Atunci când plecăm în vacanță, sau o călătorie de afaceri cu avionul, ni se cere să punem telefonul pe modul avion. De fapt, este o rutină familiară. Vă îmbarcați în avion, vă așezați pe scaun și apoi auziți anunțul însoțitoarei de zbor. „Vă rugăm treceți dispozitivele electronice portabile în modul avion.” Trecerea la modul avion este o cerință obligatorie, la nivel internațional. Trebuie să dezactivați funcțiile de transmisie fără fir, cum ar fi vocea și datele din telefonul mobil. Dar, de ce? La această întrebare încercăm să răspundem în acest material.
Telefoanele mobile sunt proiectate să trimită semnale suficient de puternice pentru a ajunge la distanțe mari. Potrivit specialiștilor, frecvența radio emisă de aceste și alte dispozitive electronice ar putea interfera cu rețelele de turnuri de celule de la sol.
În Statele Unite ale Americii măsura a devenit obligatoie pe zborurile interne, la începutul anilor 1990. Ulterior, și celelalte companii aeriene europene au introdus ca obligatorie măsura „telefonul pe modul avion”.
Dacă nu activezi modul avion, telefonul mobil sau tableta cu funcție de telefonie mobilă va continua să încerce să stabilească conexiuni cu fiecare turn de telefonie mobilă de la sol pe lângă care trece avionul.
Semnalele vor cauza interferențe cu navigația avionului. În același timp, efortul depus de telefonul mobil pentru a continua să scaneze și să sară peste turnuri la viteze de zbor va consuma și bateria și tot nu va menține un semnal constant.
„Telefonul mobil nu funcționează la fel de bine cu viteza și altitudinea avionului. Prin urmare, are nevoie de o soluție alternativă de conectivitate în afara aeronavei pentru a funcționa.
Utilizarea Wi-Fi profită de conectivitatea din afara aeronavei, permițând o conexiune și o funcționalitate mai bune.”, spun specialiștii în aviație.
Aproape toate companiile aeriene oferă în prezent Wi-Fi la bordul aeronavelor. Serviciul este posibil deoarece este bazat pe satelit și nu depinde de conexiunile cu turnurile celulare. Aproape toate companiile aeriene oferă Wi-Fi la bordul aeronavelor.
Prin intermediul acestei rețele, puteți naviga online, citi e-mailuri. Vă puteți verifica rețelele de socializare sau puteți discuta prin intermediul aplicațiilor de mesagerie bazate pe internet. Deși acum nu mai puteți trimite mesaje SMS prin intermediul telefoniei celulare, puteți folosi Wi-Fi.
În modul avion nu mai puteți efectua apeluri vocale în timpul zborului pe telefonul mobil, dar puteți folosi Wi-Fi. Companiile aeriene americane nu permit acest lucru.
Toți transportatorii naționali interzic apelurile VoIP, chiar dacă mulți transportatori internaționali nu o fac. Și ce se întâmplă cu avionul atunci când intră în spațiul aerian al SUA? Tehnologia care permite efectuarea de apeluri în timpul zborului este dezactivată.
În prezent, există o lățime de bandă mai extinsă și o tehnologie prin satelit modernizată pe majoritatea companiilor aeriene din întreaga lume, Qantas și JetBlue fiind printre primele care au adoptat-o.
În februarie 2017, Qantas a introdus noua sa rețea Wi-Fi la bordul aeronavelor care utilizează tehnologia modernizată. Vitezele de conectare sunt de până la 10 ori mai rapide decât Wi-Fi-ul convențional din timpul zborului.
Sistemul permite pasagerilor să transmită Netflix, Spotify și alte conținuturi online pe dispozitivele lor personale. În anii următori, mai multe companii aeriene au apărut cu conectivitate de la o poartă la alta, cum ar fi Southwest, Norwegian și JetBlue, care acceptă, de asemenea, servicii de streaming.
Iar dacă companiile aeriene oferă Wi-Fi la bord, cel mai probabil acestea vă permit, de asemenea, să faceți streaming video și alte conținuturi media în timpul zborului, dar vă va costa.
Similar planurilor Wi-Fi pe niveluri pe care le găsiți la hoteluri, le găsiți acum în avioane. Pasagerii au opțiunea de a selecta o anumită viteză de Wi-Fi pentru planurile lor de la bord.
Singura excepție este atunci când compania aeriană oferă divertisment la bordul avionului pe propriul dispozitiv prin intermediul aplicației sale, este gratuită pentru streaming.
În urmă cu mai bine de zece ani, Comisia Europeană a început să permită furnizarea de servicii de telefonie mobilă la bordul aeronavelor pe teritoriul UE. Mai multe companii aeriene, printre care Virgin Atlantic, oferă la bord apeluri vocale, date și mesaje text. Altele companii permit doar date și mesaje text.
Din punct de vedere tehnic, serviciul necesită ca fiecare avion să fie echipat cu propria stație de bază mobilă, o unitate de control a rețelei care împiedică semnalele telefonice de la bord să ajungă la rețelele terestre și o legătură prin satelit cu rețelele telefonice terestre.
Potrivit unor surse, tehnologia a fost implementată cu succes în Europa și în întreaga lume fără incidente. Ea este disponibilă și în Statele Unite. Unii dintre clienții Gogo din domeniul aviației de afaceri o folosesc deja, dar niciunul dintre cei 16 clienți ai companiei de tehnologie din domeniul aviației comerciale nu a solicitat-o.
În ultimii câțiva ani, FCC a colectat informații tehnice și de la consumatori, în timp ce a analizat noile norme propuse, care ar oferi companiilor aeriene libertatea de a permite servicii de telefonie mobilă dacă aeronava este dotată cu echipamentul de bord adecvat. Cu toate acestea, în cele din urmă, a decis să renunțe la această propunere în 2020, după o opoziție puternică din partea echipajului de zbor, a pasagerilor și a membrilor Congresului American, conform SmarterTravel.