Dacă vrem să fim complet sinceri, ar trebui să recunoaștem că, în calitate de șoferi, cu toții facem câte o greșeală sau alta când suntem la volan. În unele cazuri, probabil că nici nu ne dăm seama că le facem. Dar realitatea este că erorile noastre pot însemna un nivel inutil de ridicat de uzură a mașinilor noastre și chiar ne pot pune în pericol pe noi și pe ceilalți șoferi de pe șosea.
Atunci când ne urcăm la volan, poate fără să ne dăm seama, face anumite greșeli care ne-ar putea costa viața și siguranța participanților la trafic. Datele statistice arată că 99% din toate accidentele rutiere sunt cauzate de erori umane.
Adevărul trist este că majoritatea șoferilor continuă să facă aceleași greșeli de conducere pe șosea, fără să-și dea seama de obiceiurile lor defectuoase. În 2009, un alt studiu realizat în Germania, țara autostrăzilor, a arătat că aproximativ 75% dintre șoferi nu stau corect la volan.
Acest lucru nu numai că poate provoca dureri de spate și tensiune musculară, dar, în cazul unui accident, poate duce și la răni grave atunci când se declanșează airbagul.
Specialiștii au reușit să facă un fel de catalog al greșelilor frecvente pe care le facem atunci când ne urcăm la volan. Unele dintre ele țin de cum stăm în mașină, altele sunt de ordin tehnic.
Dar, indiferent despre ce vorbim, toate aceste greșeli involuntare, sau inconștiente, pot deveni un pericol pentru noi, dar și pentru ceilalți participanți la trafic.
Trebuie să aveți grijă la înălțimea scaunului, astfel încât ochii să fie aproximativ la același nivel cu mijlocul parbrizului și să puteți citi cu ușurință instrumentele de bord. Șoferii ar trebui să stea cu partea din spate cât mai aproape de spătar, astfel încât genunchii să nu fie întinși la maxim atunci când apasă pe pedale. În plus, ar trebui să stați întotdeauna în poziție verticală, iar umerii trebuie să fie întotdeauna în contact cu spătarul atunci când conduceți.
Dacă lăsați mâna dreaptă pe maneta schimbătorului de viteze, puteți deteriora angrenajele, deoarece înseamnă că furca schimbătorului de viteze apasă în mod constant pe gulerul schimbătorului. În special la o cutie de viteze cu o legătură clasică de schimbare a treptelor de viteză, acest lucru poate duce la o uzură prematură. În plus, ar trebui de fapt să aveți întotdeauna ambele mâini pe volan.
Unele persoane își sprijină piciorul pe ambreiaj în timp ce semaforul este roșu, lăsând mașina în prima treaptă de viteză pentru a putea accelera mai repede atunci când semaforul se schimbă sau pentru a anula mecanismul automat de pornire-oprire al mașinii.
Apăsarea permanentă pe ambreiaj nu îl deteriorează în mod direct, dar rulmentul de declanșare, care suportă întreaga forță a arcului ambreiajului, nu este proiectat să reziste permanent la o astfel de energie. Dacă această piesă se rupe, întregul ambreiaj trebuie, de obicei, să fie înlocuit.
Uneori este imposibil să evitați să virați în timp ce stați nemișcați, mai ales în spațiile de parcare înguste. Dar virarea ar trebui să se facă numai atunci când mașina se află cel puțin într-o ușoară ruliu, deoarece solicitarea asupra componentelor servodirecției este extrem de mare atunci când mașina nu se mișcă. Această uzură crescută poate deteriora sistemul de direcție și poate duce la reparații costisitoare.
În unele locuri, faptul că nu îndepărtați zăpada de pe plafonul mașinii vă poate costa o amendă consistentă. Acest lucru se datorează faptului că, dacă un șofer frânează brusc, zăpada de pe acoperiș poate cădea pe parbriz și îi poate obstrucționa vederea. Dar și pentru mașinile care circulă în spate, zăpada de pe acoperișul mașinii din față poate deveni o sursă inutilă de pericol.
Un mare studiu realizat de companiile de asigurări în 2015 a constatat că 25% dintre femei și 13% dintre bărbați purtau uneori șlapi în timp ce conduceau. Una din patru persoane a recunoscut că a rămas cu acești pantofi blocați în covorașul din zona picioarelor în timp ce conducea și una din cinci persoane a recunoscut că i-a alunecat piciorul de pe pedale.
Variază de la o țară la alta, dar în timp ce asigurarea auto poate acoperi costurile unui accident, indiferent de pantofii pe care îi purtați, plățile integrale ale asigurării pentru daunele aduse propriei mașini pot fi reduse sau refuzate dacă nu purtați încălțăminte adecvată.
A lăsa motorul mașinii pornit iarna pentru ca interiorul să se încălzească în timp ce răzuiți gheața și zăpada nu numai că este ilegal în unele țări, ci și deteriorează motorul. Este clar că un motor care merge la ralanti se încălzește mai încet.
Uleiul din interiorul său rămâne vâscos mai mult timp și nu ajunge la toate punctele de lubrifiere, unde rulmenții motorului se macină unul pe altul fără să fie lubrifiați. În plus, combustibilul se condensează, astfel încât trebuie să se adauge mai mult în motor. Încălzirea motorului poate, de asemenea, face ca țeava de eșapament să ruginească mai repede, deoarece apa se condensează în ea.
Obiectele mici, neasigurate, lăsate pe bord pot deveni rachete periculoase în interiorul mașinii în cazul unui accident.
Dacă frânați ușor, dar continuu, pe o pantă în coborâre, veți suprasolicita discurile și plăcuțele de frână, ceea ce va face ca acestea să se încălzească și, ca urmare, să se uzeze mai repede. În schimb, ar trebui să frânați mai rar, dar mai ferm.
Asta va permite frânelor să se răcească în timp ce mașina coboară dealul. Desigur, frânarea cu motorul funcționează și ea ca o alternativă – aceasta înseamnă coborârea dealului într-o treaptă de viteză mai mică.
Potrivit unor date statistice, cel puțin opt persoane sunt ucise în fiecare zi și peste 1.160 sunt rănite în accidente în care este implicat un șofer distras.
Pe lângă operarea dispozitivelor tehnice, cum ar fi smartphone-urile sau dispozitivele de navigație, o distragere a atenției poate include și o ceartă cu un pasager. Specialiștii identifică trei tipuri de distragere a atenției:
Punerea mașinii în marșarier în timp ce mașina încă rulează în față inversează brusc direcția de rotație a cutiei de viteze, ceea ce crește uzura diferitelor arbori de transmisie, cum ar fi arborele de transmisie și diferențialul. De asemenea, produce un zgomot îngrozitor.
Faptul de a avea o presiune prea mică a anvelopelor poate cauza uzura prematură a anvelopelor, un consum mai mare de combustibil și o distanță de frânare mai mare. De asemenea, poate face ca mașina să se abată sau să se clatine mai ușor, iar anvelopele se vor încălzi mai repede, deoarece trebuie să lucreze mai mult pentru a-și face treaba.
Fie că este vorba de schimbarea benzii de circulație pe autostradă sau de virarea unui viraj în centrul orașului, pare să se răspândească ideea că este în regulă să nu folosești indicatoarele atâta timp cât nu există alt trafic în apropiere.
Dar aceasta este o greșeală și poate deveni un obicei teribil care poate cauza mari probleme atunci când chiar există trafic în jur.
Dacă locuiești într-o climă în care sunt necesare anvelopele sezoniere, ajungi să le schimbi la începutul verii și al iernii. Dacă vă depozitați anvelopele acasă și le schimbați la un mecanic, trebuie să vă asigurați că acestea sunt bine fixate în timpul transportului. Acest lucru înseamnă să folosiți curele pentru a vă asigura că nu se rostogolesc în trapa din spate sau în portbagaj.
Acestea sunt doar o parte din greșelile pe care le putem face la volan, fără a le conștientiza. Dar, indiferent despre care reguli sau greșeli am vorbi, rezultatul final poate fi unul dramatic pentru toți implicați.
Așa că, este mai bine să fim mai atenți, mai concentrați pe ceea ce avem de făcut la volan, astfel vom putea evita accidentele nedorite.