Toate rețelele sociale care au murit în drumul Facebook spre succes
Pentru mulți oameni, social media este egal cu Facebook. Cumva, tot în același loc, dacă își aduc aminte introduc YouTube, Instagram, WhatsApp. Ar fi însă trist să reducem totul la aceste două platforme și, în special, doar la Facebook, oricât de mare și de puternic ar fi el.
[related]
Google+, Twitter, WeChat, QQ, dar și Wikipedia, Stumple Upon, Yelp, Digg, Reddit și multe altele intră în această zonă numită generic social media, chiar dacă nu conștientizăm.
E adevărat că în România folosirea social media vizează doar această platformă cu extensiile ei, dar lucrurile nu au fost mereu la fel. Ca de obicei, eu vorbesc mai mult de morți decât despre vii. De data aceasta voi încerca să îți povestesc despre rețele sau servicii care au dispărut sau care sunt pe cale: Freindster, Hi5, MySpace, Yahoo Messenger, Buzz, Digg, Google+, Ping si lista poate continua cu multe aplicatii de care poate chiar nu ai auzit, pentru că înaine să devină virale s-au prăbușit.
Facebook n-a fost doar despre noroc, ci a învățat din greșeli
Facebook nu este nici cel mai vechi, nici cel mai inovator produs de tipul acesta. A știut cu foarte mare abilitate să învețe din greșelile competitorilor săi, să-și exploateze la maximum popularitatea, să-și facă tot felul de prieteni puternici (vorbim de diverse autorități din cadrul serviciilor de securitate de prin diverse state, special SUA) și a fost atent la inovațiile pieței în care activa. Când nu a putut să țină pasul cu unele dintre startup-urile care puteau să-i amenințe poziția, le -a cumpărat și a implementat parte din inovațiile lor.
Nu am venit să fac teoria conspirației și să acuz Facebook de ceva anume, toți mari jucători din zona de aplicații, software sau IT în general au practici similare.
Totuși, aș aduce aminte sau în atenție facilități existente pe piața social media între anii 2000 – 2010. Friendster și MySpace sunt de departe veteranii. Apărute prin 2002 – 2003, aceste rețele sociale puneau la dispoziție multe dintre facilitățile pe care Facebook le are azi. Dar oare de ce au eșuat, deși aveau un avans considerabil în fața Facebook?
Friendster a plecat ca rețea socială, doar că pe parcurs a uitat că este una și s-a focusat mai mult pe media decât pe social. Era prima rețea în care se putea da share la text, foto sau video, dar conectivitatea și sharing-ul social au fost mereu puncte foarte slabe. Din acest motiv MySpace și Facebook au putut recupera decalajul. Platforma a murit cu totul în 2015.
În SUA, dar și în întreaga lume, un cont pe MySpace îți conferea o formă aparte de prezentare, una non-formală ca un CV. În plus MySpace încă de la început a distrus o altă aplicație care crease gustul și piața de social media: Xanga. Oricât de cool a fost aplicația, a fost creată de oameni care nu înțelegeau pe deplin posibilitățile internatului.
Limitările și lipsa de inovație a dus la scăderea rapidă a popularității. Ca să fim mai exacți MySpace a pierdut trenul unui chat intern prin care membrii să comunice, a investit prea mult în zona de publicitate și de promovarea a unor celebrități și trupe și mult prea puțin în modalitatea de interconectare cât mai bună a membrilor platformei. Aceste lucruri au oferit multe posibilități celor de la Facebook să se afirme.
România a avut hi5 și Yahoo, ca să se bucure de social media
Pentru români, hi5 a fost una dintre cele mai la modă platforme. Încărcai poze, aveai profil, iar prin 2007 era lider pe segmentul acesta în multe țări, printre care și a noastră. Platforma a reprezentat o concurență puternică în multe zone pentru Facebook. Însă inovația și uzabilitatea au determinat utilizatorii să facă schimbul între platforme. În plus, lipsa de filtre pe hi5 a dus la degradarea constantă a conținutului încărcat de utilizatori.
Voi vorbi un pic despre Yahoo la modul general și nu doar despre Buzz, care a fost mai degrabă un fel de agregator de știri și un social bookmarking de unde se putea da share către liste de prienteni. Buzz era o replica la Google Reader.
În permanență cei doi coloși Google și Yahoo s-au ciocnit în multe locuri, dar principalul a fost mereu motorul de căutare si sistemul de mail-uri. Diverse greșeli repetate ale celor de la Yahoo i-au pus în inferioritate, iar Facebook a speculat această slăbiciune și a distrus unul dintre cele mai populare produse ale Yahoo: Messenger.
Era, într-o perioadă, aplicația pe care petreceai cel mai mult timp, dar ulterior a pierdut din popularitate din cauza lipsei de investiții a celor de la Yahoo în inovație.
Google + este probabil cel mai bogat și mai răsfățat produs apărut vreodată, problema sa a fost că a încercat să facă un proiect de tip „mee too” și să fie ca Facebook. Platforma generală a Google este folosită zilnic de milioane de oameni pentru multe dintre servicii: mail, stocare, harți, office, calendar sau YouTube. Totuși, G+ este cel mai puțin folosit serviciu.
Poate din cauză că G+ a dorit doar să fie concurența Facebook, că a apărut foarte târziu pe piață și că e destul de puțin focusat pe ideea de rețea socială.
Digg a fost unul dintre cele mai de succes agregatoare de știri și reușea să influențeze audiența site-urilor (în bine). Ulterior, Twitter, de exemplu, a luat mai mult din piața asta. Și în aceeași categorie intre un experiment al Apple: Ping. A rezistat doi ani și se baza pe preferințele muzicale comune, via iPhone sau iPod Touch. În plus, Steve Jobs nu a reușit să se pună de acord cu reprezentanții Facebook pentru o integrare cu această platformă. Poate unul dintre punctele slabe ale acestei rețele a fost controlul prea mare pe care reprezentanții Apple au dorit să îl aibă asupra utilizatorilor.
[related]
Ar mai fi și alte baloane care s-au umflat puțin și apoi s-au spart de spaimă că au prea mare succes: Eons, o rețea care targeta doar oamenii în vârstă. Orkut, una dintre rețelele sociale care păreau să aibă viitor, dar care mergeau prea încet și nu avea butoane de share, sau Ello, rețeaua care s-a născut în 2014 din ură pentru introducerea reclamelor la Facebook și care a murit pentru că nu a adus nimic nou față de o platformă consacrată.
Niciuna dintre aceste rețele nu a stârnit interes pentru români consecvenți de prin 2010 cu preferințele pentru Facebook și, mai nou, pentru Instagram.