Facultate de influencer în România? Da! Află ce se predă la cursuri și ce vedete sunt profesori

Facultate de influencer în România? Da! Află ce se predă la cursuri și ce vedete sunt profesori
Ce sunt influencerii și de ce prind la public?

Facultate de influencer în România? Un fenomen relativ nou a fost creșterea de influenceri în social media. Tocmai din acest punct de vedere, datorită popularității și a faptului că a devenit o meserie în sine, acum poți urma cursurile la o facultate de influencer în România. Da, ai citit bine! Există o astfel de facultate, și află ce se predă la cursuri și ce vedete sunt profesori.

Ce sunt influencerii și de ce prind la public?

Indiferent de mărimea influenței lor, un influencer este o persoană cu o poziție privilegiată în ochii unui număr de persoane online. Aceștia au puterea de a influența comportamentul de cumpărare.

Pot influența gândirea și chiar convingerile adepților lor. Acest lucru înseamnă că un influencer îi poate manipula să cumpere produse inutile, să adopte valori dușmănoase și să devină obsesiv de materialiste.

Sau îi pot ajuta în moduri etice și orientate spre servicii. Indivizii cu puterea de a influența masele de oameni nu sunt deloc noi. Cu toate acestea, manifestarea acestui fenomen prin apariția tehnologiilor digitale și sociale este unică și exclusivă pentru această generație.

Ea a transformat modul în care întreprinderile, organizațiile non-profit, agențiile guvernamentale și chiar bisericile ajung și comunică cu alegătorii lor. Fie că este vorba de a ajuta la vânzarea unui produs sau de a susține un ideal.

Ascensiunea influencerilor în social media este o realitate complexă. Una cu beneficii și costuri pentru societate. Cu toate acestea, merită totuși să luăm în considerare fenomenul.

Motiv pentru care nu ne-a surprins să aflăm că de anul acesta există o acultate de influencer în România.

Dar vom discuta imediat despre asta. Hai, mai întâi, să aruncăm o privire atentă asupra fenomenului.

O privire mai atentă la „influencer”

Termenul de „influencer” în social media poate fi aplicat, în sens larg. I se poate atribui oricărei persoane care are capacitatea de a incita un comportament la cei care îl urmăresc.

În acest sens, oricine are un cont de social media și un cerc de prieteni și familie care îl urmăresc poate fi considerat un influencer.

Dar cel mai frecvent este folosit pentru a se referi la persoanele care au capacitatea de a încuraja un grup semnificativ de adepți să ia decizii de cumpărare.

Cu alte cuvinte, termenul se referă deseori la persoanele care ajută la eforturile de marketing și publicitate. Fie că este vorba oficial sau nu, aceștia te pot influența în campaniile uneia sau mai multor organizații, plătite.

Din punct de vedere al marketingului, această noțiune există de peste un secol. După cum detaliază un articol din Forbes, „utilizarea unei persoane de către o afacere pentru a influența comportamentul de cumpărare al potențialilor clienți datează de peste o sută de ani”.

De exemplu, actorul Fatty Arbuckle îi încuraja pe potențialii clienți să fumeze țigări Murad în 1905, iar Nancy Green, o fostă sclavă, a fost imaginea amestecului de clătite Aunt Jemima în 1893.

Deci, influencerii existau de pe vremea lu tataie. Cu alte cuvinte, generația secolului XXI nu a inventat roata, ci doar a șlefuit un principiu deja existent. De ce ai avea nevoie de o facultate pentru asta? Rămâne să aflăm.

Ce se predă la cursuri și ce vedete sunt profesori la o facultate de influencer în România

Sunt convins că o să ai un zâmbet în colțul gurii și o să crezi că e doar o glumă. Reamintim că nu este 1 aprilie și da, este adevărat. Există o facultate de influencer în România, iar cursurile au început anul acesta, odată cu startul anului universitar 2022-2023.

Referitor la ce se predă, pe parcursul a unor module a câte 20 de ore, viitorii influenceri vor învăța informații legate de tehnica video, despre modul de prezentare al unui conținut, cursuri de dicție, scris, și vorbit (mai era cazul?!).

„Ăsta e viitorul presei”

Mergând mai departe, detaliem și capitolul ce vedete sunt profesori. Conform reprezentanților instituției universitare, profesori vor fi nume precum Cove, Radu Alexandrescu și Dan-Cătălin Predescu, jurnalist și blogger. În cazul lui Radu Alexandrescu, dacă nu vă spune numele nimic, vă spunem că este creatorul blogului „Pitici Gratis”.

„Ăsta e viitorul presei. Forma clasică a presei, cea scrisă, nu va mai sta mult printre noi.

Sunt cotidiane naționale care mai vând 4-5.000 de exemplare, cât vând eu pe plan local. Dacă asta e tendința publicului, trebuie să ne adaptăm și noi cumva.

Rămânem într-o formă de presă clasică, dar care nu mai are public, sau ne adaptăm la ceea ce dorește publicul?” a declarat jurnalistul Dan Cătălin Predescu pentru Scena 9.

Da, bloggerul Predescu are dreptate când se referă la viitorul presei, uitându-se din păcate de cerneala din tipografii.

Dar, una este presa, aia scrisă de jurnaliști cu pregătire, chiar și online. Alta este creatorul de conținut de marketing, adică influencerul.

Din păcate, această categorie de creatori de conținut nu intră la categoria jurnaliști, poate la mercendiser, PR, sau marketing.

Cât despre unde este această facultate de influencer în România, vă spunem că se află la Galați, în cadrul Universității „Dunărea de Jos”, la  Departamentul de formare continuă al Universității.

A, era să uit, ca să ai statutul de viitor influencer de succes va trebui să plătești 3.000 de lei pentru cele 20 de ore de predare pe module.

Zic că nu e mult, dacă stai să te gândești că pe viitor ai putea câștiga până la 5.000 de euro ca influencer, nu? Un ultim sfat, declarați-vă veniturile de influenceri la ANAF, că veți risca amenzi.

Ah!, și mai e ceva, ideea de influencer pe plaiurile mioritice, cu mici excepții, a cam ieșit din canoanele deontologice ale acestei profesii, și da, există și ceva pericole când duci o viață de influencer, iată un exemplu:

Pericolele statutului de influencer

Ca orice lucru care promite atracția produselor și serviciilor gratuite, a statutului, a puterii și a bogăției, există și pericole. În primul rând, influencerii pot da impresia că le place în mod autentic un anumit produs.

Dar ar putea să-l promoveze doar pentru a-l obține gratuit sau în schimbul unor sume de bani. În al doilea rând, o cultură a influencerilor din social media poate încuraja oamenii să încerce să acumuleze adepți din motive greșite. În principal pentru a atrage atenția anumitor mărci.

Influencerii fac asta, în speranța de a face bani sau de a câștiga faimă. Acest lucru înseamnă că adepții loiali pot fi induși în eroare. Deci, pot fi hrăniți cu o imagine sau o narațiune de la un influencer care nu este adevărată.

Într-un articol din The New Yorker, Laurence Scott face o analogie plină de umor cu numele cu iz de răufăcător al influencerului: „Influencerul ar putea fi un răufăcător al lui Batman, alături de Joker”, O să vă întrebați de ce?

E simplu, un astfel de personaj are puterea de a convinge prin metode specifice meseriei orice individ care crede, sau nu, în ceva sau cineva. Un alt termen folosit pentru acest gen de mecanism este Formator de Opinie, iar aceștia apar cel mai des în campaniile politice și de lobby, mai ales în America.

Dar, dacă stau să mă gândesc, comparația merită, fără îndoială, să fie luată în considerare. Există persoane care își folosesc platforma doar pentru a acumula avere sau produse, subliniind în mod neautentic beneficiile unui anumit produs sau serviciu doar pentru a le vinde.

Acest lucru poate fi deosebit de periculos atunci când vine vorba de produse sau servicii care pot modifica imaginea pe care oamenii o au despre ei înșiși.

Promovarea unor practici de dietă nesigure sau apoteoza unui anumit nivel de fitness (vezi scandalul produselor dermatologice promovate de influencerii de la noi), poate fi problematică.

Aceasta îi poate determina pe adepți să adopte o viziune nesănătoasă despre ei înșiși. O astfel de situație poate să genereze nesiguranță și să încurajeze narcisismul, vanitatea și materialismul galopant.

Ca și concluzie, pentru influenceri

În concluzie, un influencer poate, și de fapt, este un Formator de Opinie, cu un spectru de clienți targetat clar. De-aici și riscurile, atât pentru cei pe care-i vizezi, cât și pentru tine, ca influencer.

Așa că mare atenție dacă vrei să ajungi influencer, și dacă vrei să urmezi cursurile la o facultate de influencer în România! Oricum, multă baftă!