De ce plătesc toţi românii bani pentru metrou în fiecare an? Plecând de la întrebarea adresată de ministrul Grindeanu, „Dar de ce să plătească un moldovean pentru transport?”, românii au aflat cam cât plătesc pentru Metrorex anual. Atenție!, vorbim aici de cât plătesc toți românii, nu numai cei care locuiesc în Capitală, momentan singurul oraș care dispune de metrou. O altă întrebare care se poate pune este „De ce plătesc toţi românii bani pentru metrou în fiecare an?”, în condițiile în care, dacă sunt 10-20% din locuitorii din alte orașe care se folosec de metrou. Conform datelor recente, sunt zeci de lei din venitul fiecărui cetăţean, venituri care se duc la Metrorex.
Încă din primii ani de democrație, infrastructura de transport public în comun din toată țara avea să treacă printr-o reorganizare. La nivelul Capitalei, singurul oraș care dispune pentru moment și de transportul subteran, metroul se reconfingura.
Astfel că, prin HG 294/20-04-1991, Întreprinderea „Metroul” București era divizată în 5 societăți distincte, în funcție de obiectul de activitate. După acest moment, vine anul 1993, când „Metroul” București este privatizat total, și astfel apare Metrorex, societate comercială cu capital integral de stat ce funcționează și astăzi sub autoritatea Ministerului Transporturilor.
Se știe că, având costuri mari și prețurile biletelor stabilite de MT, Metrorex este și astăzi subvenționată din bugetul statului. Datele arată că, de exemplu, doar în 2019 Metrorex a beneficiat de 617,5 milioane lei.
Banii au fost pentru exploatare, dar și pentru investiții. În 2019, suma reprezenta peste 50% din cheltuielile pentru acel an, și anume 1,25 miliarde de lei. În consecință, aceste sume cresc anual, proporțional cu cheltuielile totale ale Metrorex.
Mai pe românește, toți românii eligibili de taxe și impozite, plătesc anual pentru funcționarea Metrorex și, implicit, a metroului din București, aproximativ 65 de lei.
Dacă plecăm de la ideea că România are acum aproape 19 milioane de locuitori, anual Metrorex încasează, din banii românilor, puțin peste 1 miliard de lei, mai exact suma totală a cheltuielilor din 2019.
În 2021, conform statisticii, Bucureștiul avea aproape 2,5 milioan de locuitori. Dacă înmulțim această cifră cu aportul anual de 65 de lei, am constata că Metrorex nu ar supraviețui nici măcar o săptămână cu cei puțin peste 162 de milioane de lei, bani încasați de la locuitorii Capitalei.
Recent, ministrul Grindeanu punea problema trecerii Metrorex în grija municipalității, iar întrebarea „Dar de ce să plătească un moldovean pentru transport?”, este cât se poate de justificată, dacă e să vedem adevărul așa cum arată datele.
„Am mai spus acest lucru – de ce nu se plăteşte de la bugetul statului transportul în comun la Cluj, la Iaşi, la Craiova, la Timişoara?
(…) Eu sunt deschis să am o discuţie cu Primăria Generală a Bucureştiului, dacă îşi doresc acest lucru, astfel încât totuşi transportul în comun în Bucureşti să fie în gestiunea Municipiului Bucureşti. Legea poate fi făcută în aşa mod încât, şi nu vreau să fiu înţeles greşit, tot acest transport e de interes naţional, se pot găsi soluţii.
Dar de ce să plătească un moldovean pentru transport? Ştiu că supăr bucureştenii acum, dar nu e corect”, declara recent Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.
Ulterior declarațiilor de mai sus, actualul viceprimar, Horia Tomescu a reacționat. Conform Impact.ro, acesta declara că PMB este pregătită să accepte oferta făcută de ministrul Grindeanu.