Păcăleală la drumul mare. Mega Image a dat-o în bară cu zacusca. Eticheta unui tip de preparat vândut de marele lanț de magazine a fost considerată înșelătoare. „Imaginea acestui produs este mai mult decât aptă să inducă în eroare consumatorul.”
O sentință a Judecătoriei Giurgiu a scos la iveală că lanțul de magazine Mega Image a fost amendat pentru că a pus la vânzare două tipuri de zacuscă prin ale căror prezentări consumatorii sunt induși în eroare. Mai exact, printr-un proces deschis la Judecătoria Giurgiu, Mega Image a contestat o amendă de 7.000 de lei primită de la Protecția Consumatorului pentru că a expus la comercializare produse care „au înscrisuri ce pot induce în eroare consumatorul ca fiind produse tradiţionale, deşi acestea sunt fabricate industrial (aşa cum reiese din declaraţiile de conformitate a produselor preparate, anexate)”.
Practic, Protecția Consumatorului a amendat Mega Image pentru o zacuscă „țărănească” (produs fabricat după o reţetă din casa ţăranilor, reţetă tradiţională), gustoasă şi săţioasă, cu drag din natură, din legume proaspete, selecţionate cu multă grijă” şi pentru o „zacuscă moldovenească cu ghebe”. ANPC a descoperit că „zacusca moldovenească cu ghebe”, pe eticheta căreia era notat că este „moldovenească dintr-o zonă tradițională”, are „ardei capia copți la sobă de lemne” și este fiartă „minim 8 ore pe sobă țărănească cu lemne” este, în realitate, produsă industrial.
În proces, Mega Image a arătat că agentul constatator a considerat în mod eronat faptul că folosirea termenului „țărănesc” este echivalentul termenului „tradițional”, de fapt cuvintele semnificând chestiuni diferite.
„Folosirea sintagmei „ţărănească” face referire la modul în care sunt tăiate legumele şi la mărimea acestora”, au arătat reprezentanţii Mega Image în proces.
Cât despre produsul „zacuscă cu ghebe”, lanțul de magazine a arătat că agentul constatator a completat în descrierea faptei contravenționale expresii și cuvinte care nu apar pe ambalajul produsului, de exemplu, expresia „moldovenească dintr-o zonă tradițională”:
Judecătoria Giurgiu a menținut parțial amenda aplicată de ANPC, arătând că în cazul produsului „zacuscă țărănească Răureni” nu este vorba de o etichetă înșelătoare.
„Instanţa constată că, deşi eticheta acestuia conţine sintagmele „ţărănească” şi „cu drag din natură”, totuşi apreciază că nu s-a urmărit inducerea în eroare a consumatorului, ori că aceste sintagme sunt apte să atingă această finalitate”, se arată în sentință, care nu este definitivă, putând fi atacată cu apel la Tribunalul Giurgiu.
În schimb, în privința produsului „zacuscă cu ghebe”, judecătorul a considerat că eticheta este înșelătoare.
„Instanţa constată faptul că pe ambalajul acestui produs se află inserată următoarea descriere: «(…) făcută cu cele mai bune ingrediente, în zacuscă se pun ardei capia copţi la sobă de lemne şi se amestecă cu ciuperci, ceapă, ulei, sare şi piper, după care se fierbe totul minim 8 ore pe sobă ţărănească cu lemne». Se poate constata că descrierea acestui produs nu se limitează numai la prezentarea reţetei urmate pentru a-l produce, ci creează imaginea unui produs artizanal, creat în gospodărie, după metode tradiţionale”, arată Judecătoria Giurgiu.
„Instanţa apreciază că descrierea mai sus evocată a acestui produs este mai mult decât aptă să inducă în eroare consumatorul, astfel că cele reţinute în procesul-verbal de către agentul constatator, relativ la acest produs, par a fi fundamentate”, se mai arată în sentinţă.