De ce caloriile nu sunt egale, de fapt. Un specialist explică unde greșești când vrei să slăbești

De ce caloriile nu sunt egale, de fapt. Un specialist explică unde greșești când vrei să slăbești

Adesea, când aud de calorii, mulți dintre noi se gândesc la diete severe și la tot felul de calcule, care-i sperie mai ceva ca orele de mate. Cel puțin din punct de vedere termodinamic, o calorie este o calorie, însă, în realitate, acestea n-ar fi egale. O calorie reprezintă cantitatea de energie necesară pentru a crește temperatura a 1 kilogram de apă cu 1 grad Celsius. Totuși, când vine vorba de sănătate și de echilibrul energetic al corpului tău, nu toate caloriile sunt egale. Mai multe detalii, în continuare.

De ce caloriile nu sunt egale, de fapt

„O calorie dintr-un aliment nu este echivalentă cu o calorie dintr-un alt aliment, din punctul de vedere al efectului metabolic indus“, spunea dr. biochimist Gheorghe Mencinicopschi.

În ultima vreme, a devenit limpede că abordarea deja învechită „o calorie = o calorie“ este greșită și reducționistă. Cantitatea este într-adevăr importantă, însă mult mai relevantă e calitatea alimentelor din care provin caloriile.

Utilizare și conservarea caloriilor în organismele noastre necesită vitamine și minerale, care funcționează ca și coenzime, co-catalizatori sau ca rezerve. Așa se face că acele calorii care provin din alimente procesate termic, rafinate, bogate în glucide cu index glicemic ridicat și dezechilibrate nutrițional (zahăr, glucoză, grăsimi rafinate și artificiale, făină, alcool, băuturi răcoritoare, produse de patiserie) consumă din rezervele de co-catalizatori ale organismului pentru a putea fi utilizate. Acest lucru dezechilibrează organismul și conduce la apariția bolilor.

Aceste calorii sunt considerate de slabă calitate, „moarte“, „goale“, „oarbe“. Caloriile de înaltă calitate sau cele „vii“ sunt furnizate de macronutrienții alimentelor naturale integrale, precum fructele, legumele, nucile, semințele, leguminoasele, cerealele, și sunt însoțite de co-catalizatori naturali, vitamine, minerale și enzime.

Citește și: Cum mănânci corect cozonacul, fără să te îngrași. Trucul care ține caloriile la distanță

Unde greșești când vrei să slăbești

Studii recente au raportat că dietele bogate în proteine, sărace în carbohidrați sau o combinație a celor două produc o pierdere în greutate mai mare decât dietele cu alte niveluri de grăsimi, proteine și carbohidrați, notează sciencealert.com.

Dacă toate caloriile din alimente ar fi egale („o calorie = o calorie“), nu te-ai aștepta să vezi diferențe de pierdere în greutate între persoanele care mănâncă același număr de calorii, care sunt distribuite în diferite tipuri de alimente.

Dieteticienii subliniază faptul că există mai mulți factori care influențează ce înseamnă o calorie pentru corpul tău. Calitatea dietei pe care o urmezi poate modifica cheltuiala sau consumul energetic al organismului, care mai este cunoscut și sub denumirea de efect termic al alimentelor.

Un studiu arată că oamenii care consumau același număr de calorii pe zi, fie cu o dietă cu conținut scăzut de carbohidrați, fie cu o dietă săracă în grăsimi, au avut diferențe în consumul total de energie de aproximativ 300 de calorii pe zi.

De asemenea, cei care au urmat diete cu conținut scăzut de carbohidrați au folosit cea mai mare energie, în timp ce persoanele care au consumat diete cu conținut scăzut de grăsimi au folosit cea mai puțină energie.