04 nov. 2018 | 17:48

De ce cele mai multe creioane pe care le vezi sunt galbene

ACTUALITATE
De ce cele mai multe creioane pe care le vezi sunt galbene

Cele mai bune creioane de pe piață, atât la noi, cât și-n afară sunt, de obicei, galbene. Ai observat asta de mic, dar probabil nu te-ai întrebat niciodată care e motivul pentru care a fost ales acest tipar.

Odată cu mutarea activităților care presupun scris în mediul digital, se dă din ce în ce mai puțină atenție scrisului de mână și, implicit, instrumentelor de scris sau de desenat.

Un artist plastic sau un student la arhitectură ar putea să-ți explice ore în șir diferența dintre diferitele tipuri de creioane. Pentru o persoană obișnuită însă, toate creioanele par la fel. Iar cea mai evidentă caracteristică este culoarea lor.

În toate librăriile și supermarketurile întâlnești o mulțime de creioane, dar, dacă ai să fii atent, ai să vezi că multe sunt galbene (și cu gumă de șters la un capăt, de culoare roșie sau roz). De asemenea, acestea tind să provină de la producătorul Koh-I-Noor Hardtmuth.

Hardtmuth este o companie de origine cehă și unul dintre cei mai mari producători de creioane, rechizite și instrumente pentru artă plastică din lume. Se remarcă pe piața globală prin faptul că grafitul utilizat în creioane vine direct din Siberia, unde se află cele mai mari zăcăminte de grafit din lume. Aceeași Siberie are graniță cu China, iar această proximitate este pentru companie mai importantă decât crezi.

Se spune că în China, încă din cele mai vechi timpuri, galbenul a fost mereu pus în relație cu regalitatea (și aș zice că nu doar la chinezi).

Unul dintre părinții fondatori ai civilizației chineze ar fi fost numit de poporul său Împăratul Galben, iar secole de-a rândul, în China Imperială nu i s-a permis decât familiei conducătoare să poarte haine sau să dețină obiecte galbene. Această culoare simbolizează și astăzi fericirea, gloria și înțelepciunea.

Compania cehă Hardtmuth a integrat aceste fapte istorice în strategia sa de marketing, iar prin culoarea dată creioanelor sale vrea să sugereze, cumva, originile geografice ale grafitului din ele. Și, bineînțeles, să te simți mai bogat și superior pentru că folosește creioanele Hardtmuth.

Compania a mers până-ntr-acolo încât a dat produselor sale denumirea Koh-I-Noor, care e numele unui celebru diamant din Bijuteriile Coroanei Britanice.

Diamantul are, la rândul lui, din punct de vedere chimic, proveniență grafitică. Koh-I-Noor nu face decât să întregească ideea că aceste creioane sunt cele mai bune pentru că au o calitate superioară.

De fapt, pe la noi, rechizitele acestui producător sunt cunoscute mai degrabă sub această denumire, Koh-I-Noor. Marketing pur…ce să mai spunem. Și când te gândeai la început că sunt galbene ca să le poți vedea mai ușor pe birou sau atunci când îți scapă pe jos!