Discuții pe tema interzicerii mașinilor pe benzină și motorină sunt de câțiva ani.Până recent, marii producători încă mai sperau să mai țină în viață aceste mașini. Dar a venit decizia dată de UE, care risipește orice speranță. Cu alte cuvinte, este oficial. În cele ce urmează află de când vor fi interzise mașinile pe benzină și motorină.
Proiectul „Fit for 55” vorbește de schimbările climatice de reducere a emisiilor UE cu cel puțin 55% până în 2030. Țările UE au lucrat la o nouă legislație pentru a atinge acest obiectiv și a face ca UE să fie neutră din punct de vedere climatic până în 2050.
Pachetul „Fit for 55” este un set de propuneri de revizuire și actualizare a legislației UE. Proiectul propune introducerea de noi inițiative cu scopul de a asigura că politicile UE sunt în conformitate cu obiectivele climatice. Majoritatea acestor obiective au fost convenite de Consiliu și de Parlamentul European.
Unul din punctele importante din acest proiect este și tema combustibililor fosili și, implicit mașinile pe benzină și motorină. Marii giganți, odată cu declararea intențiilor de eliminare a acestora, au tot făcut lobby pentru a influența în favorea lor decizia. Dar se pare că oficialii UE au fost de neclintit.
Acordul încheiat joi seară de negociatorii UE este primul acord din cadrul pachetului „Fit for 55”, și stipulează de când vor fi interzise aceste mașini.
Potrivit datelor UE, transportul este singurul sector în care emisiile de gaze cu efect de seră au crescut în ultimele trei decenii. Aici au fost înregistrate creșteri de 33,5% între 1990 și 2019.
Mașinile pe benzină și motorină, conform datelor, reprezintă 61% din totalul emisiilor de CO2. UE dorește să reducă drastic emisiile provenite din transporturi până în 2050.
Un raport a arătat anul trecut că regiunea nu dispune de stații de încărcare adecvate pentru mașinile electrice. Parlamentul UE a declarat azi că finanțarea ar trebui să fie direcționată pentru a ajuta producătorii să facă față tranziției. Cu alte cuvinte se pune capăt vânzărilor la mașinile pe combustibili fosili.
„Aceasta este o decizie istorică, deoarece stabilește pentru prima dată o cale clară de decarbonizare – cu obiective în 2025, 2030 și 2035 și aliniată la obiectivul nostru de neutralitate climatică până în 2050.
Acest sector, care reprezintă 16% din emisiile europene în prezent, va fi neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050.”, a declarat Pascal Canfin, președintele Comisiei pentru mediu din Parlamentul European.
Măsura prin care sunt interzise mașinile pe benzină și motorină a trecut cu 339 de voturi pentru, 249 de voturi împotrivă și 24 de abțineri în cadrul unei sesiuni la Strasbourg, practic, limitând vânzările viitoare la modelele complet electrice fără emisii.
Greenpeace a declarat că termenul din 2035 este prea târziu pentru a limita încălzirea globală la mai puțin de 1,5 grade Celsius.
„UE alege calea ușoară, iar această cale se termină cu un dezastru. Eliminarea treptată dată pentru 2035 nu este suficient de rapidă.
Mașinile noi cu motoare cu combustie internă ar trebui să fie interzise până cel târziu în 2028.”, a declarat Lorelei Limousin, responsabil de campania UE a Greenpeace.
Limousin a calificat anunțul privind acordul drept „un exemplu perfect de situație în care politicienii se pot bucura de un titlu de bun augur.” Un titlu care maschează realitatea eșecurilor repetate de a acționa în domeniul climei.