Odată cu declanșarea invaziei, Ucraina avea să aibă mari probleme în a-și exporta produsele către extern, armata rusă încercnd să blocheze orice portiță de acces. Ulterior, au apărut și alte probleme, mai ales în zonele portuare. Așa că, după o lungă perioadă de presiune, dar și negocieri, guvernul din Republica Moldova și cel de la București picau de comun acord asupra unui anume punct de trecere a frontierei. În cele ce urmeazăe xplicăm ce se întâmplă acum la granița cu Republica Moldova
Din păcate, la aproape un an de la declanșarea invaziei, forțele rusești continuă să blocheze porturile ucrainene, împiedicând exportul de cereale și alte produse alimentare. Aprovizionarea cu alimente din Ucraina și Rusia este vitală pentru multe țări în curs de dezvoltare, inclusiv pentru multe dintre țările din Cornul și estul Africii, care sunt expuse unui risc semnificativ de foamete din cauza blocadei și a altor presiuni globale.
Fie că ne place să recunoaștem sau nu, Federația Rusă și Ucraina se numără printre cei mai importanți producători de produse agricole din lume. Ambele țări sunt exportatori neți de produse agricole și sunt principalii furnizori de produse alimentare și de îngrășăminte pe piețele mondiale, unde livrările exportabile sunt adesea concentrate într-o mână de țări.
Ca exemplu, în 2021, fie Federația Rusă, fie Ucraina, fie ambele, s-au clasat printre primii trei exportatori mondiali de grâu, orz, porumb, semințe de rapiță și ulei de rapiță, semințe de floarea-soarelui și ulei de floarea-soarelui. De asemenea, Federația Rusă s-a clasat pe primul loc în topul mondial al exportatorilor de îngrășăminte azotate, pe locul doi în topul furnizorilor de îngrășăminte potasice și pe locul trei în topul exportatorilor de îngrășăminte fosforice.
Dar, toate aceste lucruri, odată cu invazia, au devenit deja mari probleme, și în afară de războiul propriu-zis, au creat și o criză alimentară și una energetică, după cum bine se știe. Un alt aspect, odată cu blocarea accesului portuar, în zonele apropiate, precum Republica Moldova și România, în punctele de trecere a frontierei, mai ales cele portuare, au fost afectate dramatic, iar exportul și importul de produse și materii prime s-a făcut cu mare întârziere.
Ucraina, vădit afectată, cerea celor două guverne, de la Chișinău și București, găsirea unei soluții rapide, tocmai în ideea de a eficientiza timpii de trecere la punctele de frontieră, mai ales cele puncte unde exista și facilitatea de trecere portuară.
Se pare că cererile Ucrainei au fost ascultate de cele două cabinete, așa se face că astăzi, Ministrul Lucian Bode a anunțat semnarea unui acord cu guvernul de la Chișinău pentru un „control coordonat la punctul de trecere a frontierei de stat Albița – Leușeni”:
„Joi, 9 februarie a.c., ministrul afacerilor interne, Lucian Nicolae Bode, a avut o întrevedere cu ministrul afacerilor interne din Republica Moldova, Ana Revenco, în cadrul căreia a fost semnat Acordul privind controlul coordonat la punctul de trecere a frontierei de stat pe sensul de trecere a frontierei de stat Albița (România) – Leușeni (Republica Moldova), pe sensul de intrare în România.
În baza Acordului între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova, pe teritoriul României, se instituie controlul coordonat al persoanelor, mijloacelor de transport și mărfurilor care trec frontiera de stat prin punctul de trecere Albița.
Controlul coordonat presupune un control de trecere a frontierei efectuat separat de către personalul de control al statului de ieșire (Republica Moldova), urmat consecutiv de personalul statului de intrare (România), efectuat pe teritoriul unui singur stat.”, se araă în comunicatul MAI de azi.
Așa cum se mai arată în documentul publicat, demersul semnat astăzi va contribui la punerea în aplicare a unor soluții eficiente pentru procesarea cât mai rapidă a fluxurilor de persoane și de mijloace de transport. Tot azi s-a semnat și eficientizarea unui alt punct de trecere a frontierei, care are legătură direct cu Ucraina, este vorba de punctul Isaccea și Orlivka din Ucraina, acesta funcționând de astăzi, conform declarațiilor purtătorului de cuvânt, în regim portuar.
Punctul de trecere de la Isaccea și Orlivka funcționa, până la semnarea acestui acord, doar în regim de bac. Prin schimbarea statutului de funcționare, mai spun autoritățile, se dorește fluidizarea accesului, mai ales a navelor de transport marfă dinspre și spre Ucraina, în contextul actual.