Samsung Galaxy Fold a fost prezentat lumii un pic mai mult decât prima dată. Are două ecrane și un preț de aproape 2.000 de euro. Dar, dincolo de preț, ce înseamnă el pentru industria telefoanelor?
[related]
Într-o melodie cu un oarecare succes la public, autorul zice așa: „Revoluția nu va fi televizată, e postată pe blog […] Revoluția nu va fi televizată, are cont pe Facebook”. M-am gândit la versurile astea când am văzut noul telefon de la Samsung: e pliabil. Cu mult înainte să apară, și la mult timp după ce o să fie în mâinile anumitor oameni, vor fi kilometri de păreri despre el, despre de ce e bun sau de ce e un eșec.
El, judecat tehnic și fără relevanță dacă va prinde la consumatorul final, e o revoluție. De unde acum mai puțin de două decenii televizoarele CRT încă era în majoritatea caselor, acum avem astfel de ecrane capabile să fie îndoite și să se plieze după pofta inginerilor. Este o revoluție, dar nu una de care știe cineva să ne avertizeze într-un fel sau altul.
În mai puțin de un deceniu au mai fost astfel de revoluții tehnologice. Google a creat Glass, o pereche de ochelari în care a băgat un telefon ca omul să nu fie niciodată prea departe de tehnologie. Îți dai seama că asta s-a întâmplat acum șase ani, fără a mai pune la socoteală anii de cercetare și dezvoltare?
LG, Samsung și alte câteva companii au experimentat cu televizoare 3D ca să vedem la ele realitatea pe care nici nu ne-o putem închipui. Google, din nou cu un eșec, a crezut în telefonul modular pe care ți-l faci după pofta inimii și nevoi. Sony a pus un ecran 4K pe un telefon, că altceva n-ar mai fi avut ce să facă. Facebook, Samsung, Microsoft și alții s-au aruncat cu capul înainte în realitatea virtuală care și-a atins rapid limitele. Acum, miza e realitatea augmentată.
Mențiune onorabilă: ecranul holografic de la Red era anunțat ca o revoluție minoră și a eșuat ca o balerină supraponderală.
În cam același timp, au fost și revoluții de succes: autentificare biometrică (față și amprente), 5G, telefoane mai puternice decât computerelor, încărcarea wireless sau camere foto excepționale pe telefoane (și când zic excepționale, superlativul se impune când ții cont de dimensiunea senzorului și capacitatea obiectivului).
În egală măsură, inteligența artificială începe să fie tot mai bună și internetul este mai dezvoltat, mai bogat și mai futurist ca niciodată.
De fiecare dată când văd o inovație, îmi amintesc un citat din Steve Jobs care ar fi spus că nu crede în focus groups, pentru că un client nu știe ce vrea până nu-i oferi. S-a rostogolit atât de mult conceptul ăsta, încât a intrat în folclor.
Chiar știe clientul ce vrea? Sigur, poate vrea o cameră mai bună, un ecran mai mare, mai luminos, un internet mai rapid, dar, dincolo de mici variațiuni pe tehnologii deja existente, habar n-are ce vrea. Iar prin client mă refer la o masă de consumatori suficient de mare cât să fie redusă la niște numitori comuni. Presiunea volumelor, dacă vrei s-o vezi așa.
Telefonul pliabil nu are acum niciun scop și un viitor incert. Iar clienți dispuși să și-l dorească și cumpere sunt, pentru că un astfel de dispozitiv a tot circulat prin filme și seriale SF. Doar că în industria divertismentului limitele sunt ceva mai flexibile și nu trebuie mereu să se conformeze unor legi ale fizicii.
Samsung Galaxy Fold, și altele ca el, nu poate trece peste fizică. Asta înseamnă că nu poate avea componente extraordinar de mici, ecran excepțional de modular sau rezistență ieșită din comun. La toate acestea se adaugă costul de dezvoltare și implementare.
Sigur, putem presupune că Samsung, sau orice altă companie de dimensiuni similare, își poate permite să investească timp de un deceniu câteva miliarde de dolari pentru a crea un dispozitiv revoluționar. Dar costul, când acel dispozitiv ajunge pe piață, trebuie să fie enorm și cu fiecare 50 de dolari adăugați unui produs mai dispar 10.000 de potențiali clienți (probabil mai mulți). Acum, Samsung Galaxy Fold va costa aproape 2.000 de euro. Acesta e prețul să fie temerar, early adopter. Iar pentru companie încă e o gaură în buget și bugetul e limitat pentru experimente.
Serialul Westworld m-a făcut să vreau un telefon pliabil. Acolo, protagoniștii folosesc un smartphone de circa 7 inci care se transformă într-o tabletă de vreo 10 inci. Dar asta pentru că telefonul inițial e compus din trei părți, fiecare foarte subțire, și ăla r un serial SF cu acțiunea într-un viitor apropiat. Realitatea, așa cum s-a întâmplat mereu, e un pic în urma imaginației.
O lume pentru Samsung Galaxy Fold există, doar că nu va fi mare și nu va fi acum.
În următorii cinci ani vor fi experimente, iar abia în 2025, să zicem, am putea vorbi de un telefon pliabil. Chiar și așa, consider că sunt necesare câteva tehnologii noi ca să fie util și utilizabil: baterii mai mici și de capacitate mai mare, ecrane flexibile (care, eventual, pot fi întinse sau comprimate fără defecte vizibile), balamale extrem de subțiri, aliaje mai bune decât aluminiu sau inox pentru carcasă, interfețe software care să se adapteze oricărui format și internet de mare viteză (aici se va rezolva cu 5G).
Peste toate acestea, trebuie să existe cel puțin un scenariu de utilizare.
Un Samsung Galaxy Fold 2025 ar putea fi creat cu toate aceste tehnologii de mai sus, fără porturi sau butoane, cu încărcare wireless și cu conexiuni instant cu diverse entități online prin cloud computing. Astfel, dacă dispozitivul din mână nu trebuie să facă toate calculele, poate fi mai mic, mai subțire. Imaginile din camera foto pot fi procesate în cloud, cu o putere mult mai mare, apoi trimise telefonului. Aplicațiile, de asemenea, pot avea o instanță locală și una în cloud.
Atunci, da, vrei să treci de la telefon la tabletă și înapoi.
Samsung Galaxy Fold e revoluționar, mai ales datorită companiei care îl va împinge în față, dar nu tot ce-i revoluționar ne schimbă și viețile. Și nici nu știm, în fazele incipiente, cât de departe poate merge o invenție.
Ce nu cred eu că are Galaxy Fold de partea sa e timpul. 2019 nu e anul pentru așa ceva, e anul pre-5G, e anul camerelor foto mai bune, e anul ecranelor mai performante. Samsung Galaxy Fold e însă, până la anul, victima unei piețe pe care încă e important să fii primul sau printre primii. Dar, la acest nivel, nu e întotdeauna bine, cum multe produse ne-au demonstrat-o de-a lungul timpului. Aici poți lua și exemplul ZTE Axon M, similar Samsung Galaxy Fold. Ce propune Samsung însă e o versiune mai finisată și mai atractivă.
Odată cu Samsung Galaxy Fold e mai clar ca niciodată că nu toate telefoanele trebuie să fie pentru toată lumea, după cum a spus și Samsung, prin reprezentanții săi, în timpul evenimentului de prezentare. Fold e atât un bun de lux, cât și un bun pentru o categorie mică, bogată și care vrea să experimenteze.
Conținutul articolelor din secțiunea Opinii reprezintă strict opiniile autorilor textelor și nu reprezintă neapărat poziția oficială a PLAYTECH.ro.