În acest articol vom vorbi despre primul oraș din România cu transport public 100% electric. Probabil v-ați fi așteptat ca acesta să fie Bucureștiul, însă Capitala este încă pe lista de așteptare. Marele anunț a fost făcut de Costel Alexe, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor. Mai multe detalii, în continuare.
Cu prilejul lansării în dezbatere publică a ghidului de finanţare pentru transport public ecologic în aglomerările urbane, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Costel Alexe, a anunțat că Brașovul va deveni primul oraș din România cu transport public 100% electric.
Astfel, ținta pentru anul 2020 este ca acest oraș să ajungă la 75% autovehicule electrice din parcul auto. Programul are un buget alocat de 480 de milioane de lei. Astăzi, ministrul liberal al Mediului a circulat cu cel de-al 14-lea autobuz electric din cele 52 finanţate prin AFM.
„Braşovul va fi primul mare oraş din România care va avea un transport în comun 100% electric. Ţinta pentru anul acesta este de 75%, adică 133 de autovehicule 100% full electric. Orice oraş din România poate face asta, mai ales că ieri am lansat în dezbatere publică ghidul prin care finanţăm achiziţia de autobuze electrice, hibride sau cu gaz comprimat şi tramvaie“, a declarat Costel Alexe, potrivit gandul.ro.
Noul proiect demarat de Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor are în vedere cele 14 aglomerări cu depăşiri frecvente ale valorilor maxime de emisii poluante și anume: București, Bacău, Brăila, Braşov, Constanţa, Cluj-Napoca, Craiova, Galaţi, Iaşi, Piteşti, Ploieşti şi Timişoara.
Valoarea finanțării variază în funcție de numărul de locuitori ai orașelor și poate fi de maximum 80% din proiect.
„Pentru localităţile sub 50.000 de locuitori, este de un milion lei, între 50.000 şi 250.000 locuitori – 40 milioane lei, iar cele cu peste 250.000 de locuitori pot primi o finanţare de până la 53 milioane lei“, notează sursa citată.
„În primul rând, reducem emisiile de CO2 şi particule în suspensie provenite de la actualele vehicule utilizate. 10% din emisiile de CO2 ale unui oraş sunt provocate de autobuzele urbane. Prin implementarea programului, sperăm să reducem această valoare la jumătate, cel puţin în oraşele beneficiare.
În plus, înlocuirea vehiculelor vechi cu unele noi şi moderne vor face mult mai atractive pentru cetăţeni reţelele de transport public local. Nu în ultimul rând, vehiculele ecologice sunt mult mai prietenoase cu mediul inclusiv în ceea ce priveşte zgomotul sau mirosurile“, a adăugat oficialul.