După ani de zile în care nu s-au mai investit bani în garniturile de tren, iar cele existente sunt depășite, vin primele vești despre faptul că primul tren electric chinezesc a fost lansat, și va circula prin România. Primele teste s-au făcut pe traseu, cu o primă oprire la Gara din Predeal.
România începe să se miște în zona de investiții pe căile ferate române, iar cea mai importantă este colaborarea dintre Astra Vagoane Arad și producătorul chinez Qingdao Sifang.
În baza acestor colaborări vorbim astăzi despre primul tren electric chinezesc care va circula în România, conform autorităților, pe traseul Brașov-București-Constanța.
Garnitura, din datele tehnice, va avea o viteză maximă de deplasare de 160 de kiloemtri pe oră, iar în aceste zile s-au făcut și primele teste.
Încă din aprilie a.c., Astra Vagoane Arad și producătorul chinez Qingdao Sifang se pregăteau de lansarea acestui prim tren electric, la acel moment producătorul chinez trimițând în România noua sa garnitură electrică, SFEMU EU01.
Operatorul este Astra TransCarpatic, o companie aparținând grupului Astra care produce vagoane de cale ferată. Singura condiție ca unitatea să circule în România era să treacă testul de funcționare în condiții europene și să primească aprobarea de tip din partea ERA.
Prima etapă, compatibilitatea cu standardele STI europene, a fost finalizată. Acum au început celelalte teste, iar o primă oprire a noii garnituri s-a făcut în celebra gară din Predeal.
Deși intrată pe piața din Serbia și, recent, în România, intrarea pe piața europeană a întâmpinat o rezistență puternică. Anul acesta, pe fondul unei investigații efectuate de Comisia Europeană în conformitate cu noile reglementări, producătorul chinez a fost obligat să își retragă oferta pentru 20 de trenuri în Bulgaria.
În același timp, compania a reușit să vândă un alt tren, Sirius EMU, operatorului ceh RegioJet. Acesta a fost comandat inițial în urmă cu peste șapte ani de compania cehă de căi ferate Leo Express, care a anulat contractul în 2022 din cauza întârzierilor în certificare.
Pe de altă parte, prezența producătorilor chinezi pe piața românească, se pare, nu se rezumă doar la aceste colaborări. Conform unor informații apărute în 2013, China anunța că ar putea construi o cale ferată de mare viteză în România.
România este una dintre țările europene în care China intenționează să investească o sumă uriașă în dezvoltarea de proiecte din diferite segmente economice.
„Pentru China, România este o punte, la fel ca și Europa de Est. Cooperarea dintre China și Europa Centrală și de Est este o parte importantă a cooperării dintre China și Uniunea Europeană, iar România joacă un rol major în aceasta”, declara în decembrie 2013 premierul chinez Li Keqiang, în cadrul Forumului China – Europa Centrală și de Est.
De la acele întâlniri, inclusiv cu guvernul de atunci condus de Victor Ponta, nu s-a materializat nimic în această direcție, dar nu este timpul pierdut.