Misterul de pe 28 decembrie ’89 din România care nu a fost elucidat nici până azi. Are legătură cu Revoluția
Revoluția din decembrie 1989, pe lângă victimele din rândul protestatarilor, avea să mai facă și alte victime. Există încă un caz neelucidat nici până astăzi. Este vorba de prăbușirea avionului Tarom pe 28 decembrie, după ce militarilor de la baza Boteni li s-a dat ordin să tragă asupra acestuia. La bordul avionului, în afară de echipajul de bord, se afla și un jurnalist britanic al ziarului Sundey Times, Ian Henry Parry.
Misterul prăbușirii avionului Tarom din Decembrie 1989
În acele zile tumultoase de decembrie a anului 1989 România avea să iasă de sub dominația dictatorială a comunismului și, implicit, a celor doi dictatori, Nicolae și Elena Ceaușescu.
Evenimentele începute încă din 16 decembrie la Timișoara, și ulterior în București și restul țării, aveau să fie sub lupa comunității internaționale și a presei occidentale.
Deja erau pe teritoriul României mai mulți jurnaliști străini care încercau să relateze despre atrocitățile autorităților comuniste din acele zile.
Printre fotoreporterii aflați în România s-a aflat și jurnalistul britanic Ian Henry Parry, care reușise în acele zile sângeroase să surprindă pe film ceea ce se întâmpla pe străzile Capitalei.
Ian Henry Parry, din Prestatyn, Denbighshire, acoperea Revoluția română pentru Sunday Times în decembrie 1989, când avionul în care se afla s-a prăbușit.
Martorii susțin că avionul a fost doborât, deși autoritățile au insistat întotdeauna că incidentul s-a produs din cauza vremii nefavorabile. Acuzațiile depuse în octombrie 2015 la Curtea Supremă a României l-au acuzat pe Ion Iliescu, care a rămas președinte până în 1996, de crime împotriva umanității.
Acestea se referă la acuzațiile conform cărora Iliescu și miniștrii săi au reprimat în mod ilegal demonstrațiile antiguvernamentale la șase luni după moartea jurnalistului. Iliescu devenise președinte interimar după răsturnarea lui Nicolae Ceaucescu în 1989.
Vestea acuzațiilor care i se aduceau lui Iliescu sugereau la acel moment că o nouă anchetă privind moartea lui Ian Henry Parry ar putea fi un pas mai aproape.
Dar, astăzi, la 32 de ani de la tragicul eveniment de la Boteni, nu se știe încă nimic despre adevărata cauză a prăbușirii avionului. Mulți dintre martorii prăbușirii avionului, și nu numai, spun că avionul ar fi fost doborât tocmai datorită materialelor pe care jurnalistul britanic le avea asupra sa, care ar fi pus într-o altă lumină realitatea acelor zile sângeroase.
„Vrem doar să știm care este adevărul”
Pe 28 decembrie, Nicolae Ceaușescu era deja scos din ecuație, prin simulacrul de proces din 25 decembrie 1989, și punerea sa în fața plutonului de execuție, iar la data tragediei conducerea statului era deja în mâna Frontului Salvării Naționale, condus de același Ion Iliescu.
La 25 de ani de decesul jurnalistului Ian Henry Parry, familia acestuia încă mai spera să afle adevărul despre ceea ce s-a întâmplat în acea zi de 28 decembrie 1989.
Familia jurnalistului care a murit în mijlocul revoluției sângeroase din România, declara în 2014 într-un documentar, că ar saluta o nouă anchetă privind moartea sa.
Au existat semne de întrebare cu privire la faptul că prăbușirea care l-a ucis pe Ian Henry Parry a fost un accident sau dacă avionul a fost doborât la ordinul guvernului.
Un documentar al postului de televiziune S4C, aducea noi acuzații potrivit cărora autoritățile române ar fi ascuns adevărul cu privire la accidentul aviatic din 1989 în care a murit tânărul de 24 de ani din Prestatyn.
Tânărul și talentatul fotojurnalist se afla la începutul carierei sale și fusese în decembrie 1989 în misiune pentru The Sunday Times, acoperind căderea dictatorului român Nicolae Ceaușescu.
El era singurul pasager al unui avion rusesc Antonov AN-24 biturbo când acesta s-a prăbușit într-o pădure de lângă Vișina, la 15 minute după ce a decolat din București.
Ian Henry Parry și cei șase membri ai echipajului românesc aflați la bord au murit cu toții, iar anchetatorii au pus inițial accidentul pe seama vremii nefavorabile și a unei acumulări de gheață pe aripile aeronavei.
Noi dovezi ieșeau la suprafață despre moartea lui Ian Henry Parry
Dar documentarul S4C, difuzat imediat după cea de-a 25-a aniversare a prăbușirii, susținea că avionul a fost doborât pentru a împiedica ca fotografii și documente compromițătoare să ajungă în Occident.
Dan Voinea, unul din martorii evenimentului, declara pentru S4C: „Am dovezi că avionul a fost doborât lângă pădurea Vistina”. Voinea a declarat în documentar că fotografii români i-au dat lui Ian fotografii și documente pentru a le scoate din țară, ceea ce a făcut din el „o țintă”, fără să dezvăluiască ce conțineau documentele.
Unii jurnaliști care lucrau în zonă la acea vreme au pus la îndoială faptul că Ian ar fi putut transporta materiale atât de dăunătoare încât autoritățile au doborât unul dintre propriile avioane pentru a-l împiedica să iasă din țară.
Cu toate acestea, doi martori care locuiesc în apropierea locului prăbușirii, intervievați pentru documentar, susțin că avionul era deja în flăcări și avea coada ruptă înainte de a se prăbuși.
John Stevenson, care a realizat documentarul, spunea că descoperirile sale vor crește presiunea pentru o nouă anchetă. Fratele său, Charles, declara pentru Sunday Times că Foreign and Commonwealth Office i-a trimis o copie a unui raport de investigație al Ministerului român al Transporturilor, întocmit în 1993. Acesta a pus prăbușirea pe seama unei „forțe activate din exterior” care a lovit avionul.
„Era destul de clar că avionul a fost lovit de ceva. Dar nu sunt convins că a fost un atac deliberat și nu cred că Ian a fost o țintă.
Vrem doar să știm care este adevărul. În acest stadiu, nu căutăm să pedepsim pe nimeni dintre cei implicați.”, declara Charles Parry, conform Wales Online.
La 32 de ani de atunci, moartea lui Ian Henry Parry rămâne un mister
Suntem în 2021, pe final de an, și au trecut 32 de ani de atunci. Pe locul unde s-a prăbușit avionul Tarom, avându-l la bord pe Ian Henry Parry, astăzi tronează o troiță, donată de Asociația „21 Decembrie 1989”, iar cei care erau martori la tragedie, pe 28 decembrie, și revoluționarii acelor zile, susțin și astăzi că acel eveniment a fost premeditat și că, de fapt, ar fi fost o crimă.
„Ian Henry Parry avea tolba plină de probe, fiţi convins. Au fost ucişi toţi, sacrificaţi, ca să nu plece probe legate de crima de după 22 decembrie din România.
Ăsta a fost motivul pentru care a fost doborât avionul de aviaţia militară de la Boteni.”, a spus Teodor Doru Mărieş, preşedintele Asociaţiei 21 Decembrie din Bucureşti, pentru Adevărul.
Ca multe alte lucruri întâmplate în acele zile sângeroase, și accidentul aviatic de lângă Vișina, în care au murit toți cei aflați la bordul avionului, va rămâne catalogat ca un alt mister al Revoluției române.