Unul din ce mai importanți retaileri din piața europeană, Lidl lua decizia în urmă cu mulți ani de a aduce la vânzare și alte produse, în afară de cele alimentare. Așa se face că, în rafturile magazinelor LIDL, clienții puteau găsi inclusiv articole de îmbrăcăminte, oferta fiind una variată. Cu toate astea, la fel ca în cazul anumitor produse alimentare, se pune o întrebare: „De unde provin hainele de la Lidl şi cât sunt de calitative?”. Deși scrie pe fiecare etichetă, trebuie doar să fii atent și vei afla aceste detalii.
După ce a provocat cu succes alți comercianți cu amănuntul de produse alimentare, și a dominat acest segment de piață, și încă o mai face, supermarketul german cu discount lansa o gamă de produse de îmbrăcăminte, sub diferite mărci, unele cunoscute, altele mai puțin. Cu alte cuvinte supermarketul german de tip discount Lidl intra în zona de fashion, intensificând presiunea asupra celorlați retaileri prin prețurile relativ mici și competitive.
Deși prețurile erau și sunt mici, aparent calitatea produselor comericalizate de retailer este una bună, dar la fel ca în cazul numitor produse din gama alimentară, și aici s-a pus problema provenienței acestor produse și, implicit calitatea acestora.
Deși anumite produse comericalizate, precum celebrii adidași marca LIDL, ajungeau să fie vânduți chiar la suprapreț pe unele site-uri, nu întotdeauna clienții au fost neapărat mulțumiți de calitate, chiar dacă prețul era tentant de mic. De exemplu, dacă intri pe site-ul LIDL România vei găsi acolo câteva detalii despre produsele din această gamă, comercializate de retailer, care spune că:
„Colecția de haine de la LIDL este testată pentru a rămâne alături de tine după fiecare provocare zilnică. Rezistența, textura, culoarea și detaliile fiecărui articol au fost testate pentru ca tu să fii sigur că merită un loc în dulapul tău pentru mult timp.”
Un studiu de piață, realizat în urmă cu câțiva ani, arăta că aproximativ 90 % din hainele noastre sunt produse în Asia, America Centrală, în Europa de Est și în mai multe țări din Africa. Majoritatea companiilor de vânzare cu amănuntul, cum ar fi Lidl și KiK, cumpără de la
aceste țări.
Studiul, realizat de „Mișcarea alternativă pentru resurse și libertate” (AMRF) a examinat atunci practicile de achiziție ale companiilor de tip discounter și a modului de lucru condițiile de muncă la șase furnizori selectați de Lidl și KiK din Bangladesh, iar rezultatele scoteau la iveală încălcări masive ale muncii și a drepturilor omului.
Deși datele studiului nu au fost niciodată comentate, dezmințite sau dezbătute de reprezentanții retailer-ului, compania a continuat să-și vândă produsele din gama de îmbrăcămite în toate magazinele sale. Referitor la calitatea produselor comericalizate, tot pe site-ul LIDL găsim câteva date despre acest aspect, retailerul menționând faptul că „Standardul OEKO-TEX® 100 este cea mai cunoscută certificare independentă din lume pentru toate tipurile de produse textile și din piele care au fost testate pentru substanțe nocive – de la fire și țesături până la articolul gata de utilizare. Eticheta confirmă că un produs textil sau din piele a fost testat pentru mai mult de 300 de substanțe nocive.”
Mai mult ca sigur că ați observat acest termen, eticheta OEKO-TEX, care se găsește în mod obișnuit pe articole precum prosoape, lenjerii de pat și îmbrăcăminte. Eticheta înseamnă că produsele ecologice verificate de o terță parte devin mai accesibile pentru toți consumatorii.
Pe scurt, OEKO-TEX cuprinde un set de certificări de la terțe părți care verifică dacă un produs a fost testat pentru substanțe chimice care pot fi dăunătoare pentru oameni și pentru ecosisteme. OEKO-TEX nu fabrică ea însăși niciun produs, ci verifică produsele altor companii, precum LIDL.
Toate sistemele de etichetări, regăsite de altfel și la produsele de îmbrăcămite și la cele alimentare din magazinele LIDL, au menirea de a certifica calitatea produselor regăsite în rafturi. Dar, în cele din urmă, reprezintă ele realitatea, sau sunt doar acolo pentru a calma spiritele? Rămâne de văzut.