Dacă ești pregătit să devii șofer, conform noilor informații, se schimbă legea. De fapt, Klaus Iohannis a promulgat noile modificări, astfel că putem vorbi de legea pentru viitorii șoferi din România. Citește mai departe și află ce apare în Codul Rutier.
În urmă cu doi ani, era depus în Camera Deputaților de către un grup parlamentar PNL-USR un proiect menit să aducă modificări substanțiale la OUG195/2002 privind circulația pe drumurile publice, iar modificările propuse aveau legătură cu eforturile de imbunătățire a siguranței rutiere, precum și imbunătățire a gradului de educație și instruire a participanților la trafic „printr-o serie de abordări de formare, testare și acordare de licențe noi.”, se arăta în expunerea de motive a proiectului legislativ, despre care șoferii trebuie să afle din Codul Rutier recent actualizat.
„Calitatea sistemului de acordare a permiselor de conducere și de instruire trebuie să fie imbunătățită, punându-se accent pe tinerii șoferi începatori. Astfel Comisia va continua colaborarea cu țările UE pentru a elabora strategii comune de educație și instruire privind siguranța rutieră, incluzând pregătirea înaintea examinării, examenul pentru permisul de conducere și instruirea după obținerea permisului de conducere.”, se mai arată în expunerea de motive.
În baza noilor modificări, aliniate la cerințele europene, vorbim, așadar, de faptul că legea pentru viitorii șoferi din România a fost schimbată, iar punctele introduse în lege sunt, după cum urmează:
După cum justificau și parlamentarii la depunerea proiectului, este bine știut faptul că școlile de șoferi au un rol important în pregătirea viitorilor șoferi, și sunt în același timp și parte a siguranței rutiere. „Astfel, pregătirea teoretică și practică pentru viitorii conducători auto iîn școlile de șoferi este la fel de importantă ca și educația dată copiilor în cei 7 ani de acasă”, mai spun parlamentarii USR și PNL.
În baza noilor modificări, ceea ce apare în Codul Rutier este separarea pregătirii teoretice de pregătirea practică. Astfel, viitorul șofer are posibilitatea să înceapă efectiv pregătirea practică și după susținerea examenului de promovare a probei teoretice, cu condiția finalizării pregătirii teoretice. Acst punct este actualizat în legislația rutieră românească, având în vedere că așa se procedează în majoritatea țărilor UE.
Un al doilea punct care apare în Codul Rutier 2024 modificat, este că instructorul auto va trebui să fie prezent în mașina de examen „în momentul în care se susține examenul de către candidații pentru obținerea permisului de conducere”.
O altă modificare, la fel de importantă, de altfel menționată anterior, este că sustinerea examenului pentru obținerea permisului de conducere se va putea face oriunde în țară. Examenul teoretic pentru obținerea permisului de conducere este un test standardizat la nivel național, neexistând întrebări special concepute pentru un județ sau altul, întrucât regulile de circulație sunt aceleași.
Prin urmare, argumentează legiuitorul, dacă cineva susține examenul teoretic pentru obținerea permisului într-un județ „trebuie să dovedească același set de cunoștințe ca cineva care susține examenul în alt județ, fără excepție”.