Utilizarea televizorului și a ecranelor mobile la copiii mici are legătură cu autismul la băieți, sugerează un studiu. Cercetările arată că micuții care folosesc ecranele timp de două până la patru ore pe zi au de 3,5 ori mai multe șanse de a fi autiști până la vârsta de trei ani. Cercetarea, publicată în JAMA Pediatrics, raportează o posibilă legătură între timpul petrecut în fața ecranelor de către sugari și simptomele ulterioare ale tulburării spectroscopice de autism.
Instruirea părinților cum să reacționeze în cazul bebelușilor care prezintă semne timpurii de autism ar putea reduce cu două treimi numărul de copii de trei ani care îndeplinesc criteriile de diagnosticare, sugerează un studiu de mică amploare.
Îmbunătățiri de o asemenea amploare nu au mai fost demonstrate până acum, spun cercetătorii britanici și australieni. Primii doi ani sunt esențiali pentru dezvoltarea creierului, dar majoritatea diagnosticelor de autism sunt puse la vârsta de trei ani.
Este nevoie de cercetări pe termen mai lung pe mai mulți copii pentru a vedea dacă efectele durează. Acest studiu, publicat în JAMA Pediatrics, a urmărit 103 copii cu vârste cuprinse între nouă și 14 luni, în Melbourne și Perth, cu semne timpurii de autism.
Timp de cinci luni, părinții a aproximativ jumătate dintre ei au fost învățați să să interacționeze cu copilul lor chiar dacă nu exista contact vizual, să se joace cu ei într-un mod sensibil care să îi ajute la dezvoltare.
La vârsta de trei ani, deși încă mai aveau dificultăți de dezvoltare, angajamentul lor social se îmbunătățise. Aveau mai puține probleme senzoriale și comportamente repetitive.
Doar 7% dintre ei îndeplineau criteriile pentru un diagnostic de autism. Aceasta în comparație cu 20% dintre ceilalți copii cărora li s-a acordat îngrijire standard, mai arată studiul publicat în JAMA Pediatrics.
Studiul a fost realizat de profesorul Jonathan Green, de la Universitatea din Manchester. Cercetătorul a conceput programul video utilizat în cadrul studiului, iar concluziile acestuia sunt că:
„Multe terapii pentru autism au încercat anterior să înlocuiască diferențele de dezvoltare cu comportamente mai tipice. În schimb, aceasta lucrează cu diferențele unice ale fiecărui copil.
Creează un mediu social în jurul copilului care îl ajută să învețe într-un mod care a fost cel mai bun pentru el.”, spune profesorul Jonathan Green, confom BBC.
Dr. James Cusack, de la organizația caritabilă de cercetare a autismului Autistica, a declarat că studiul este promițător. Ideea creării unui mediu care să funcționeze pentru persoanele autiste este cea mai bună modalitate posibilă de a dezvolta abilități.
Medicul a mai adăugat că oamenii nu ar trebui să aștepte un diagnostic pentru a li se oferi sprijin. Dar o altă organizație de caritate, Societatea Națională de Autism, a declarat că studiul a avut o serie de limitări.
„Când vorbim de autism, nu vorbim de o boală. Nu este ceva ce ar trebui să fie vindecat sau diminuat.
Intervenția timpurie ar trebui să fie despre sprijinirea persoanelor autiste cu cele mai mari provocări cu care se confruntă.”, sunt de părere reprezentanții Societății Națională de Autism din Marea Britanie.
Deși datele studiului scoate în evidență mai multe probleme, o mare parte a cercetătorilor în domeniu nu sunt într-u totul de acord cu datele studiului publicat în JAMA Pediatrics. Grupul de cercetători spune că studiul are mai multe date greșite.
„Titlul ar putea să ne facă să ne așteptăm ca studiul să se concentreze asupra mediilor digitale în general.
Singurul mijloc de comunicare studiat este vizionarea televizorului și a DVD-urilor.”, spun cercetătorii care nu au căzut de acord asupra concluziilor acestui studiu.
Cel puțin 12 somități în domeniul psihologiei și a studiului comportamental, la nivel internațional, au criticat dur datele studiului menționat. Studiul a devenit un subiect controversat de polemică în mediul academic, după cum arată și publicația Science Media Center.