferă estimări ale timpului de încărcare, dar de cele mai multe ori se va rezuma la calculul pe baza capacității maxime de încărcare a vehiculului tău, a capacității bateriei și a stațiilor de încărcare disponibile în zona ta.