Anul 2023, din păcate, a fost un an al dramelor pe șoselele României, majoritatea accidentelor venind pe fondul consumului de droguri și alcool. Conform unui proiect de lege, adoptat în Senat, permisul se suspendă pe viață pentru acești șoferi din România.
În Europa, cele mai mari rate ale deceselor cauzate de consumul de alcool la 100.000 de locuitori se înregistrează în Rusia, Ucraina și Belarus, potrivit datelor standardizate pe vârste dintr-un studiu Global Burden of Disease Study din 2020.
Un alt studiu, mult mai recent, arată că aproximativ 25% din totalul deceselor rutiere din Europa sunt legate de alcool, în timp ce doar 1% din totalul kilometrilor parcurși în Europa sunt conduși de șoferi cu 0,5 g/l alcool în sânge sau mai mult.
Este o rată alarmantă a acestor situații, care se regăsește, din păcate, și în România. Dacă ne uităm la anul 2023, vom constata o creștere a incidentelor de acest tip, multe dintre ele venind pe fondul consumului de stupefiante și alcool.
În acest sens, ca urmare unui astfel de incident extrem de dur, în iulie 2023, președintele a promulgat o modificare a pedepselor pentru cei care provoacă moartea pe șosea ca urmare a conducerii sub influența alcoolului sau a conducerii fără permis, cunoscută sub numele de „Legea Anastasia”, numită așa în memoria unei fetițe de patru ani care a fost ucisă de un șofer în luna iunie în fața casei sale.
Citește despre: Atenţionare pentru şoferi, va fi prăpăd pe şosele. Poliţiştii au o nouă metodă pentru a-i prinde
Conform noului cadru legal, șoferii care ucid alți participanți la trafic în astfel de circumstanțe nu vor mai avea posibilitatea de a primi o pedeapsă cu suspendare, ci vor fi condamnați obligatoriu la închisoare. Modificările urmează unei măsuri similare în Italia, care a impus, începând din 2016, pedepse obligatorii cu închisoarea în cazurile de ‘omucidere rutieră’, decese cauzate de un comportament imprudent, cum ar fi conducerea sub influența alcoolului.
Și în Franța, sistemul juridic se referă acum la astfel de decese ca fiind ‘omucideri rutiere’, în timp ce anterior erau denumite ‘omucideri involuntare‘, indiferent de circumstanțele specifice ale accidentului.
Un alt proiect legislativ, depus de PNL, prevedea suspendarea pe viață a permisului de conducere pentru cei implicați în accidente, și care sunt depistați la volan cu consum de droguri sau sub influența alcoolului, și soldat cu pierderi de vieți omenești.
„Pe lângă propunerea legislativă prin care am propus înăsprirea pedepselor pentru persoanele care conduc sub influența băuturilor alcoolice sau droguri și provoacă accidente rutiere grave, soldate cu pierderea de vieți omenești, propun și înăsprirea Codului rutier.
Astfel, în cazul unui accident soldat cu pierderi de vieți omenești, provocat de un șofer aflat sub influența băuturilor alcoolice sau a drogurilor, actuala propunere legislativă propune anularea permisului conducătorului auto pe viață.
În cazul în care titularul permisului de conducere a comis fapta regăsită în art. 192 alin. (1) din Codul penal, săvârșită în condițiile prevăzute de art. 336, pedeapsa este interzicerea dreptului de a conduce un autovehicul pe viață”, se arată în expunerea de motive din proiectul de lege.
Citește și: Închisoare pentru șoferii care comit aceste greșeli fatale? Proiectul de lege va fi reintrodus iar
Proiectul modifică prevederile legale regăsite în OUG 195/2002, documentul care face referire la circulația pe drumurile publice. Noul act normativ a fost adoptat în Senatul României, fiind acum trimis către Camera Deputaților, fiind forul care are decizia finală asupra genului acesta de acte normative ce modifică Codul Rutier și Codul Penal.