Desideratul Europei este fără poluare, iar toate demersurile făcute de marile orașe europene prinde contur din ce în ce mai mult. Recent, s-a luat decizia ca Lisabona să devină oraşul care interzice complet circulaţia maşinilor prin centru, iar șoferii vor trebui să ocolească localitatea.
Europenii sunt îngrijorați de efectele poluării aerului asupra sănătății și a mediului, potrivit unui sondaj Eurobarometru publicat de curând. De asemenea, majoritatea consideră că industria, autoritățile publice și angajatorii trebuie să facă mai mult pentru a îmbunătăți calitatea aerului. Respondenții sunt în mod clar în favoarea unei abordări internaționale sau europene pentru îmbunătățirea calității aerului, iar marea majoritate a respondenților care au auzit de standardele UE privind calitatea aerului spun că acestea ar trebui consolidate.
Eurobarometrul arată că cetățenii nu sunt informați cu privire la problemele legate de calitatea aerului din țara lor. Majoritatea europenilor sunt în continuare slab informați cu privire la standardele de calitate a aerului existente în UE, deoarece doar o minoritate de respondenți au auzit de acestea.
Vezi și: Care sunt cele mai poluate țări din Europa. Pe ce loc e România
Cu toate acestea, marea majoritate a respondenților, un procent de 67%, care sunt la curent cu standardele UE de calitate a aerului, afirmă că acestea ar trebui consolidate. Acest lucru este valabil în toate statele membre, cu excepția a cinci state.
În acest context, mai multe orașe din vestul Europei au început să aplice măsuri drastice de reducere a poluării, asta însemnând chiar interzicerea automobilelor în zonele centrale din aceste orașe. Cea mai recentă decizie vine dintr-unul din cele mai vechi orașe, tocmai din Portugalia. Citeșe mai departe și află care este acest oraș.
Încă de acum 8 ani, Capitala Portugaliei, Lisabona interzicea vehiculelor înmatriculate înainte de anul 2000 să mai circule în centrul orașului, în zilele lucrătoare, între orele 7 și 21. Restricțiile intrau în vigoare pentru mașinile cu numere de înmatriculare anterioare anului 2000, ceea ce le interzicea să circule într-o zonă denumită „Zona 1”, din zona centrală a orașului.
De asemenea, mașinile cu numere de înmatriculare anterioare anului 1996 primeau interdicția de a circula într-o altă zonă definită ca „Zona 2”. Restricțiile introduse în 2015 făceau parte dintr-o a treia fază a unui efort continuu de reducere a poluării în anumite părți ale capitalei, după cea de-a doua fază care a fost implementată în 2012 și o primă fază introdusă în 2011.
Cu toate astea, ambulanțele, vehiculele istorice, vehiculele rezidenților, vehiculele poliției și ale armatei, furgonetele închisorii, furgonetele pentru valori, mașinile și motocicletele alimentate cu gaz natural sunt exceptate de la restricții, iar taxiurile beneficiau, de asemenea, de o perioadă de scutire până la 30 iunie 2015.
Începând din 2023, mai exact din luna aprilie, autoritățile locale au dat o interdicție totală, indiferent de anul de fabricație, tuturor vehiculelor de a mai circula prin centrul orașului. Începând cu data de 26 a lunii trecute au început testele pentru o perioadă de trei luni. În cadrul măsurii se introduce și o interdicție pentru mașinile mai mari de 3 tone, asta însemnând inclusiv autocarele turistice, dar nu și a celor de transport în comun, într-un interval orar bine stabilit, între ora 8 dimineața și ora 20:00.
În toată această perioadă, mai spun autoritățile din Lisabona, șoferii vor fi nevoiți să ocolească orașul, pe zona de centură, autoritățile spunând că, de fapt, acest demers „este dinamic, nu are un final în vedere și se va schimba pe măsură ce lucrările vor fi finalizate”.
Așa cum se anunța în Directiva Europeană de eliminare a emisiilor de carbon, tința este anul 2030, iar asta va însemna eliminarea treptată a mașinilor cu combustie internă. Capitala Portugaliei face parte integrantă din acest plan. Autoritățile mai spun că prin acest demers, Lisabona ar putea să atingă obiectivul ambițios de a deveni neutră din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon până în 2030 Capitala portugheză face parte din grupul celor 122 de orașe din UE care s-au angajat să atingă acest obiectiv.
Vezi și: Atenție, șoferi. Vestea anului pentru mașinile cu benzină sau motorină. Planul UE este clar
Parisul și Amsterdam au introdus deja măsuri de interzicere a traficului de tranzit în interiorul orașului, în timp ce Londra are de mult timp un puternic factor de descurajare a traficului de tranzit în centrul orașului, sub forma taxei de congestionare.În marile orașe europene, se pare că obiceiul de a trece cu mașina prin zonele urbane centrale în drum spre altă parte ar putea deveni în curând un lucru de domeniul trecutului.