Grafica 3D cu detalii nelimitate

, 24 Apr, 12:36

Producatorii de cipuri au cheltuit miliarde de dolari de-a lungul a decenii pentru a crea procesoare specializate care sa ajute grafica de computer sa redea detalii cat mai realiste. Acum un australian pasionat spune ca a creat o tehnologie pe care a numit-o Unlimited Detail si care poate reda grafica de computer de o calitate foarte buna fara ajutorul unei placi sau al unui procesor.

Australianul Bruce Dell, care se afla in spatele proiectului, spune ca sistemul bazat de voxeli (pixeli volumetrici) permite computerelor sa incarce scenele la viteza sporita fara hardware specializat.

unlimited-detail

“Majoritatea companiilor a ajuns la un punct la care imbunatatesc metoda poligonala in rularea grafica aproape cu 22% anual”, spune Bruce Dell, in varsta de 32 de ani, creatorul noii tehnologii. “In schimb, noi nu oferim cateva procente de calitate suplimentara, ci infinita. Totul este sofware care nu necesita un hardware special, prin urmare chiar se poate ajunge la detalii nelimitate.”

Si ceea ce e mai neobisnuit la Dell este faptul ca nu reprezinta un candidat tipic pentru titlul de revolutionar al graficii computerizate. Tipul este un autodidact care nu a fost niciodata la universitate si care conduce un lant de supermarketuri de aproximativ opt ani.

Totusi, el sustine ca a gasit o modalitate de cautare prin trilioane de voxeli (echivalentul in 3D al pixelilor), astfel incat o scena sa poata fi procesata rapid.

In majoritatea programelor de modelare grafica 3D, reprezentarea virtuala a aproape fiecarui obiect din viata reala, precum un copac sau o stanca, incepe cu un poligon plat. Procesoarele mai performante ajuta software-ul sa sustina mai multe astfel de poligoane. Cu performanta suficienta, pot fi generate miliarde de mici poligoane, fiecare atat de mic incat devine aproape un punct.

O alta metoda este folosirea ray tracing, prin care computerul urmareste raza de lumina prin spatiu, simuland efectul luminii asupra diferitelor obiecte. Aceasta metoda creeaza scene si mai atractive din punct de vedere vizual, dar este si foarte consumatoare de resurse ale computerului.

Dell sustine ca algoritmul sau poate identifica rapid punctele necesare pentru a procesa o scena, le poate cauta si scoate in evidenta suficient de repede pentru o animatie. Practic, pentru a procesa o imagine, Unlimited Detail se comporta ca un motor de cautare.

“In loc de a pune trilioane de puncte pe ecran si de a le acoperi pe cele pe care nu le folosim, putem arata doar ceea ce trebuie rezolvat si cum pot fi manipulate acele puncte”, explica Dell.

Analistul Jon Peddie este de parere ca tehnologia ar putea constitui un echilibru intre metodele poligonale si cele nepoligonale. Voxelii nu reprezinta o tehnologie noua, insa deocamdata este limitata la aplicatiile grafice in special din industriile medicala si miniera, nu au fost folositi la jocurile video.

„Prin voxeli, creezi un volum de puncte la care te uiti pentru a-ti da seama despre ce imagine este vorba”, afirma Peddie. “Asta reprezinta o reprezentare fidela a lumii pe care incerci sa o incarci, insa fara a consuma prea multe resurse ale computerului”.

Oricum, nu toata lumea este convinsa ca tehnologia lui Dell va revolutiona procesarea grafica. De exemplu, purtatorul de cuvant al Nvidia, Ken Brown, subliniaza ca grafica grafica bazata pe voxeli nu este la fel de ”precisa” ca grafica poligonala. El sustine ca procesarea pe voxeli nu este capabila sa creeze calitate de acelasi nivel precum ray tracing sau rasterization (transformarea unei imagini din format grafic vectorial – cu forme – intr-o imagine raster – cu pixeli sau puncte.

Si chiar daca Dell isi va putea valida metoda, cu siguranta vor trece ani pana cand programatorii de grafica sa o poata folosi. “Va fi mai degraba o evolutie decat o revolutie, intrucat sunt prea multe sisteme fortificate si prea multa traditie de depasit”, spune Peddie. „Oricine va face software de grafica precum Adobe, Autodesk si Maya va trebui sa faca lucrurile intr-o cu totul alta maniera. Iar ce trebuie schimbat este destul bine inradacinat.”

Dell incearca acum sa formeze o companie. Nu este clar daca tehnologia va reprezenta o alternativa viabila la metodele existente, dar, intrucat putem spune ca are un nume predestinat…


Sursa: Wired

Ți-a plăcut acest articol?
Informează-te și ține-i la curent și pe prietenii tăi.
Abonează-te la newsletter pentru ultimele noutăţi!
Citeşte şi...

Comentarii

foarte buna ideea da hai sa fim realisti nu o sa se puna saracu om stalp in fata hotilor de la Nvidia si Intel care nu vor decat sa scoata banii din buzunarele noastre si nu doresc nici de cum optimizare cel mai elocvent exemplu este intel dupa care daca nu exista AMD aveam si acum P IV in pc-uri.

Comments are closed.

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te acum la newsletter și primești cele mai noi: Articole, Review-uri, Tutoriale și Prețuri direct pe adresa ta de E-mail