În periplul european al vacanțelor voastre poate ați ajuns în Singapore. Dar, ar fi bine să vă gândți înainte să închiriați o mașină. Nu știm dacă ați aflat sau nu, dar vă spunem noi. Singapore este orașul în care oamenii plătesc 75.000 de dolari doar pentru dreptul de a deţine o mașină. Deși pare ciudat, dar este adevărat, iar locuitorii de aici, după ce plătesc această sumă, abia apoi o cumpără.
În încercarea de a controla congestionarea traficului și poluarea, locuitorii din Singapore trebuie să cumpere dreptul de a avea o mașină. Permisul se adaugă la permisul de conducere și la taxele rutiere, spun autoritățile. Iar prețul permisului crește, pe măsură ce tot mai multe persoane solicită unul. Dar, având în vedere că acum costurile au atins niveluri record, mulți singaporezi renunță la visul lor de a conduce.
Statstica reentă arată că rata de posesie a mașinilor în Singapore este de aproximativ 11%. În SUA, aceasta este de aproape 80%, iar în Europa este de puțin sub 50%. În ciuda politicilor guvernului de reducere a numărului de mașini, pe drumurile din Singapore circulă aproape un milion de vehicule.
Singapore are o politică deliberată de creștere a costului deținerii unei mașini, în încercarea de a reduce numărul de vehicule pe șosele. Acest lucru se realizează prin intermediul unui sistem care necesită licitație pentru dreptul de a deține și de a utiliza un vehicul pentru un număr limitat de ani, cunoscut sub numele de certificat de drept (COE), conform Bloomberg.
În Singapore, mai mult de 600 000 dintre mașini sunt private și de închiriat, inclusiv mașini utilizate de serviciile de transport cu mașina, cum ar fi Grab. Drumurile ocupă 12% din suprafața totală a țării, ceea ce reprezintă un procent mult mai mare decât în multe țări mai mari.
O mașină compactă nouă costă în jur de 99.000 de dolari în Singapore. Aceeași mașină ar costa aproximativ 24.000 de dolari în Marea Britanie și în SUA. În ciuda acestui fapt, numărul mașinilor de super-lux pe drumurile din Singapore a crescut în ultimul deceniu.
Vârsta medie a mașinilor din Singapore a scăzut constant în ultimii 5 ani și este acum de 5,46 ani. Acest lucru este în contradicție cu tendința globală în care mașinile sunt mult mai vechi și continuă să crească în vârstă. De exemplu, 11,6 ani în SUA, 10,1 ani în Australia, 8,29 ani în Japonia și 9,73 ani în Europa.
Singapore are un sistem de proprietate auto diferit de cel din restul lumii. În Singapore nu dețineți niciodată o mașină, ci doar o închiriați de la guvern. Mașinile care sunt importate în Singapore au o valoare de piață, adică ceea ce ar trebui să coste pe o piață liberă.
Apoi se percepe o taxă suplimentară de înmatriculare. Aceasta este de 100% pentru primii 20.000 de dolari, de 140% pentru următorii 30.000 de dolari și de 180% pentru tot ce depășește 50.000 de dolari. Astfel, o mașină cu o valoare de piață de 75.000 dolari va avea o taxă de 20.000 dolari + 1,4-30.000 dolari + 1,8-25.000 dolari = 107.000 dolari.
În afară de costurile enunțate mai sus, locuitorii din Singapore mai plătesc o acciză suplimentară, plus Certificatul de abilitare (COE), licența de a deține o mașină. Acesta are o durată de 10 ani. Certificatul este legat de mașină și nu de proprietar.
Licența fluctuează în funcție de piață. De fapt, este controlat aproape în totalitate de guvern. Guvernul eliberează o anumită cantitate de certificate la fiecare două săptămâni, iar cererea determină creșterea sau scăderea prețului.
La sfârșitul celor 10 ani, aveți de ales între două variante. Fie stricați mașina, și veți primi înapoi 50% din taxa suplimentară de înmatriculare, fie renunțați la această reducere și cumpărați o altă rundă de certificat și continuați să conduceți mașina.
Există multe țări în care costă la fel de mult să cumperi o mașină ca în Singapore, cum ar fi Hong Kong, Vietnam. Dar niciuna dintre ele nu are un sistem în care mașina se depreciază cu o rată atât de mare, deoarece poți deține mașina pe termen nelimitat. Este o structură fiscală care aproape garantează guvernului un flux de venituri fiscale recurente.
Din acest motiv, oamenii nu cumpără mașini în Singapore pe baza prețului. Mai degrabă pe baza deprecierii mașinii. De exemplu, un BMW seria 5 folosit poate fi adesea mai ieftin de condus în comparație cu o Toyota Camry folosită.
Mulți oameni își schimbă foarte des mașinile. Dar nu o fac pentru că sunt bogați. Uneori are sens din cauza deprecierii atunci când certificatul este suficient de scăzut.
Tocmai acest sistem de impozitare asigură, de asemenea, că Singapore nu va avea niciodată o comunitate de mașini de epocă. Și tocmai acest sistem face ca Singapore să fie al doilea cel mai mare exportator de mașini second hand din lume.
Asigurarea este scumpă în Singapore. Este aproape o schemă Ponzi legală. De exemplu, pentru un BMW seria 3 asigurarea a fost de 6.000 dolari pentru un an, iar pentru un Ferrari, o asigurare costă 20.000 de dolari pe an.