Călătoriile cu trenul, deși pot oferi experiențe plăcute în anumite condiții, pot deveni imprevizibile din diverse motive. Întârzierile sunt o realitate, mai ales în România, iar puțini călători sunt conștienți de drepturile lor în astfel de situații.Cum primești despăgubiri dacă trenul are întârziere? Lucrurile sunt foarte simple.
Dacă te aflai în situația în care trenul tău suferă o întârziere semnificativă, este important să știi că poți solicita despăgubiri din partea CFR.
Vezi și: Bulgaria poate, România nu. Ce prețuri au vecinii în sezon estival
Potrivit informațiilor disponibile pe site-ul cfrcalatori.ro, călătorii au dreptul să ceară despăgubiri în cazul unor întârzieri notabile, iar cuantumul acestora este determinat în funcție de durata întârzierii și tariful biletului.
În cazul în care întârzierea trenului se întâmplă din cauza transportatorului, CFR oferă compensații proporționale cu gradul de deranj. Astfel, despăgubirea poate atinge:
Există însă și situații în care nu se acordă despăgubiri, cum ar fi în cazul în care călătorii sunt informați cu privire la întârziere înainte de cumpărarea biletului sau dacă întârzierea nu depășește 60 de minute în cazul continuării călătoriei la bordul unui alt tren sau prin redirecționare.
Vezi și: Veste importantă pentru români. Când deschide Bulgaria sezonul estival
De asemenea, nicio despăgubire nu va fi acordată dacă valoarea acesteia este mai mică de echivalentul a circa 20 de lei.
Procedura de obținere a despăgubirii presupune depunerea unei cereri la transportatorul emitent al legitimației de călătorie.
Responsabilitatea pentru acordarea despăgubirilor revine transportatorului care emite legitimația de călătorie.
Cererea de despăgubire pentru întârziere trebuie înaintată transportatorului emitent al legitimației de călătorie, dar poate fi, de asemenea, depusă la oricare dintre transportatorii implicați în contractul de transport, aceștia urmând să o transmită transportatorului responsabil de soluționare.
Informațiile referitoare la numele și adresele transportatorilor pot fi identificate pe site-ul www.railpassenger.info. În cazul în care este necesară obținerea de informații suplimentare, este recomandat să specifici o adresă de e-mail în cererea de despăgubire, pentru a putea fi contactat.
Termenul maxim pentru depunerea cererii de despăgubire pentru întârziere la unul dintre transportatorii participanți la contractul de transport este de până la 2 luni de la încheierea călătoriei sau de la data expirării biletului. Un răspuns la cererea de despăgubire va fi transmis de către transportatorul emitent al legitimației de călătorie într-un interval de o lună până la cel mult 3 luni, în cazul în care sunt necesare documente suplimentare pentru soluționare.
Formularul dedicat pentru cererea de despăgubire pentru întârziere poate fi obținut în stațiile și agențiile de voiaj unde se comercializează bilete pentru traficul internațional sau poate fi descărcat de pe site-ul CFR Călători. Pentru a beneficia de despăgubire, este esențial ca cererea să conțină menționată durata întârzierii trenului, validată de personalul căii ferate din stația în care s-a înregistrat întârzierea.
Vezi și: CFR va introduce „Trenurile Soarelui”. Cât va dura călătoria București – Constanța
Pentru biletele de tip „pass” (Interrail, Eurail, etc.), condițiile specifice de despăgubire sunt impuse de gestionarul ofertei, Eurail Group GIE. În cazul deținerii unui astfel de bilet, se recomandă adresarea în scris sau prin e-mail la CFR Călători la adresa: RelPublic.CALATORI@cfrcalatori.ro.