Așa cum bine știe toată lumea, și toți șoferii s-au lovit de această situație, România suferă la capitolul infrastructură rutieră. Fie drumurile existente sunt aproape nepracticabile, fie s-au început construcții și nu sunt finalizate, fie nu există. Dar, în tot acest scenariu sumbru, apar și lucruri bune, precum soseaua mai spectaculoasă decât Transfăgărășan care tocmai a fost inaugurată în România. Zona în care a fost construită are parte de peisaje superbe și, cu siguranță, va fi un magnet pentru turiști.
Cu certitudine, cu o lungime de peste 150 de kilometri, Autostrada Transfăgărășan este cea mai spectaculoasă și mai cunoscută șosea din România. Datorită apariției în 2009 în emisiunea BBC Top Gear, este acum una dintre cele mai populare atracții turistice ale țării.
Deschis în întregime doar din iunie până în octombrie, cel mai înalt punct al drumului se află la 2042 de metri, acolo unde tunelul leagă partea nordică de cea sudică la Balea Lac. Cu toate acestea, dacă sunteți în căutarea de mai mult asfalt și emoție cu motor, poate ar trebui să vizitați Autostrada Transalpina, care deține faimosul titlu, neoficial, de cel mai periculos drum din România.
Ingeniozitatea inginerilor români, precum și încăpățânarea lui Nicolae Ceaușescu, avea să dea României acest, deja arhicunoscut, drum. Transfăgărășanul a fost construit în perioada 1970-1974 la ordinul personal al lui Nicolae Ceaușescu, care dorea să creeze o rută strategică peste Munții Făgăraș pentru a transporta trupe spre nord în cazul în care România ar fi fost invadată de URSS. Dar, lăsând la o parte strategia militară, trebuie să recunoaștem că da, într-adevăr, Transfăgărașan este unul din spectaculoasele locuri, alături de Transalpina, bineînțeles.
Dar de la apariția celor două drumuri, sau autostrăzi, în România am ajuns să vorbim de „nimicul” acela al autostrăzilor sau al drumurilor naționale, de legătură, unele construite și peticite, altele rămase doar în plan, sau neconstruite nici până azi.
Scenariul este unul sumbru, iar autoritățile promit în fiecare an zeci de kilometri de șosele, drumuri naționale și autostrăzi, iar această repetiție (ca și la începutul acestui an, de altfel), ne lasă un gust amar, mai ales celor care se află aproape zilnic la volan și se lovesc de lipsa de infrastructură.
Dar, așa cum spuneam la început, în acest scenariu sumbru și cu milioane de euro pierderi pentru statul român, avem și o licărire, o proverbială luminiță de la capătul tunelului. Tot în zona Ardealului, acolo unde de altfel se regăsește și spectaculoasa Autostrada Transfăgărășan, a apărut un concurent al acesteia, păstrând proporțiile, asta se înțelege de la sine.
Având în total aproximativ 25 de kilometri, și costând peste 130 de milioane, locuitorii județului Cluj se pot bucura acum de șoseaua mai spectaculoasă decât Transfăgărășan care tocmai a fost inaugurată în România. Concret, este vorba de drumul denumit „Drumul Apusenilor”, mai exact modernizarea a două segmente de drum județean, DJ 764B și DJ 108K. Conform autorităților locale, procesul de modernizare a început în 2021 și a costat 132.000.000 de lei:
„După doi ani de la debutul lucrărilor am reușit să finalizăm întregul proiect, care a vizat, pe lângă modernizarea structurii rutiere a celor 25 de km de drum județean și alte obiective de investiții extrem de importante: 7 poduri, inclusiv podul peste râul Crișul Repede, 280 de accese la proprietățile situate pe traseu, peste 9,5 km de trotuare, ș.a.
Importanța acestei investiții din fonduri europene este una aparte, întrucât drumul traversează una dintre cele mai atractive și spectaculoase zone ale Munților Apuseni. În plus, vor fi create, în mod evident, noi oportunități reale de dezvoltare economică, socială și turistică.”, anunță reprezentanții Consiliului Județean Cluj.
După cei doi ani de modernizare, anul trecut pe 15 decembrie era dat în folosință „Drumul Apusenilor”, iar traseul acestuia începe de la intrarea în localitatea Valea Drăganului (intersecția cu DN1), continuă până în proximitatea Barajului Drăgan-Floroiu și ajunge până la limita administrativă cu județul Bihor.
Este o zonă cu peisaje supebe și, conform CJ Cluj, va atrage un număr important de turiști. Rămâne să ajungeți și voi pe „Drumul Apusenilor”, șoseaua mai spectaculoasă decât Transfăgărășan, și să vă convingeți singuri dacă este așa sau nu.