În urmă cu 43 de ani, Nicolae Ceaușescu lansa primele patru stații de metrou din București. A fost un efort enorm făcut de constructori, dar și un adevărat record. De la acel moment și până astăzi, bucureștenii au folosit metroul ca pe un mijloc rapid de a călătorii. Compania care administrează acest sistem de transport, Metrorex, gestionează astăzi 76,1 de km lungime și 62 de stații construite, inclusiv noua linie M5 Drumul Taberei. Dar, conform companiei, asta nu este tot, având în vedere comunicatul emis, în care se vorbește de viitoarea linie M6. Metrorex vorbește și de un posibil proiect de metrou în Chiajna, Mogoşoaia, Popești Leordeni și Domnești.
După o lungă perioadă în care nu s-a mai vorbit deloc despre acest nou tronson, Metroreex anunță demararea proiectelor de fezabilitate, împărțit în trei componente clare, după cum urmează:
Cu alte cuvinte Capitala va avea o nouă linie de metrou. Linia M6 va lega aeroportul și cartierele din nordul orașului de linia M4.
În cadrul unui proiect se construiește primul tronson, de la stația 1 Mai de pe linia M4 până la o nouă stație, Tokyo, în direcția Aeroportului Internațional Henri Coandă din Otopeni.
Odată finalizată, bucureștenii vor putea să călătorească pe această secțiune între cartierele din sectoarele 1 și 2 și cea mai mare gară din România, București Nord, prin 1 Mai.
Pentru această primă parte a liniei M6, de 14,2 km, se construiesc șase stații. În cadrul proiectului vor fi achiziționate 12 trenuri de metrou noi cu șase vagoane pentru această linie.
Garniturile vor circula prin două tuneluri paralele construite la un diametru de 5,7 m fiecare. Când întreaga linie cu 12 stații va fi finalizată, călătoria între aeroport și București Nord va dura 30 de minute, inclusiv schimbarea la stația 1 Mai.
Valoarea totală a investiției pentru proiect este de 608 978 526 de euro. La aecastă sumă totală, sunt adăugate și fondurile de la Fondul de Coeziune al UE.
UE contribuie cu 517 631 747 de euro prin Programul Operațional Infrastructură Mare pentru perioada de programare 2014-2020. Investiția se încadrează în prioritatea „Rețele de transport și energie”.
În afară de M6, Metrorex are în plan extinderea rețelei de metro și spre zonele exterioare ale Capitalei. Este vorba de un posibil proiect de metrou în Chiajna, Mogoşoaia, Popești Leordeni și Domnești. De altfel, proiectul se încadrează în planul companiei, „Extensii la rețeaua de metrou”,care cuprinde un total de un total de 31 de stații:
„Referitor la extinderea rețelei de metrou, la data prezentei Metrorex SA desfășoară activități necesare pentru demararea unui nou obiectiv de investiții ‘Extensii la rețeaua de metrou,’ (realizare Studiu de Fezabilitate și aprobare indicatori tehnico-economici, documentație de achiziție pentru proiectare și execuție lucrări) cu următoarele componente:
Extensie Magistrala 1 +3 stații Păcii (4 stații, 4 interstații), Extensie Magistrala 2 de la stația supraterană Berceni – Tudor Arghezi (realizată de Primaria sector 4) la Linia de Centură (Gara Feroviară Popești (1 stație, 1 interstație), Extensia Magistralei 2 de la stația Pipera (5 stații, 5 interstații), Extensia Magistralei 5 – Domnești (3 stații, 3 interstații), Extensia Magistralei 4 de la stația Străulești la Mogoșoaia (se subtraversează Lacul Străulești, 2 stații, 2 interstații).
Referitor ‘Extensia M2 Berceni -Linia de Centura Sud’ – este în desfășurare proiectul ‘Edificarea unei stații de metrou la nivel suprateran situată între stația de metrou Berceni și Șoseaua de Centură’ proiect derulat în parteneriat între Primăria Sector 4 și Metrorex SA. Finanțarea, proiectarea și execuția proiectului sunt asigurate de către Primăria Sector 4, Metrorex SA asigurând suport tehnic de specialitate”, anunță Metrorex într-un comunicat.