Odată cu creșterea numărului de mașini electrice, marii retaileri luau decizia de a monta în parcări sisteme de încărcare pentru clienți, mare parte din ele fiind gratuite. Numai că lucrurile s-au schimbat, și nu vorbim doar de România, inclusiv în anumite state europene, Kaufland și Ikea, fie au introdus o taxă, fie chiar au desființat stațiile de încărcare. De cealaltă parte, Lidl a profitat de această ocazie și a dat lovitura, deși în Europa sunt zone unde a introdus și o taxă de folosire.
Deși la momentul introducerii stațiilor, mulți mari retaileri ofereau serviciul gratis, în timp lucrurile s-au schimbat pentru posesorii de mașini electrice. Așa se face că, încă din 2021 și pe tot parcursul anului trecut, retaileri precum Ikea, Kaufland și Lidl anunțau schimbări în ceea ce privește utilizarea acestor stații de încărcare.
Utilizarea punctelor de încărcare electronică din lanțurile de supermarketuri Lidl și Kaufland, care sunt deținute de grupul Schwarz, nu mai sunt gratuite începând cu 12 septembrie 2022 în mare parte din statele occidentale.
Fiecare kWh la punctele de încărcare de curent alternativ cu o putere de încărcare de până la 43 kW costă acum 0,29 euro, iar la punctele de încărcare de curent continuu cu o putere de încărcare de până la 149 kW costă 0,48 euro, a anunțat grupul de companii.
La punctele individuale cu o putere de 150 kW sau mai mare, încărcarea s-a stabilit un preț de 0,65 euro. Până acum, clienții își puteau încărca gratuit mașinile electronice la Lidl și Kaufland. Măsura este menită să asigure extinderea și întreținerea stațiilor de încărcare electronică în viitor, a adăugat compania.
Vezi și: Ţara europeană în care ar putea fi interzise maşinile electrice. Motivul invocat de autorităţi
În Germania, de exemplu, grupul operează aproximativ 1.300 de puncte de încărcare în supermarketurile sale. Acestea sunt foarte utilizate, potrivit companiei, în medie, patru mașini electrice pe zi și-au încărcat bateriile la o stație de încărcare electronică la Lidl, iar la Kaufland au fost nouă mașini.
În prezent, compania de retail înregistrează o medie de aproximativ 15 procese de încărcare pe stație la Lidl și peste 20 la Kaufland în zilele de vârf, arată datele din Germania, unde anterior, și discounterul Aldi Süd a făcut pasul de a face încărcarea cu plată.
Anul trecut Kauflad și Ikea luau decizia pe piața românească de a suspenda stațiile de încărcare, pe fondul crizei energetice în care intram. La fel se întâmpla și în parcările retailerului Lidl, numai că în 2023 revine cu decizia și redeschide accesul la stațiile de încărcare, dar contra-cost. Așa se face că mașinile electrice vor putea fi încărcate la stațiile de încărcare puse la dispoziție de Lidl, dar contra-cost, iar prețurile vor fi, după cum urmează:
Vezi și: Taxă nouă pentru șoferi. Vești proaste pentru posesorii acestor categorii de mașini
Lidl și Kaufland operau anul trecut în Germania aproximativ 1.300 de puncte de încărcare. În 2020, o medie de patru mașini electrice și-ar fi încărcat bateriile pe zi la o stație de încărcare electronică Lidl și nouă mașini la Kaufland.
În 2021, acest număr s-a dublat deja în ambele divizii de retail. Între timp, compania comercială a înregistrat o medie de aproximativ 15 procese de încărcare per stație la Lidl și aproximativ 20 la Kaufland în zilele de vârf.
Numărul comercianților cu amănuntul care aplică taxe de încărcare pentru mașinile electrice a crescut semnificativ în decurs de un an. Potrivit datelor, în decurs de douăsprezece luni, proporția de comercianți la care încărcarea nu mai era gratuită a crescut de la 29 la 42%. Aproximativ 26 la sută dintre comercianți ofereau încă tarife reduse pentru clienți la încărcare. La 15 % dintre dealeri, clienții puteau continua să încarce gratuit. Alte 15 procente au oferit încărcarea gratuită pentru toată lumea.