Litoralul românesc, în pericol? Deși ne dorim să aevm servicii la nivel european, fie că vorbim de stațiunile de la malul mării, fie că sunt cele montane, nu de puține ori ne-am trezit în fața unui adevărat haos. Pe lângă lipsa unor servicii calitative, prețurile cerute de unii operatori sunt nejustificate, iar asta a dus la un exod al turiștilor români peste hotare. Din păcate, acest episod s-ar putea repeta și în 2023, și am putea vorbi azi de un scenariu nedorit de nimeni. Se pune o întrebare justificată la acest moment, „Este litoralul românesc în pericol?, iar veștile sunt crunte pentru toți turiștii, fie români, fie străini.
Deși anii 2020 și 2021 au adus o adevărată criză în segmentul HoReCa din România, și în special în zona litoralului, românii au tot sperat și încercat să treacă peste lipsa de organizare coerentă și prețurile practicate de operatori, în unele cazuri nejustificat de mari. În tabăra operatorilor justificările de prețuri majorate au avut la bază lipsa personalului, care în perioada pandemiei au luat decizia de a se reprofila, ca urmare a restricțiilor și închiderii multor unități hoteliere. Dar, deși au fost afectați de perioada de pandemie, și fără un suport consistent din partea statului, mulți dintre operatori fie au luat decizia de a majora prețurile, fie au fost nevoiți să-și închidă afacerile.
Din 2022 lucrurile păreau a se redresa, iar afluxul de turiști, cel puțin pe litoral, a început să-și revină, în aceași măsură și încasările, dar au fost și sunt în continuare alte probleme nerezolvate sau pe cale de a fi rezolvate, de multe ori tot în același mod haotic, vina aparținând într-o anume măsură autorităților statului și celor care administrează zonele de plajă.
La nivel local, și cu investiții masive, se începeau proiectele de extindere a plajelor, prima fiind cea din Mamaia, dar rezultatul final a fost un adevărat dezastru, mai ales pentru turiști și, implicit, pentru operatorii turistici de aici. Același lucru era demarat și în Eforie, dar aici pare-se că au învățat din greșeli și au încercat alte metode de reamenajare a plajelor, sau cel puțin așa dădeau de înțeles.
Vezi și: Plaja lărgită de la Mamaia nu poate fi folosită de turiști, de fapt. Până când nu pot păși pe ea
Dar, deși se spune că speranța moare ultima, realitatea din teren este mult mai dramatică, anunțându-se că anul acesta plajele nu vor fi gata până la startul sezonului estival, care în mod normal va fi dat pe 1 mai 2023.
Totul este o adevărată bombă ecologică, spune minstrul mediului, care la această oră se chinuie să semneze noi contracte de închieriere a plajelor, având în vedere că cele existente deja au expirat, prin licitații publice, ceea ce a nemulțumit operatorii, aceștia spunând că „nu am mai discuta această problemă dacă s-ar fi prelungit contractele. Vor licitație. Ce investitor construiește în 2023 și demolează în 2024″, a declarat unul din operatorii de plaje de pe litoral. Nemulțumirile sunt mari, de asemenea și pierderile financiare ale celor care aua vut închiriate plajele de la Marea Neagră:
„Dacă plajele vor ajunge tot la ei, trebuie să investească din nou. Administratorii plajelor se tem că birocrația va bloca turismul de la malul mării în acest an, și mai ales de 1 mai. Asta pentru că oricine va câștiga licitația, nu va avea suficient timp la dispoziție ca să amenajeze.
Avem norme de igienă pe care trebuie să le respectăm. Să avem toalete, dușuri și cabine de schimb. Acestea se fac cu autorizație de construcție pentru că trebuie branșate la sistemul național de canalizare și apă”, spune Marcela Amet, operator de plajă, conform Realitatea TV.
Cum și, mai ales, dacă se vor rezolva aceste probleme rămâne de văzut, dar ceea ce este cert este că turiștii vor fi cei care vor avea de suferit, iar întrebările statului, cu privire la deciziile românilor de a pleca spre alte plaje din afara țării, ar trebui să-și găsesacă răspunsul în acest gen de decizii luate haotic și fără a se gândi la repercursiunile ulterioare.