Accidentul de la Crevedia, în care un depozit de GPL a explodat, pune mari semne de întrebare cu privire la siguranță, mai ales în cazul mașinilor care au ca și combustibil gazul petrolier lichefiat. Specialiștii spun că este, într-adevăr, un pericol, motiv pentru care se pune și întrebarea ”de ce mașinile cu GPL nu au voie să intre în parcări subterane?”. Se pare că sunt mulți români care nu știu pericolul și încalcă legea.
După cum bine se știe, gazul petrolier lichefiat (GPL) este un gaz incolor, inodor și inflamabil. Acesta este un amestec de propan și butan cu cantități mai mici de izobutan, butilenă și alte hidrocarburi, iar atunci când este vândut și expediat, se adaugă un odorizant, cum ar fi metil mercaptanul.
Vezi și: Ce este GPL-ul și la ce se folosește, de fapt. Întrebuințări și beneficii
GPL-ul este utilizat pe scară largă ca și combustibil pentru aparate de încălzire și de gătit casnice sau de camping.
De asemenea, este utilizat ca și combustibil pentru brichete, agent de refrigerare, propulsor în aerosoli, înlocuitor pentru benzină și în producția altor produse chimice și materiale plastice.
GPL este un gaz asfixiant care poate provoca pierderea cunoștinței și moartea dacă nivelul de oxigen este suficient de redus.
Poate deplasa oxigenul și provoca sufocare rapidă, și este, de asemenea, un gaz extrem de inflamabil și este un gaz sub presiune, care poate exploda dacă este încălzit.
Explozia depozitului de GPL de la Crevedia, soldat cu cel puțin 50 de victime, a ridicat încă odată pericolul folosirii acestui gaz petrolier lichefiat ca și combustibil pentru mașini, deși dispozitivele montate sunt omologate și există un proces important de autorizare pentru folosirea lor.
Dar, deși GPL-ul a devenit larg răspândit ca și sistem de alimentare pentru mașini, sunt mulți aceia care nu știu de ce mașinile cu GPL nu au voie să intre în parcări subterane. În cele ce urmează aflați și care este motivul.
De obicei, mașinile cu sisteme GPL (gaz petrolier lichefiat) nu pot fi parcate în parcări subterane din motive de siguranță. Așa cum spuneam anterior, GPL-ul este un gaz inflamabil și, în cazul unei scurgeri, ar putea provoca un incendiu sau o explozie.
În plus, vaporii de GPL pot fi toxici și pot cauza probleme respiratorii în spații închise, cum ar fi garajele subterane. Prin urmare, majoritatea garajelor subterane au restricții privind vehiculele cu sisteme GPL pentru a asigura siguranța tuturor celor din zonă.
Mai trebuie specificat un alt aspect, și anume că acest gaz este mai greu decât aerul. Deși majoritatea sunt omologate, unii specialiști spun că sistemele de alimentare cu combustibil de acest tip pentru autovehicule prezintă scurgeri.
Vezi și: Șoferii români care au această instalație de gaz pe mașină trebuie să știe. Riscurile sunt mari
În anii ’80, când conversiile erau populare, au existat unele incendii în garaje și parcări, cauzate de fumat, de alte vehicule și de surse necunoscute de aprindere care aprindeau GPL-ul, în anumite state, precum SUA sau Marea Britanie.
Acesta este un alt motiv pentru care rezervoarele de gaz petrolier lichefiat nu ar trebui să fie transportate în interiorul vehiculului, mai spun specialiștii.
Autogazul, cum mai este denumit în piață, este din ce în ce mai răspândit în toată Europa, astfel încât conducerea propriei mașini alimentate cu GPL a ajuns ceva normal.
Conform unor statistici recente, autogazul este cea mai larg utilizată și acceptată alternativă separată la combustibilii convenționali pentru transport pe bază de petrol, benzină și motorină.
O serie de țări au în prezent piețe de autogaz bine dezvoltate. Consumul global de GPL a crescut constant în ultimii ani, ajungând la 27,1 milioane de tone.
Vezi și: Instalatia care îțo afecteaza motorul. 5 mituri despre trecerea mașinii pe gaz
În prezent, există peste 27,8 milioane de vehicule alimentate cu GPL în uz în întreaga lume. Cu toate acestea, utilizarea este încă concentrată într-un număr mic de țări.
Doar câteva țări, precum Turcia, Rusia, Coreea de Sud, Polonia, Ucraina, Italia și România, au reprezentat împreună jumătate din consumul global de gaz petrolier lichefiat din ultimii ani.