Iată pe ce drumuri ar putea șoferii să meargă cu viteze mai mari. Aceasta este o propunere făcută într-un proiect de lege pentru modificarea Codului Rutier, semnat de mai mulți parlamentari USR, printre care și fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă.
Astfel, șoferii ar putea merge cu viteze mai mari în afara localităților pe drumurile express. Însă asta când România va avea drumuri expres, deoarece în acest moment ele există numai pe hârtie. Această inițiativă legislativă a fost depusă la data de 14 octombrie. Conform modificărilor propuse, limitele maxime de viteză în afara localităților sunt:
130 km/h în cazul autostrăzilor
120 km/h pe drumurile expres, față de 100 în prezent
100 km/h pe drumurile europene
90 km/h pe celelalte drumuri
Momentan, în țara noastră nu există niciun drum express conform normativului de drum expres aflat în vigoare. Există însă în execuție Drumul Expres DX12 Craiova – Pitești, potrivit normativului din 2007. Scriptic însă, aceste drumuri expres sunt doar trecute în Codul Rutier și asimilate ca limită de viteză drumurilor naționale europene (100km/h).
În realitate, potrivit normativului actual, un drum expres se aseamănă cu o autostradă: e un drum de mare viteză (100km/h+) cu acces controlat, are cel puțin două benzi pe sens, are sensurile separate, nu trece prin localități, iar intersecțiile sunt denivelate. Totuși, față de o autostradă există mai multe diferențe, printre care: benzile sunt mai înguste, lipsesc benzile de urgență, tipul de parapet separator e diferit și spațiul median este mai mic, benzile de încadrare accelerare/decelerare diferă, curbele și razele șoselei sunt și ele diferite.
În 2020 s-au dat în folosinţă 54 km de autostradă, astfel că reţeaua de autostrăzi a României a ajuns la 920 km. În 2019, s-au dat în folosinţă 43 km de autostradă în România, conform datelor Institutului Naţional de Statistică. De precizat este că în acest moment sunt în execuţie circa 250 de kilometri de autostradă în România.
Pentru 2021, sunt aşteptaţi circa 46 km de autostradă, iar cea mai lungă bucată este lotul 2 din A10: Sebeş-Turda, de puţin peste 24 km. De menționat este că la finalul lui 2020 România avea o reţea totală de drumuri de 86.791 km, dintre care 45% drumuri modernizate. Anul acesta, România risca să termine acest an cu numai 4,5 kilometri noi de autostradă construiţi, în zona Târgu Mureş. De asemenea, sunt aproape de finalizare şi tronsoanele Sebeş – Turda, sau Slatina – Balş.
Cătălin Drulă, fostul ministru al Transporturilor: “Am turat motoarele la maxim pentru că anul acesta să fie terminate A10 Sebeş – Turda, Ungheni – Târgu Mureş, un sector din A3, Slatina – Balş, Drumul Expres Craiova – Piteşti merge către finalizare anul acesta.”