De la apariția lor, mașinile electrice au luat un avânt considerabil în ultimii ani. Vânzările globale de autoturisme electrice plug-in s-au dublat în februarie 2022. Datele reprezintă un rezultat remarcabil, având în vedere toate provocările legate de aprovizionarea cu piese. Cu toate astea, condusul unei mașinii electrice, după cum spune Titi Aur în exclusivitate pentru Impact.ro, „nu e neapărat un lucru dificil. În primul rând e diferit!”.
În 2022, potrivit datelor EV-Volumes, luna februrarie a fost luna cu cele mai multe mașini electrice înmatriculate. Numărul global se ridică la 541.780 de autoturisme electrice plug-in noi, cu 99% mai multe decât în urmă cu un an. Cota de piață s-a ridicat la 9,3%, dintre care 6,4% pentru mașinile complet electrice.
La acestea se adaugă mașinile electrice hibride nereîncărcabile. Este vorba de 587.000 de autoturisme. Dar creșterea lor a fost de doar 7% de la an la an. Mașinile electrice hibrid reprezintă aproximativ 20% din piață.
Până în prezent, în acest an, au fost înmatriculate la nivel global peste 1,14 milioane de autoturisme electrice plug-in noi pentru pasageri, față de aproape 6,5 milioane în cele douăsprezece luni din 2021.
Mașinile electrice au luat, așa cum spuneam, un avânt considerabil pe piețele globale. Dar, așa cum spune Titi Aur în exclusivitate pentru Impact.ro, mașinile eletrice sunt diferite, când vine vorba de condus.
Primul lucru pe care majoritatea șoferilor și pasagerilor îl vor remarca la bordul unei mașini electrice este că acesta este mult mai silențios decât vehiculele obișnuite.
Deoarece mașinile electrice nu au ambreiaj, cutie de viteze sau țeavă de eșapament, conducerea unei mașini electrice poate fi mai lină decât cea a unui vehicul neelectric.
„A te afla la volanul unei mașini electrice e pentru cei mai mulți dintre români cam același lucru cu a conduce o mașină cu motor termic. Nu ni se pare un lucru dificil. În fapt, e un pic mai altfel. Lumea ar trebui să înțeleagă că trebuie să deții informațiile necesare pentru a conduce așa ceva!
O mașină electrică e diferită față de una normală, să le numim așa. Beneficiază de o serie de sisteme performante gândite să ajute șoferul. Dar trebuie să le cunoști pentru a-și putea exploata cum trebuie mașina. Beneficiezi de ABS, de controlul tracțiunii, de diferențiale active, ca să ne oprim doar asupra câtorva diferențe.”, a declarat Titi Aur pentru impact.ro.
Mașinile electrice sunt, de fapt, incredibil de ușor de condus, iar motivul pentru acest lucru este tocmai faptul că sunt electrice.
Nu trebuie să vă faceți griji în privința treptelor de viteză, așa că pur și simplu vă urcați în mașină, apăsați butonul de pornire, alegeți „Drive” de pe selectorul de viteze și porniți.
Deși sunt ușor de condus, spune Titi Aur, mașinile electrice sunt diferite, iar asta poate genera, relativ, anumite probleme.
„Ți se poate părea că poți deveni peste noapte un șofer mai bun, iar realitatea să fie cu totul diferită. Însă, în primul rând o mașină electrică e una silențioasă prin definiție. Și ca atare, fără zgomotele și trepidațiile unei mașini cu care urechea noastră e deja obișnuită, e altceva.
Nu o auzim din postura de pieton, deci nu prea avem semnale de alarmă care să ne avertizeze ca în cazul celorlalte mașini apropierea ei. Ca atare, totul cade imediat pe umerii șoferului!”, indică un prim exemplu Titi Aur.
Dacă vă decideți să cumpărați unul din modelele de mașini electrice aflate pe piață, trebuie să luați în considerare și sfaturile specialiștilor.
Un alt aspect, este cel al banilor, dar există programul „Rabla”, care vă poate ajuta la achiziția unei mașini electrice.