În contextul lucrărilor de reabilitare la Podul Prieteniei dintre România și Bulgaria, începând cu data de 10 iulie 2024, șoferii sunt sfătuiți să utilizeze rute alternative pentru a evita aglomerația și posibilele întârzieri în Vama Giurgiu – Ruse. Autoritățile au propus mai multe trasee și puncte de trecere a frontierei care pot facilita tranzitul către Bulgaria.
Săptămâna viitoare, pe 10 iulie, începe reparația majoră a Podului de la Ruse. Aceste lucrări i-ar putea afecta pe românii care aleg să meargă cu mașinile spre destinații de vacanță precum Bulgaria, Grecia sau Turcia.
Lucrările de construcție vor fi efectuate zilnic, timp de 10-12 ore pe zi, în timpul orelor de lumină, conform informațiilor publicate pe site-ul bulgar www.api.bg. Traficul nu va fi oprit complet, ci organizat astfel încât vehiculele să circule alternativ pe banda neafectată de lucrări. Lucrările sunt planificate să se desfășoare în 6 etape
Una dintre cele mai recomandate rute pentru a evita Vama Giurgiu și Podul Prieteniei este trecerea prin Vama Calafat-Vidin. Podul Calafat-Vidin, deschis în 2013, este o soluție viabilă pentru șoferii care doresc să ajungă rapid și fără complicații în Bulgaria.
O altă opțiune este Vama Turnu Măgurele-Nicopole. Aceasta este o trecere pe calea apei, folosind feribotul, ceea ce poate reduce semnificativ timpul de așteptare comparativ cu podurile.
Pentru cei care se află în sudul țării, Vama Bechet-Oreahovo reprezintă o alternativă rapidă și eficientă. Trecerea se face cu feribotul și poate fi ocolită aglomerația de la Giurgiu.
În cazul în care alegeți să traversați Dunărea cu feribotul, este important să verificați orarul acestora pentru a evita eventualele întârzieri.
Utilizați aplicații de navigație pentru a monitoriza starea traficului și pentru a găsi cele mai rapide rute în funcție de condițiile actuale.
Urmați instrucțiunile și semnalizările rutiere temporare instalate în zonele afectate de lucrări pentru a evita orice inconveniențe.
Lucrările de reabilitare la Podul Prieteniei sunt esențiale pentru îmbunătățirea infrastructurii și a siguranței circulației, însă pot genera inconveniențe temporare. Autoritățile asigură șoferii că toate măsurile necesare pentru fluidizarea traficului vor fi implementate și recomandă utilizarea rutelor alternative pentru a evita aglomerația.
Șoferii care plănuiesc călătorii în Bulgaria după data de 9 iulie 2024 ar trebui să ia în considerare aceste rute alternative pentru a evita Vama Giurgiu și Podul Prieteniei. Utilizarea punctelor de trecere precum Calafat-Vidin, Turnu Măgurele-Nicopole și Bechet-Oreahovo poate reduce semnificativ timpul de așteptare și poate asigura o călătorie mai fluidă și mai confortabilă.
”Am avut mai multe discuții cu partenerii bulgari. Dânșii consideră necesară închiderea totală a părții administrate de ei din 9 iulie, dacă nu mă înșel, lucru care creează un mare inconvenient traficului de marfă și turistic care se realizează între România și Bulgaria. Am încercat să decalăm, să schimbăm perioada în care se va închide podul, dar partea bulgară nu a agreat o astfel de abordare,” a declarat inițial Cristian Pistol, șeful CNAIR.
Ulterior, acesta a revenit cu clarificări, menționând că doar o bandă va fi închisă:
”Va fi închisă doar o bandă pentru aproximativ două luni. Există rute alternative, cum ar fi podul de la Calafat-Vidin sau legăturile din Călărași, cu bacul.”
Pe tronsonul bulgăresc al Podului Prieteniei, vor fi înlocuite placa podului, pavajul asfaltic și toate elementele metalice legate de banda de circulație. Costul total al lucrărilor se ridică la aproximativ 22 de milioane de euro.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a confirmat durata estimată a lucrărilor: ”Partea bulgară a anunțat că va fi închisă undeva la două luni de zile, dar vom vedea în mod efectiv cât vor dura aceste lucrări și când se va redeschide.”
Podul Giurgiu-Ruse reprezintă una dintre cele mai importante legături dintre România și Bulgaria. Conform statisticilor, mii de automobile și peste o mie de TIR-uri trec zilnic pe acest pod, iar în sezonul estival, peste 1 milion de români traversează Bulgaria pentru a ajunge în Grecia.
În primele două etape, se va realiza reparația majoră a tronsonului podului aflat pe teritoriul Bulgariei. Un segment de aproximativ 400 de metri va fi închis pentru aceste lucrări. Inițial, traficul pe banda de intrare în Bulgaria va fi restricționat, urmat de banda de ieșire către România. Durata estimată pentru finalizarea lucrărilor pe fiecare bandă este de aproximativ 4 luni și jumătate.
Pentru o mai bună organizare a traficului, se vor utiliza semafoare adaptative. Acestea vor fi mobile și vor putea fi amplasate în partea relevantă a podului în curs de reparație. Înălțimea și dimensiunile podului nu permit desfășurarea lucrărilor în siguranță pe timp de noapte, iar protejarea vieților și sănătății navetiștilor și muncitorilor de pe șantier este primordială. Dacă unele activități pot fi realizate în siguranță pe timpul nopții, acestea vor fi efectuate.
Traseul Podului de la Ruse, pe teritoriul Bulgariei, parte a drumului I-2, are o lungime totală de 1,057 km. De la inaugurarea sa acum 70 de ani, în 1954, nu au fost efectuate reparații majore. Întăriri comune au fost realizate acum mai bine de 22 de ani, iar hidroizolația și stratul de asfalt au fost înlocuite în 2011. Proiectul tehnic pentru renovarea podului prevede înlocuirea completă a straturilor de asfalt, a panourilor, a hidroizolației, a sistemelor de protecție, a marcajelor etc.
Contractorul principal al reparațiilor este Compania Publică pe Acțiuni Podul Dunării, cu o valoare a contractului de 44.877.228,68 BGN inclusiv TVA. Perioada de execuție a lucrărilor este de 730 de zile. Supravegherea construcției va fi realizată de „Podul Dunării-PII-Strol”, cu o valoare a contractului de 848.400 BGN inclusiv TVA.
Agenția de Infrastructură Rutieră din Bulgaria își cere scuze șoferilor și cetățenilor din Ruse, prin al căror teritoriu trece traficul de tranzit către Podul Dunării, pentru neplăcerile cauzate. Lucrările de construcție și schimbările în organizarea traficului vor cauza inconveniente pentru cetățeni și șoferi, dar sunt necesare pentru a asigura siguranța călătoriilor pe podul dintre Ruse și Giurgiu în anii următori.
Pentru a îmbunătăți siguranța, RIA colaborează în permanență cu Poliția de Frontieră, Agenția Vamală, Agenția de Administrare a Automobilelor, Municipiul Ruse și Administrația Regională Ruse. Apelul către șoferi și locuitorii din Ruse este să arate înțelegere și răbdare, să conducă atent, la o viteză rezonabilă, să respecte strict semnalele de trafic și să nu se angajeze în depășiri riscante, care ar putea pune în pericol siguranța și viețile tuturor călătorilor.
Pe site-ul RIA, www.api.bg, a fost creată o secțiune specială unde vor fi publicate toate anunțurile legate de reparațiile majore ale podului dintre Ruse și Giurgiu.
Un nou pod între Giurgiu și Ruse, cunoscut ca Giurgiu-Ruse 2, este în faza de studii de fezabilitate. Comisarul European pentru Transporturi, Adina Vălean, a anunțat recent că studiul de fezabilitate pentru acest proiect a fost aprobat:
”Eu sper ca lucrurile să se miște cât mai repede, să se poată aplica și pentru finanțarea efectivă a lucrărilor. În acest moment, el este depus doar ca un pod rutier, cu opțiune pentru feroviar.”
Vălean a subliniat importanța acestui proiect pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria, în cadrul unui coridor de transport nord-sud:
”Este foarte important ca acest pod să fie la standarde și Comisia este perfect dornică să investească în el.”
Șoferii care plănuiesc călătorii între România și Bulgaria în perioada următoare, trebuie să fie conștienți de lucrările de reabilitare la Podul Prieteniei și să ia în considerare rutele alternative disponibile pentru a evita întârzierile. Utilizarea punctelor de trecere alternative precum Calafat-Vidin, Turnu Măgurele-Nicopole și Bechet-Oreahovo poate asigura o călătorie mai lină și mai rapidă, evitând cozile care, cu siguranță, se vor crea în Vama Giurgiu.