Efectele războiului se resimt și pe plan local, în Rusia, dar și în urma sancțiunilor occiddentale. Oficiali de la Kremlin spun că s-ar putea lua măsura raționalizării alimentelor în marile magazine din țară. Aceiași oficiali spun că, de fapt, măsura ar fi fost cerută de lanțurile de magazine, ca urmare a crizei.
Ministerul Industriei și Comerțului și Ministerul Agriculturii din Rusia au sprijinit inițiativa marilor lanțuri de magazine de a limita vânzarea unui număr de bunuri la o singură persoană pentru a combate comerțul ilegal.
Acest lucru este raportat de TASS cu referire la mesajul Ministerului Industriei și Comerțului. Comercianții din Rusia au semnalat faptul că au fost cumpărate până la câteva tone de produse, mult peste consumul privat necesar.
Fenomenul s-a înregistrat în mai multe zone de pe teritoriul Rusiei. S-a speculat ideea că aceste acumulări de bunuri ar fi, de fapt, stocuri care ar putea fi vândute ulterior.
„Rețelele s-au oferit să le ofere această posibilitatea, ghidându-se după situația reală, dacă este necesar, să limiteze eliberarea unor bunuri cu o marjă minimă pentru o singură persoană.
Decizia a fost luată pentru a nu încălca logica deciziilor elaborate de comercianții cu amănuntul de produse alimentare și de autorități și pentru a se asigura că cetățenilor li se garantează posibilitatea de a achiziționa produse la prețuri accesibile”, a precizat agenția TASS într-un comunicat.
Citește și: Se raționalizează alimentele de bază în România? Anunț de ultimă oră al ministrului Agriculturii
Asociația companiilor de comerț cu amănuntul (AKORT) și Uniunea rețelelor independente din Rusia va stabili care sunt produsele și parametrii specifici pentru limitare. La începutul lunii martie, marile lanțuri de magazine au adoptat recomandările autorităților de reglementare.
Astfel, au limitat la 5% marjele de profit pentru anumite produse alimentare. Această decizie se aplică la patru categorii de bunuri semnificative din punct de vedere social. Este vorba de produse lactate, produse de panificație, zahăr și legume din „setul de borș”.
Pozițiile specifice ale rețelei sunt alese în mod independent. Produsele cu marje limitate sunt planificate pentru a fi alocate pe rafturile magazinelor cu etichete de preț speciale sau etichete de preț cu mențiunea „Bunuri sociale”.
Potrivit Ministerului Industriei și Comerțului din Rusia, cele mai populare soiuri de bază și denumiri de produse, conform rețelelor însele, reprezintă în medie 30 până la 40% din achizițiile tuturor bunurilor de importanță socială. Agenția a numit limitarea marjei o măsură eficientă care va reduce costul principalului coș de consum.
În ianuarie, X5 Group, care deține lanțurile de magazine Pyaterochka, Perekrestok, Karusel, Chizhik și Magnit, și Tander, proprietar al magazinelor Magnit și Dixy, și-au anunțat disponibilitatea de a limita marja la cele mai ieftine produse de bază nu mai mult de 10% până la sfârșitul acestui an.
Comercianții cu amănuntul s-au angajat să aleagă mărcile sub care sunt fabricate produsele care se încadrează în plafonul voluntar de marjă. Ministerul Industriei și Comerțului, Ministerul Agriculturii și Serviciul Federal de Antimonopol au considerat că este suficient să crească marja cu cel mult 5%, conform publicației Vedomosti.ru.