Potrivit unei propuneri legislative inițiată de mai mulți deputați ai UDMR și depusă în Parlament, plăcuţele de înmatriculare ale vehiculelor electrice şi hibrid ar putea avea fond reflectorizant vernil, iar literele şi cifrele înscrise să fie de culoare verde pentru cele electrice şi, respectiv, neagră pentru cele hibrid.
În acest sens, iniţiativa legislativă propune completarea art.12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.
„Plăcuţele cu numărul de înmatriculare pentru vehiculele pur electrice şi electrice hibrid au fond reflectorizant de culoare vernil; literele şi cifrele, în relief, au culoarea verde pentru cele pur electrice, respectiv culoare neagră cele electrice hibrid”, prevede proiectul. Potrivit iniţiatorilor, proiectul propune, astfel, „evidenţierea în trafic a vehiculelor prietenoase cu mediul prin aplicarea de plăcute distincte, o practică întâlnită în alte state europene sau în curs de implementare”. „Rolul primordial al acestei măsuri este de a creşte gradul de conştientizare a participanţilor la trafic asupra problemelor de mediu şi de încurajare a tranziţiei către metode de transport curat, inclusiv orientarea către achiziţionarea de vehicule electrice sau hibride”, au indicat iniţiatorii în expunerea de motive. De menționat este că proiectul va intra mai întâi în dezbaterea Senatului, iar apoi va merge la Camera Deputaţilor, care este for decizional.
Mașinile electrice câștigă tot mai mult teren și în țara noastră, în ciuda infrastructurii care nu este pregătită pe deplin pentru ele. Dar automobilele care nu au nevoie de combustibili pe bază de petrol nu sunt nici pe departe o noutate. De menționat este că potențialul de uzură a acestui tip de mașină este mai mic decât al exemplarelor pe benzină, diesel sau hibride, datorită lipsei cilindrilor, discului de ambreiaj sau cutiei de viteze. Despre mașinile electrice mai trebuie să știi că, la fel ca în cazul unei mașini alimentate cu motorină sau cu benzină, și autonomia unei electrice variază în funcție de condițiile externe. Astfel că pe timp de iarnă, rezervele bateriilor se consumă mai repede, așa că numărul de kilometri ce pot fi parcurși în sezonul rece poate să scadă până la jumătate. Mai este bine de știut și că durata unui acumulator nu este aceeași cu aceea a mașinii, așa că după minimum cinci ani, el va trebui schimbat, la costuri majore.
Cât despre un automobil hibrid, trebuie să știți că acesta este unul complicat. Complex de fabricat, complicat de reparat. În ce privește sistemul complicat vine, direct, și prețul. Practic, tu plătești pentru două tehnologii de propulsie sub capota unei singure mașini. Un model de mașină hibrid este cu 49,5% mai scump față de cel pe benzină.