Proprietarii de vehicule vechi și poluante trebuie să știe că ar putea fi taxați în plus pentru folosirea în continuare a autoturismelor. Taxa auto ar putea fi percepută din acest an, iar Comisia Europeană a hotărât acest lucru. Care sunt șoferii vizați și ce se va întâmpla din acest an vedem imediat.
Guvernul își propune ca începând din acest an să impoziteze suplimentar, pe principii de mediu, toți proprietarii de vehicule vechi şi poluante. Ministrul Mediului, Tanczos Barna a observat că ajutorul oferit românilor, prin programele, Rabla Clasic şi Rabla Plus nu au ajutat prea mult la creșterea vânzărilor mașinilor noi.
În continuare, numărul maşinilor vechi nou înmatriculate este mai mare decât cel al autoturismelor noi. Comisia Europeană a impus României să scoată din circulaţie, până în 2026, un sfert de milion de autovehicule vechi.
„În continuare sunt mai multe maşini second-hand înmatriculate în România decât maşini noi, în ciuda efortului uriaş făcut anul acesta de minister şi de Administraţia Fondului pentru Mediu. Noi am pornit anul acesta cu 440 de milioane de lei buget pentru Rabla Clasic, faţă de 400, am avut o majorare de 10%.
De atunci suntem deja la peste 600 de milioane de lei, adică peste 50% în plus faţă de anul trecut la Rabla Clasic şi am triplat la maşinile electrice bugetul. Bugetele s-au consumat, am suspendat Rabla în decembrie şi reluăm programul în februarie 2022. Degeaba investim noi foarte mult şi venim din partea statului cu acest sprijin către cei care cumpără maşini noi, dacă pe partea cealaltă înmatriculările se fac la liber.
De aceea propun şi colegilor mei din coaliţie să avem în balanţă cele două măsuri: de stimul pentru maşinile noi şi de descurajare. Descurajarea se face ori prin majorare de taxe, ori prin taxă nouă. Guvernul a spus că nu vom introduce taxe noi, rămâne varianta ca anumite taxe existente, în cazul maşinilor vechi şi foarte poluatoare, să fie majorate.
Noi va trebui să avem un parteneriat cu autorităţile publice locale, că acolo se plătesc taxele pe autoturisme, şi să găsim o modalitate de a descuraja înmatricularea maşinilor mai vechi”, a afirmat ministrul Mediului, Tanczos Barna.
Tanczos Barna a arătat că Guvernul poate creşte plafonul până la care pot fi impuse taxele locale pentru autovehicule poluante. Tot ministrul se gândește și la românii care nu au posibilitatea de a achiziționa un autovehicul nou, indiferent de marcă. Statul va trebui să suporte în aceste cazuri, mai multe cheltuieli, dacă vor ca parcul național auto să fie mai nou, iar mașinile vechi să fie eliminate.
Ministrul a amintit că, la negocierea cu Comisia Europeană, România a declarat că până în anul 2026 să scoată din circulaţie 250.000 de autovehicule mai vechi de 15 ani. Doar în acest mod, Ministerul Transporturilor va putea primi fonduri pentru construirea de noi autostrăzi.