Ziua Europeană fără Mașini – momentul în care pietonii și bicicliști cuceresc centrele orașelor

Ziua Europeană fără mașini. Bicicliști și pietoni prin centrele orașelor.

Ziua europeană fără mașini este sărbătorită, astăzi 22 septembrie 2020. Scopul acestui eveniment este acela de a-i determina pe cetățeni, să renunțe la automobilul personal, în detrimentul altui mijloc de transport mai puțin poluant, chiar și pentru o singură zi. Datorită extinderii la nivel mondial, aceasta mai este cunoscută în prezent sub următoarele denumiri: ”Ziua mondială fără mașini”, sau ”Ziua fără mașini”.

Centrele orașelor cucerite de bicicliști și pietoni. Ziua europeană fără mașini

În anul 1999, Comisia Europeană a lansat această inițiativă. Ulterior s-au mai adunat acestui demers, peste 1.700 de autorități locale, din 42 de țări.

Printre țările care iau parte la aceste eveniment face parte și țara noastră. Această zi este marcată și în România, unde, în zeci de orașe sunt organizate diverse manifestări, care au ca scop, atragerea atenției asupra poluării și ale efectelor pe care aceasta le are.

Scurt istoric -Ziua europeană fără mașini

Pe data de 17 iunie 1997, a fost sărbătorită pentru prima dată, Ziua Fără mașini. Această dată a fost stabilită de către cei de la Asociația pentru Transport ecologic din Marea Britanie.

La început, acesta era un eveniment organizat doar pe plan local. Mai târziu cu un an, francezii au venit cu ideea de a circula fără mașină în oraș. Comisia Europeană a preluat această idee imediat și a promovat-o în spațiul comunitar.

Obiectivele campaniei: Ziua europeană fără mașini

Pe data de 4 februarie 2000, Comisarul european pentru mediu, Margot Walström, lansa la Bruxelles, inițiativa europeană ”În oraș fără automobilul meu”. Una dintre cele mai aglomerate metropole europene este capitala Belgiei.

În același an, pe data de 22 septembrie, aproximativ 800 de orașe din Europa, mai mari și mai mici, au închis străzile centrale pentru o zi, pentru traficul auto. Uniunea Europeană, prin obiectivele acestei campanii, dorea să atingă până în acesta an, 2020, următoarele:

  • reducerea cu 20% a emisiilor de gaze cu efect de seră,
  • creşterea cu 20% a eficienţei energetice,
  • o cotă de 20% din consumul total de energie pentru a produce energii regenerabile.

Marile orașe ucise de aerul poluant

Deoarece mai multe statistici arată că gazele de eșapament sunt principala sursă de poluare a marilor orașe, s-a ajuns la adoptarea unei astfel de decizii. Aceste gaze afectează dramatic sănătatea oamenilor.

Acest aspect cotidian a fost scos în evidență prin intermediul evenimentelor planificare de orașe, care includeau ateliere de sensibilizare și de informare. Mersul pe jos a fost încurajat de măsuri inovatoare. Și mersul cu bicicleta și folosirea transportului public, în locul celui personal.

Mai mulți bicicliști pe străzi.
Bicicliștii și pietonii asaltează centrele orașelor în Ziua Europeană fără Mașini.

Promovarea renunțării la automobilul personal în unele țări

În capitala Estoniei, în Tallin, serviciile de transport public sunt puse la dispoziția cetățenilor gratuit, dacă aceștia prezintă permisul de conducere.

În orașul Aveiro din Portugalia, cetățenii au luat inițiativa “Ciclaveiro”. Prin intermediul acesteia sunt organizate o serie de evenimente care au ca scop promovarea mersului cu bicicleta, cum ar fi:

  • o expoziţie
  • un atelier
  • vânzare de biciclete de ocazie.

Efectele poluării asupra sănătății

Site-ul http://epochtimes-romania.com, spunea că din cauza poluării aerului, au murit prematur 3,7 milioane de oameni, doar în anul 2012, potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. Cât timp crește pragul de noxe din atmosferă și populația urbană sporește, această situație se poate agrava.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI