A fost diferență uriașă de note la Evaluarea Națională, după contestații. Anul acesta s-a înregistrat cel mai mare număr de reevaluări din ultimii patru ani. Cea mai mare diferență dintre note este de 5, 9 puncte. Un elev a luat 2,80 la Evaluarea Națională, dar nota s-a schimbat radical după contestație. Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a catalogat eroarea ca fiind „flagrantă”. Ce se va întâmpla cu profesorii care au corectat greșit?
2.200 de lucrări au fost reevaluate în anul 2022, la Evaluarea Națională. O mulțime de elevi au simțit că nu au fost notați în funcție de veridicitatea răspunsurilor oferite la examen. După reexaminarea lucrărilor, s-a stabilit că ponderea elevilor care au trecut Evaluarea Națională a crescut la 82,4%.
În urma contestațiilor, a crescut și numărul mediilor de 10 la Evaluarea Națională. Alți 16 elevi au finalizat cu notă maximă Evaluarea Națională 2022 după contestații.
Ce nu a trecut neremarcat, însă, a fost diferență uriașă între punctajele oferite înainte versus după contestații. Potrivit lui Sorin Cîmpeanu, în România au fost înregistrate 17 lucrări cu note modificate cu diferență mai mare de două puncte. 16 dintre acestea au fost lucrări la Limba Română și una la Matematică.
„Judeţele în care s-au înregistrat aceste diferenţe flagrante, îndrăznesc să spun, au fost următoarele: Constanţa, Dâmboviţa şi Bacău, câte trei note schimbate la o diferenţă mai mare de două puncte, Buzău – două note schimbate, apoi avem Cluj, Călăraşi, Covasna, Gorj, Suceava, Vâlcea cu câte o singură notă schimbată la diferenţă mai mare de două puncte. Sunt şi situaţii de genul celor ale elevului din Bihor cu diferenţă de 5,9 puncte. Aceasta a fost cea mai mare diferenţă – de la 2,80 la 8,70. Greşeala a fost la nivelul transcrierii notei”, a transmis ministrul Sorin Cîmpeanu, într-o conferință de presă.
Tocmai pentru a evita astfel de situații, oficialul liberal a insistat asupra evaluării digitalizate a lucrărilor. Astfel profesorii ar putea să completeze direct într-un fișier informatic notele elevilor.
„Am avut şi o diferenţă de 3,75 puncte în judeţul Prahova. A fost corectată în Buzău acea lucrare, tot la Limba şi Literatura Română. Aceste lucruri au putut să fie corectate, dar pentru a nu mai apărea astfel de situaţii este nevoie de generalizarea evaluării digitalizate. (…) Sigur că în momentul în care te pui în postura elevului care ştie că a făcut de 8,70 şi îşi vede rezultatul de 2,80 este dramatic. De aceea suntem datori să facem tot posibilul să facem tot ce este posibil să evităm astfel de situaţii”, a mai spus ministrul Educației.
Trebuie precizat că, în anul curent, profesorii care au evaluat greșit lucrările elevilor de anul trecut nu au mai putut să participe la corecturi.
Întrebat ce se va întâmpla cu cadrele didactice care au comis erori în notare la evaluările din acest an, Sorin Cîmpeanu a răspuns:
„Mai grave mi se par acele erori în evaluare sau cel puţin la fel de grave. Şi mai grave sunt erorile în evaluare atunci când vorbim despre subiecte tip grilă. Acolo este inadmisibilă orice diferenţă. Cei care au demonstrat anul trecut ca au greşit în acest fel nu au mai făcut parte din lista evaluatorilor din acest an. Până la sancţiuni trebuie să formăm profesorii evaluatori şi mă bucur să constat că există o dorinţă foarte mare din partea cadrelor didactice pentru a se înscrie la cursurile pentru formare evaluatori”.