Care este secretul unei vieți fericite. Cercetătorii au aflat răspunsul

Care este secretul unei vieți fericite. Cercetătorii au aflat răspunsul

Fericirea este starea mentală la care aspirăm cu toții. Această senzație de mulțumire intensă și deplină poate fi a ta, în orice moment.

Fericirea este o stare mentală de bine, fiind caracterizată de emoții pozitive sau plăcute, de la mulțumire la bucurie intensă. De-a lungul timpului, diferite abordări biologice, psihologice, religioase și filozofice s-au străduit să definească fericirea și să identifice sursele sale. Sunt multe semne de întrebare la care oamenii de știință încearcă să răspundă, privitor la acest sentiment atât de râvnit de noi toți.

Cel mai amplu studiu desfășurat vreodată

Cea mai lungă cercetare, în ceea ce privește fericirea, a început în 1938. Nimeni nu credea, la aceea vreme, că acest studiu se va derula pe o perioadă atât de lungă. Majoritatea cercetărilor făcute în acest scop durează maxim 10 ani. Acesta urmărește viața a 727 de bărbați pe parcursul a 75 de ani. De-a lungul anilor, cercetătorii au studiat traiectoria sănătății participanților și viața lor, inclusiv triumfurile și eșecurile lor în carieră și căsătorie. „Constatarea surprinzătoare este că relațiile noastre și cât de fericiți suntem în relațiile noastre are o influență puternică asupra sănătății noastre”, a spus Robert Waldinger, directorul studiului, psihiatru la Spitalul General din Massachusetts și profesor de psihiatrie la Harvard Medical School. Concluzia sa este că ”Este important să ai grijă de corpul tău, dar să te îngrijești de relațiile tale este și o formă de auto-îngrijire. Cred că asta este revelația.”

Studiu a arătat că relațiile strânse, mai mult decât banii sau faima, sunt ceea ce îi face pe oameni fericiți, pe tot parcursul vieții. Aceste legături puternice protejează oamenii de nemulțumirile vieții, ajută la întârzierea declinului mental și fizic și pot garanta o viață mai lungă și fericită decât clasa socială, nivelul de inteligență, starea financiară sau chiar genele.

Suntem mai sănătoși dacă suntem mulțumiți

Cercetarea a primit, de-a lungul timpului, finanțare de la fundații private, din subvenții de la Institutele Naționale de Sănătate, cum este Institutul Național de Sănătate Mintală și, mai recent, prin Institutul Național pentru Îmbătrânire. În cadrul acestui studiu îndelungat s-au analizat date, dosare medicale vaste și sute de interviuri și chestionare personale. În urma lor, s-a găsit o corelație puternică între viața înfloritoare a bărbaților și relațiile lor cu familia, prietenii și comunitatea. De asemenea, s-a ajuns la concluzia că nivelul de satisfacție a oamenilor cu relațiile lor contribuie mult mai mult la sănătate, decât nivelul colesterolului.

Satisfacția conjugală este foarte importantă

”Când am adunat tot ce știam despre ei la vârsta de 50 de ani, nu nivelurile lor de colesterol de vârstă medie au prezis modul în care aveau să îmbătrânească”, a spus Waldinger. ” Mai important a fost cât de mulțumiți au fost în relațiile lor. Oamenii care au fost cei mai mulțumiți în relațiile lor la vârsta de 50 de ani au fost cei mai sănătoși la vârsta de 80 de ani ”, a adăugat cercetătorul.

Singurătatea este periculoasă

Oamenii de știință au mai descoperit că satisfacția conjugală are un efect protector asupra sănătății mintale a oamenilor. Oamenii care au căsătorii nefericite simt atât dureri emoționale cât și fizice. În schimb, cei care sunt fericiți în viața conjugală suferă mult mai puțin chiar și atunci când au dureri fizice. Singurătatea este un factor care contribuie, în mare măsură, la degradarea fizică. Cei care au păstrat relații armonioase au ajuns să trăiască mult mai mult și mai fericiți. Cei care trăiesc singuri mor, adesea, mai devreme. ”Singurătatea ucide. Este la fel de nocivă ca fumatul sau alcoolismul”, spune Waldinger.

Un studiu recent arată că femeile care se simt atașate și în siguranță alături de partenerii lor sunt mai puțin deprimate și mai fericite în relațiile lor. Relațiile bune nu ne protejează doar sănătatea fizică ci și cea mentală. Modul de relaționare nu trebuie neapărat să fie unul pacifist. Sunt cupluri care se pot certa zilnic, dar sunt foarte legate și știu că se pot baza unul pe celălalt, în mod reciproc. Ideea de bază este ca fiecare partener să se simtă iubit și, de asemenea, să se simtă în siguranță. Acest lucru oferă ambilor parteneri o stare psihologică foarte bună, chiar dacă mai au diferențe de opinie sau comportamentale.

Studiul a trecut, de-a lungul timpului, prin patru etape majore. În fiecare dintre ele s-a pus accent pe anumiți factori. Primul cercetător care s-a ocupat de el a fost Clark Heath, care a condus studiul din 1938 până în 1954. Acesta s-a bazat, mai mult, pe genetică și determinismului biologic. La aceea vreme, se credea că constituția fizică, capacitatea intelectuală și trăsăturile de personalitate au determinat dezvoltarea adultului. De aceea, au făcut măsurători antropometrice detaliate ale craniilor, podurilor frunții și alunițelor, au scris note aprofundate despre funcționarea organelor majore, au examinat activitatea creierului prin electroencefalograme și chiar au analizat scrisul de mână al bărbaților.

Psihiatrul George Vaillant, a condus cercetarea din 1972 până în 2004. El s-a axat pe rolul pe care îl au relațiile în viața noastră și care este contribuția acestora la fericire fiecăruia dintre noi. ”Când a început studiul, nimănui nu-i păsa de empatie sau atașament. Dar cheia îmbătrânirii sănătoase sunt relațiile, relațiile, relațiile”, spune George Vaillant. El a găsit mai mulți factori care contribuie la sănătatea și fericirea noastră: activitatea fizică, absența abuzului de alcool și a fumatului, modul de a face față la problemele vieții, o greutate corporală normală și o căsătorie stabilă.

Conform acestui studiu, rolul genetici nu este unul definitoriu. Longevitatea nu ține de acesta chiar dacă își aduce aportul în, în mod indirect. Până astăzi, studiul a sedimentat ideea potrivit căreia, relațiile sunt cheia unei vieți liniștite și fericite. Chiar dacă suntem prinși în cotidian și în problemele noastre zilnice, modul în care relaționăm cu oamenii de lângă noi, cu prietenii sau chiar cu colegii lasă o amprentă foarte puternică asupra mentalului nostru. Cercetătorii țin să concluzioneze, că starea de bine trebuie să fie de lungă durată. Ei apreciază că sunt trei factori majori care duc la o viață fericită și longevivă.

Succesul pe termen lung

Oamenii de știință au aflat că primul element al unui trai bun a fost succesul pe un orizont larg de timp. Asta înseamnă, că putem depăși cu succes multe traume care ne întâmpină de-a lungul vieții. Sunt oameni care, aparent, par să aibă succes dar acesta este unul timpuriu. De exemplu, unul dintre participanți, John Hines, a fost un student model și totul părea să-i meargă bine. A avut performanțe la universitate, s-a însurat și a avut o carieră de succes. Apoi, la vârsta de 30 de ani a început să bea și să fumeze, a avut o aventură extraconjugală și deodată s-a îmbolnăvit și a murit. ”Cred că elementul cel mai important care a apărut în propria mea imagine a fost deplina conștientizare a conflictelor mele interioare. În primii ani obișnuiam să mă mândresc cu mine însumi și să nu am niciunul. Probabil, din cauză că erau prea adânc îngropate, eram temător și refractar să le înfrunt”, a scris Hines în cadrul studiului.

Un alt exemplu complet diferit este Godfrey Camille. Acesta nu părea să reușească în viață, dar la 30 de ani a avut un fel de trezire spirituală care l-a determinat să se facă psihiatru cu diplomă. Cercetătorii au constatat că, până la sfârșitul vieții, a fost unul dintre cei mai fericiți participanți la studiu.

Inteligența emoțională

Inteligența emoțională implică modul de abordare a piedicilor și problemelor din viață și influența lor asupra sănătății emoționale. Felul în care răspundem la necazuri și rapiditatea cu care reușim să trecem peste ele este cheia succesului, pe termen lung. Este evident că acest lucru este și el condiționat de relațiile și situația din acel moment. De exemplu, dacă ai un deces în familie, treci peste situația dramatică mult mai ușor dacă ai pe cineva alături de tine, dacă ești bine din toate punctele de vedere. Dacă tragicul moment te surprinde într-o situație mai neclară, atunci e mult mai greu să te ridici. Practic este exact impulsul care te va face să cazi de tot.

Relațiile sunt cele mai importante

De aceea, relațiile sunt foarte importante în viața noastră. Cercetătorii au aflat că relațiile pozitive și profunde sunt unul din cei mai importanți indicatori ai unei vieți fericite. Există o corelație directă între fericirea dată de relațiile apropiate, sănătate și fericire în general. „Relațiile puternice ajută la amânarea declinului fizic și mintal. Auto-îngrijirea organismului este importantă, iar cea a relațiilor este parte din ea”, a spus dr. Robert Waldinger, psihiatru la Harvard Medical School și actual director al Studiului Grant.

Odată cu acest studiu, de-a lungul timpului, au mai fost și alții cercetători care au căutat să afle ce anume ne poate face fericiți. Concluzia este foarte asemănătoare cu ceea ce am descris până acum. Cercetătorul dr. Todd Kashdan a venit cu formula fericirii, care este compusă din mai mulți factori. ”Nu există un singur secret pentru a te simți bine, dar atunci când aceste șase ingrediente sunt atent servite, în doza corectă, vei deveni ținta unei vieți fericite”, a declarat dr. Kashdan.

  1. Trăiește momentul – acesta presupune să te concentrezi și să apreciezi toate acele lucruri mărunte, care îți pot aduce bucurii, dar pe care le ignori sau le subestimezi, cum sunt sunetele, mirosurile sau imaginile care îți fac plăcere.
  2. Fii curios – măcar o dată pe zi alocă timp pentru ceva nou. Acest lucru te va surprinde și te va impresiona, în mod plăcut.
  3. Fă ceea ce îți place – pe lângă treburile zilnice pe care fiecare dintre noi trebuie să le îndeplinească, fă-ți timp pentru ceea ce preferi tu. O activitate care îți creează confort psihic și bucurie în suflet este un energizat foarte important.
  4. Gândește-te la ceilalți – fie că e vorba de un compliment sau de un ajutor real, oferind vei simți un sentiment puternic de împlinire.
  5. Clădește relații – dedică-ți timp pentru oamenii din jurul tău, fie că e vorba de partenerul tău de viață fie că vorbim de copii sau prieteni, alocă timp pentru întreținerea lor. Acestea îți vor asigura momente de bucurie care contribuie foarte mult la fericirea ta, pe termen lung.
  6. Ai grijă de corpul tău – un stil de viață sănătos, o dietă alimentară echilibrată și exercițiile fizice joacă un rol foarte important în sănătatea noastră fizică și mentală.

Așadar, cercetătorii nu ne spun nimic nou. Ceea ce ne scot ei în evidență este exact ce căutăm fiecare dintre noi. Doar că, de multe ori avem acești factori în viața noastră, dar îi ignorăm. În timp aceștia dispar, iar noi ne degradăm atât fizic cât și spiritual. De aceea, este necesar ca să nu uităm și să nu ne îndepărtăm de la lucruri care pot să ne aducă fericirea, pe termen lung. Fericirea nu este un factor care ține de un singur moment sau de o singură întâmplare. Aceasta vine din adunarea a mai multor elemente. Felul în care ne întreținem corpul, modul în care păstrăm relațiile, concentrarea pe lucruri care contează cu adevărat pentru noi, curiozitatea cu care întâmpinăm momente și întâmplări noi, toate acestea contribuie la starea noastră de bine, adică de fericire.

Citește și: