Permisele de conducere ar putea să dispară pentru anumite categorii de mașini. Decizia discutată la Bruxelles

În viitor, s-ar putea să nu mai ai nevoie de permis de conducere ca să te afli la volanul unei mașini

În viitor, permisele de conducere ar putea să dispară, dacă unul din visurile oamenilor care trăiesc la oraș devine realitate. S-au purtat discuții serioase în cadrul Uniunii Europene, la Bruxelles, la care au participat și românii.

Cum ar putea permisele de conducere să dispară

Desigur, este mai degrabă visul vitezomanilor și a celor cărora le place să încalce voit legislația rutieră să nu mai fie nevoie de permis de conducere. Acest lucru nu se va întâmpla niciodată, din fericire. Indiferent de tipul de autovehicul pe care l-ai conduce, tot îți trebuie un permis auto, pentru că acela certifică faptul că știi să deții controlul acelei mașini și că nu ești o armă pe roți de distrugere în masă.

Totuși, tot în funcție de tipul de automobil, ai putea să nu riști închisoarea dacă dai peste un pieton și ești prins că n-ai nici permis de conducere. Este vorba despre mașinile autonome asupra cărora nu vei mai avea niciun control sau, cel puțin nu va mai fi nevoie să intervii. Deocamdată, tehnologia lor, deși este complexă din punct de vedere tehnic, funcțiile sale sunt încă rudimentare și mult inferioare unui șofer uman.

Totuși, pe măsură ce acestea vor fi îmbunătățite și se vor răspândi în lume, ele devin problematice, mai ales în orașe. Această problemă a fost discutată la conferința „Viitorul transportului în Europa: provocarea noilor tehnologii pentru siguranţa rutieră”, de la Bruxelles. A fost organizată de CITA (International Motor Vehicle Inspection Committee) sub patronajul Preşedinţiei României la Consiliul Uniunii Europene.

La eveniment a participat și o delegație a Registrului Auto Român care a ţinut discursul de deschidere a conferinţei.

De ce n-o să vezi mașini autonome, prea curând, pe drumurile publice

Permisele de conducere ar putea să dispară

În principiu, când vine vorba de mașini autonome, trei aspecte de bază trebuie reglementate cu atenție:

  • răspunderea în cazul unui accident provocat de un vehicul autonom;
  • accesul la datele stocate în computerele maşinii;
  • procedura de autorizare pentru intrarea în circulaţie a vehiculelor autonome.

„Oamenii au capacitatea de a învăţa rapid să manipuleze şi să exploateze mediul existent. Ce se va întâmpla într-un oraş când oamenii vor învăţa că toate AV-urile sunt întotdeauna programate să se oprească, să nu treacă peste oameni? Cu siguranţă, oamenii vor profita de această situaţie şi vor umbla fără teamă printre maşini, ştiind că nu există nicio ameninţare din partea vehiculelor autonome care se apropie. Ca reacţie, AV-urile se vor opri. Înmulţiţi acest scenariu de mii de ori pentru un oraş şi imaginaţi-vă blocajele de trafic care ar putea apărea’, a explicat inginerul Marius Damachi, şeful Departamentului Omologări de Tip din cadrul R.A.R., conform 1asig.ro

Pentru evitarea confuziei, este necesară montarea, pe fiecare mașină autonomă, a unor dispozitive de înregistrare a datelor pentru a clarifica cine a condus în momentul producerii unui eventual accident: sistemul autonom al autovehiculului sau şoferul.

Dar, de aici, situație se complică atunci când intrăm pe terenul datelor personale. Cine ar trebui să aibă acces la ele și la ce date, mai exact? Un lucru e cert: cel puțin trei entități juridice trebuie să aibă acces la ele, iar acestea ar fi:

  • compania producătoare;
  • compania de asigurare;
  • organele de poliție.
DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI