Începând din mai 2025, pasagerii companiei aeriene Ryanair se vor confrunta cu o schimbare majoră în modul de check-in și îmbarcare, odată cu eliminarea cărților de îmbarcare în format fizic. Această măsură este parte a unui efort continuu de digitalizare a serviciilor, însă are potențialul de a provoca nemulțumiri în rândul pasagerilor, în special a celor mai puțin familiarizați cu tehnologia sau a celor care se bazează pe opțiunile tradiționale de check-in.
Michael O’Leary, directorul general al Ryanair, a confirmat oficial că începând cu anul 2025, cărțile de îmbarcare în format de hârtie vor fi eliminate complet, iar pasagerii vor fi obligați să folosească aplicația mobilă a companiei aeriene pentru a obține permisele de îmbarcare.
„Obiectivul nostru este să eliminăm birourile de check-in din aeroport, la fel cum am făcut cu ghișeele de bagaje. Totul va fi gestionat prin aplicație, făcând procesul complet digital și eliminând în întregime hârtia”, a explicat O’Leary.
Această decizie face parte dintr-o inițiativă mai largă de digitalizare și automatizare, ce include deja taxele de bagaje și alte servicii suplimentare accesibile prin intermediul platformelor online. Astfel, călătorii vor fi încurajați să facă totul prin intermediul aplicației, inclusiv check-in-ul, achiziționarea de servicii suplimentare și obținerea cartelei de îmbarcare.
Un alt aspect esențial al noilor reguli este eliminarea controversatei taxe de 55 de lire sterline impuse pasagerilor care uită să se înregistreze online și să își descarce cartea de îmbarcare înainte de a ajunge la aeroport. În prezent, această taxă a fost un motiv frecvent de nemulțumire pentru mulți pasageri, care, fie din lipsă de timp, fie din cauza unor probleme tehnice, se trezesc forțați să plătească o sumă considerabilă pentru o simplă eroare.
Cu toate acestea, O’Leary a subliniat că odată cu trecerea completă la formatul digital, această taxă va deveni irelevantă.
„Sunt unul dintre ultimii oameni rămași care încă mai apar cu bucata mea de hârtie. Înseamnă, de asemenea, că, odată ce îi punem pe toată lumea în aplicație, nimeni nu va mai plăti vreodată pentru o carte de îmbarcare la un aeroport”, a declarat el.
Deși O’Leary susține că tranziția la un sistem complet digital va face călătoria mai ușoară și mai eficientă pentru pasageri, nu toate destinațiile sunt compatibile cu aceste schimbări. În prezent, există țări care impun pasagerilor să aibă o carte de îmbarcare fizică pentru a putea trece de controlul aeroportuar. Maroc și Turcia sunt două dintre aceste exemple notabile.
Conform informațiilor disponibile pe site-ul Ryanair, „dacă plecați de pe un aeroport marocan, nu va fi acceptată cartea de îmbarcare digitală. Trebuie să aveți o imprimare fizică a cărții de îmbarcare și va trebui să prezentați această carte de îmbarcare la controlul aeroportului din Maroc”. Aceasta ridică întrebări cu privire la modul în care noile reguli vor fi aplicate în astfel de cazuri și dacă Ryanair va face excepții pentru pasagerii care călătoresc în țări ce cer un permis fizic de îmbarcare.
Nu este de mirare că această schimbare a stârnit deja dezbateri printre călători. Pentru unii pasageri, digitalizarea completă reprezintă o oportunitate de a economisi timp și a reduce stresul legat de pierderea documentelor de călătorie. De asemenea, eliminarea formatului de hârtie ar putea reduce costurile pentru compania aeriană și ar fi mai prietenos cu mediul.
Pe de altă parte, există și o categorie semnificativă de pasageri care văd această schimbare drept o complicație. Călătorii mai în vârstă sau cei mai puțin familiarizați cu tehnologia mobilă s-ar putea confrunta cu dificultăți în adaptarea la noile cerințe. În plus, lipsa de acces la internet sau problemele tehnice cu aplicația Ryanair ar putea transforma o călătorie simplă într-un adevărat coșmar pentru unii pasageri.
„Sunt pasager frecvent și mă tem că, dacă aplicația nu funcționează corect sau telefonul meu se descarcă, aș putea să rămân blocat fără un mod de a obține cartea de îmbarcare”, a declarat un călător fidel Ryanair. Alții se întreabă cum vor fi tratați cei care nu au acces la smartphone-uri sau care nu sunt obișnuiți cu utilizarea aplicațiilor mobile.
Ryanair este recunoscută pentru măsurile sale controversate, dar și pentru eforturile sale constante de a reduce costurile și de a optimiza procesele. Cu toate acestea, tranziția către un proces complet digital pentru cărțile de îmbarcare va necesita o planificare atentă și o strategie de implementare care să ia în considerare toate provocările posibile. Este probabil ca Ryanair să colaboreze cu autoritățile din țările care încă solicită cărți de îmbarcare fizice și să dezvolte soluții care să permită o tranziție cât mai lină pentru toți pasagerii.
Rămâne de văzut dacă acest nou sistem va fi bine primit de toți pasagerii și dacă Ryanair va reuși să gestioneze toate complicațiile posibile. În ciuda criticilor, compania aeriană continuă să fie una dintre cele mai populare opțiuni pentru zborurile low-cost în Europa, iar măsurile de eficientizare a procesului de îmbarcare ar putea, în cele din urmă, să contribuie la o experiență de călătorie mai plăcută pentru toată lumea.