Ce se întâmplă cu prețul benzinei și motorinei de la 1 octombrie? Criza carburanților se pare că va mai dura ceva, la nivelul întregului continent european. În statele vest-europene există o penurie de combustibil. Îngrijorările legate de problemele de aprovizionare au determinat șoferii să se grăbească la pompele de benzină. Pe plan local, după o ordonanță de urgență care plafona la 50 de bani subvenția, acum se pare că se va renunța la ea. Nu că ar fi ajutat cu ceva, dar lipsa banilor de la buget, este un factor determinant asupra acestei subvenții.
Criza energetică în curs de desfășurare de la sfârșitul anului 2021 s-a mutat cu siguranță în 2022. Aceasta a avut deja un impact de amploare asupra economiei, mediului și securității. Criza are trei elemente distincte:
În timp ce economia mondială a început să se redreseze după pandemia COVID-19, prețurile și disponibilitatea energiei amenință să o facă să deraieze. Pandemia a provocat o scădere istorică a cererii și a prețurilor la energie.
Cu toate astea, revenirea cererii a pus în 2022 presiune pe piețele de combustibili fosili pentru petrol și gaze și chiar pentru cărbune. Prețurile au crescut vertiginos pe măsură ce cererea urmărea oferta de combustibil care nu și-a revenit încă după scăderea provocată de pandemie.
Dar, deși mulți sperau la această redresare, totul a fost dat peste cap odată cu declanșarea războiului din Ucraina. Rusia, cel mai mai exportator de gaze, a reușit să destabilizeze întreaga piață mondială.
Sancțiunile impuse de Occident Rusiei, în speranța că vor îngenunchea Kremlinul, s-a întors ca un boomerang împotriva economiilor europene. Din cauza creșterii prețurilor, a nesiguranței energetice și a escaladării crizei climatice, se așteaptă ca Rusia să obțină profituri excepționale.
Analiștii spun că ar fi vorba de aproximativ 320 de miliarde de euro din veniturile totale până la sfârșitul acestui an. Acest lucru, la rândul său, va permite continuarea războiului împotriva poporului ucrainean.
Criza a afectat clar și piața românească de gaze și carburanți. Deș, înainte de invazia rusească, se întrezăreau creșteri de prețuri la motorină și benzină, după declanșarea ostilităților pe 24 februarie, prețurile au explodat. Vorbim aici , atât deprețurile la energie, cât și la pompă.
Așa se face că după o degringoladă și un haos necotrolat, guvernul Ciucă lua decizia de a introduce o subvenție, cel puțin în cazul carburanților. Subvenția, de 50 de bani pe litru, care nu a ajutat deloc stagnarea prețurilor, a fost costisitoare, spun analiștii.
Așa se face că acum, premierul și cei din coaliție, se ceartă pe menținerea sau scoaterea acestei subvenții. Practic, în piață, asta ar însemna, din nou, pierderea controlului asupra prețurilor la motorină și benzină.
Subvenția este valabilă până la 1 octombrie, iar în contextul lipsei de bani la buget, Nicolae Ciucă se gândește serios să elimine defintiv acest ajutor al statului. Cu alte cuvinte, de la 1 octombrie, am putea asista la o nouă creștere, de cel puțin 12 procente, la motorină și benzină.
Deși PSD, prin vocea lui Marcel Ciolacu, spune că subvenția ar trebui păstrată, partenerii PNL spun că nu mai poate fi susținută. Rămâne să vedem ce se întâmplă cu prețul benzinei și motorinei de la 1 octombrie.