Este vestea momentului de la pompă pe care trebuie să o cunoască toți șoferii. Criza cauzată de războiul din Ucraina se adâncește. Ce s-a întâmplat azi cu prețul benzinei, dar și cu cel al motorinei, vedeți în rândurile de mai jos ale articolului.
Benzinăriile OMV Petrom, Mol și Lukoil au ieftinit weekend-ul trecut benzina, păstrând același preț la motorină, ceea ce face ca, acum, șoferii care au mașini diesel să achite pe combustibil cu peste 1,2 lei pe litru mai mult decât cei care au mașini pe benzină.
Motorina s-a scumpit marțea trecută pentru prima dată în această lună, cu 4 bani litrul, în stațiile OMV Petrom, în timp ce benzina s-a ieftinit accelerat în ultimul timp, scrie Profit.ro.
Explicația a ceea ce se întâmplă la pompă este simplă. România își acoperă consumul de benzină din producția internă, însă când vine vorba de motorină este importatoare netă, ca și majoritatea celorlalte state din UE.
Astfel, în ultimele 2 săptămâni, prețul motorinei a crescut cu aproximativ 24 de bani litru, în timp ce cel al benzinei a scăzut cu 26 bani litru în stațiile operate de liderul pieței.
Companiile din țara noastră și-au majorat de 2,5 ori cantitatea de motorină importată pe cale maritimă, prin OIl Terminal, și cu 35% pe cea de țiței în prima jumătate a acestui an, cu siguranță o mare parte din acestea fiind de proveniență rusă, în contextul în care sancțiunile impuse de UE intră în vigoare în totalitate de-abia începând cu luna decembrie a acestui an. De curând, Virgil Popescu, ministrul Energiei, a recunoscut că România importă încă motorină din Rusia.
„Jumătate din cantitatea de motorină se importă. Luăm și din Rusia, atâta timp cât ne este permis. Atât Rompetrol, cât și Petrom, cât și SOCAR iau de pe toate piețele cât este permis, că nu va mai fi permis, se vor orienta”, a declarat Virgil Popescu.
De asemenea, companiile românești mai pot importa țiței rusesc doar până pe 5 decembrie 2022, iar motorină din Rusia, până pe 25 februarie 2023, conform sancțiunilor impuse de Occident lui Vladimir Putin.
În plus, Caspian Pipeline Consortium (CPC) a anunțat de curând că 2 dintre 3 trei linii de încărcare ale terminalului său de la Novorosisk, prin care, potrivit Asociației Energia Inteligentă, în România a intrat anul trecut 85% din țițeiul kazah (alternativ la cel rusesc) importat, au devenit indisponibile, în urma unui control.