Schimbări importante în Codul Rutier! Începând cu 19 ianuarie 2013, toate permisele de conducere eliberate de țările UE au același aspect. Dar, trecând peste asta, se vorbește de noi reglementări legislative dorite de UE privind regulile de circulație europene și modul de eiberare a permiselor de conducere. Aceste aspect ar putea intra în vigoare din 2023, iar cele mai multe modificări ar trebui făcute în Codul Rutier românesc, conform acelorași surse.
În urmă cu doi ani, în cadrul ședințelor de lucru din Comisia Europeană, se punea problema unui nou proiect legislativ privind Codul Rutier european. Comisia, începând cu 2021, și-a propus să revizuiască actuala directivă privind permisele de conducere, adoptată în 2006, cu scopul de a îmbunătăți siguranța rutieră și de a facilita libera circulație.
Noua inițiativă va ține seama de noile provocări pentru mobilitate, în special în domeniul digital, și va contribui la obiectivele UE stabilite în Strategia 2020 pentru o mobilitate inteligentă și durabilă, se arată în justificarea noului proiect. Depus în aprilie 2021, noul cadru legislativ ar urma să fie aprobat în acest an, iar modificările analizate și aprobate să intre în vigoare în primul trimestru din 2023.
Una din aceste modificări face referire la șoferii de transport marfă, punându-se problema ca șoferii de vehicule de transport cu masa totală maximă admisă de peste 3,5 tone să dețină un permis de conducere pentru vehicule grele de marfă. Un alt aspect, precizat de cei care au propus modificările, este schimbarea permisului de conducere B pentru rulote cu motor cu o greutate totală mai mare de 3.500 kg.
Permisul de conducere pentru mașini de 3.500 kg se bazează pe o legislație învechită de la începutul secolului trecut și, prin urmare, nu este în concordanță cu vehiculele moderne cu o capacitate de încărcare presurizată. Omologarea de tip UE califică rulotele ca fiind autoturisme M1. Ca și autoturismele, ambele tipuri de vehicule transportă persoane și bagaje, se arată în justificare europarlamentarilor danezi pe marginea noului proiect.
În cadrul acelauiași proiect se face referire la modul în care cetățenii din statele membre își iau permisele de conducere, iar această modificare îi vizează direct și pe românii care vor putea lua mai repede permisul auto.
Proiectul specifică în termeni clari ideea de micșorare a vârstei candidaților la obținerea de permise de conducere pentru camioane și tiruri, specificându-se scăderea vârstei spre 18 ani, această măsură vizând toate statele membre, inclusiv România, ceea ce ar însemna la nivel local noi modificări aduse în Codul Rutier existent.
Dar, ceea cee UE dorește implementat cât mai rapid este permisul de conducere digital, spunând că astfel s-ar face, practic, o identificare mai rapidă a șoferului și a istoricului acestuia, dacă totul este digital, într-o bază de date interconectată cu toate statele membre. Asta ar implica, acolo unde nu există încă legislație, inclusiv în România, modificarea reglementărilor din Codul Rutier al fiecărui stat european membru UE.
Așa cum era de așteptat, un alt punct este cel al trecerii candidaților la examenul practic de testare numai în anumite condiții, și anume după trecerea examenului teoretic, ceea ce se întâmplă inclusiv în România, dar și la un an de curs de perfecționare, după obținerea efectivă a permisului de conducere, în acest caz nespecificându-se dacă acest an de perfecționare se face contra unor costuri suplimentare sau nu.