Conform unor decizii ale Comisiei Europene, noile norme Euro 7 urmează să intre în vigoare de la 1 iulie 2025 pentru autoturismele și camionetele noi. Prin implemenarea lor se dorește reduceerea emisiile de NOx cu 35% față de normele Euro 6 și reducerea particulelor de la țeava de eșapament cu 13%. Noile reglementări pentru camionete mai mari, camioane și autobuze vor începe în 2027. Dar toate astea înseamnă, de fapt, o veste proastă pentru șoferi, majoritatea întrebându-se cât se vor scumpi mașinile după ce apar noile norme Euro 7.
Constructorii de automobile au reacționat negativ la noile propuneri dure ale Comisiei Europene privind emisiile generate de mașinile noi, inclusiv de vehiculele electrice, pe teritoriul Uniunii Europene. Costul suplimentar total pentru o dubiță sau un autoturism ușor va fi de 304 euro pe vehicul, a precizat Comisia în documentul său de propunere. „Aceasta este o reformă care este accesibilă”, a declarat comisarul european Thierry Breton la anunțarea reformelor.
„Din nefericire, beneficiul pentru mediu al propunerii Comisiei este foarte limitat, în timp ce aceasta crește puternic costul vehiculelor.
De asemenea, ACEA a calificat calendarul drept „nerealist, având în vedere numărul mare de modele și variante de vehicule care trebuie dezvoltate.”, declara Oliver Zipse, președinte al grupului de lobby al industriei auto europene ACEA și CEO al BMW.
Martin Sander, șeful pentru Europa al diviziei electrice Model E de la Ford, a declarat că aceasta ar submina trecerea la electricitate, spunând că nu ar trebui să detureze resursele către tehnologia de ieri și să investească în schimb în tehnologii cu emisii zero.
Pe lângă reglementările mai stricte privind emisiile de gaze de eșapament, noile norme Euro 7 ar limita, de asemenea, emisiile provenite de la frâne și anvelope, afectând atât vehiculele electrice, cât și pe cele cu motor cu ardere internă. Comisia a precizat că particulele de frână ar trebui reduse cu 27%, în timp ce un obiectiv pentru pneuri va fi stabilit în urma revizuirii metodelor de măsurare a abraziunii.
Vezi și: Ziua Europeană fără Mașini – momentul în care pietonii și bicicliști cuceresc centrele orașelor
După întârzieri repetate, Comisia Europeană a publicat săptămâna trecută propunerea de norme de poluare Euro 7, care succedă Euro 6, care a intrat în vigoare în 2014. Acest lucru este semnificativ, deoarece acestea vor fi, cel mai probabil, ultimele reglementări privind motoarele cu combustie internă adoptate în Europa, UE impunând ca după 2035 să se vândă numai vehicule cu emisii zero.
Flotele se vor confrunta cu un cost suplimentar de peste 300 de euro pentru fiecare mașină sau furgonetă, pentru a acoperi costurile suplimentare pe care producătorii de vehicule le vor suporta pentru a respecta noile standarde de emisii Euro 7.
Comisia Europeană a dezvăluit pe 10 noiembrie 2022 noile standarde, care urmează să se aplice tuturor autoturismelor și camionetelor noi începând cu 1 iulie 2025. În documentul de propunere se precizează următoarele:
„Costurile totale de reglementare sunt estimate la 304 euro pe vehicul pentru vehiculele ușoare și la 2 681 euro pe vehicul pentru vehiculele grele.
Euro 7 se va aplica tuturor grupurilor motopropulsoare ale vehiculelor, inclusiv motoare cu combustie internă pe benzină și diesel, precum și vehiculelor hibride, electrice și cu pile de combustie cu hidrogen.”
Regulamentul aplică standarde mai stricte pentru vehiculele diesel, reducând limita maximă pentru oxizii de azot la 60 mg/km, de la 80 mg/km în conformitate cu Euro 6, la 60 mg/km.
Limitele pentru benzină rămân neschimbate la 60 mg/km, iar vehiculele vor trebui, de asemenea, să fie echipate cu sisteme de monitorizare la bord pentru a măsura performanțele lor în materie de emisii și pentru a putea avertiza șoferii în cazul unor probleme legate de emisii.
Vezi și: Când dispar, de fapt, mașinile pe motorină din România. Ce anunț surpriză s-a făcut
Euro 7 se va aplica, de asemenea, vehiculelor electrice, stabilind standarde de durabilitate a bateriei, precum și limite pentru emisiile care nu provin din gazele de eșapament, cum ar fi emisiile de particule provenite de la frâne și de la pneuri cu emisii de microplastic, despre care CE spune că vor reprezenta în curând principala sursă de emisii de particule din transportul rutier.
Noile standarde se vor aplica de două ori mai mult timp decât Euro 6, astfel încât vehiculele vor trebui să rămână sub nivelul de emisii Euro 7 pentru o perioadă de până la 10 ani și 200.000 km. Potrivit CE, până în 2035, standardele Euro 7 vor reduce emisiile totale de NOx ale autoturismelor și camionetelor cu 35% față de Euro 6.
În același timp, vor reduce cu 13% emisiile de particule la țeava de eșapament și cu 27% particulele provenite de la frânele mașinilor. Comisia afirmă că autoturismele și furgonetele sunt cea mai mare sursă de poluare a aerului în orașe, fiind responsabile pentru peste 39% din emisiile de NOx și 10% din emisiile primare de particule PM2,5 și PM10 în 2018 și cauzând aproximativ 70.000 de decese premature în UE-28.